Avatar billede hb1309 Nybegynder
27. november 2007 - 18:10 Der er 10 kommentarer

Fra 98 til XP

Kan nogen hjælpe mig, så jeg ikke begår fejl. I børnehaven har jeg lovet at hjælpe. Deres computer på den ene stue kan ikke køre så mange spil. Der er installeret win98 på. Så de ville gerne have den til at fungere bedre. Uvidende som jeg er lige med at installere nyere versioner, satte jeg XP'eren i, og begyndte installationen. Fandt dog hurtigt ud af, at der kunne opstå problemer med to styresystemer på samme drev.Jeg afbrød derfor installationen. Den skrev, at installationen ikke var fuldført, og jeg regnede så med, at 98 bare virkede som tidligere. Men nu skal man vælge, når computeren starter op. Der kan vælges Windows Installation eller Windows 98. Hvordan kommer jeg videre? Skal jeg formatere c-drevet, og derefter installere XP? Hvis jeg skal starte op på bootdisc efter formatering, skal bootdiscen så være til 98 eller XP. Håber i forstår mig-og håber i kan hjælpe.
27. november 2007 - 18:30 #1
Altså du vil gerne ende op med en "ren" XP instalation ?

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
27. november 2007 - 18:31 #2
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.dk/
Avatar billede hb1309 Nybegynder
27. november 2007 - 20:21 #3
Allerhelst ville jeg bare lade den være som den var - med kun windows 98- og så måtte de leve med det. Men der er jo noget installeret af XP'eren siden valgmuligheden er der når windows starter op. Og jeg aner ikke hvordan jeg kan få slettet den del der hører til XP'eren.
Hvis jeg skal slette 98- formatere og installere XP, så har jeg ingen driver osv. til bundkort - og det tror jeg ærlig talt heller ikke de har i børnehaven. De er totalt på herrens mark hvad vedrører computere :-)
Så jeg ved faktisk ikke hvad der er smartest. Som jeg kan se det lever computeren op til det systemkrav som XPéren har, men den er flere år gammel. Så måske ville den bedste løsning være at få slettet det der hører til XP, og så køre videre med Windows 98.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. november 2007 - 22:28 #4
Der er en ting der undrer mig...
" I børnehaven har jeg lovet at hjælpe. Deres computer på den ene stue kan ikke køre så mange spil."

Mon ikke det er på grund af at computeren er for gammel hardwaremæssigt?
Avatar billede hb1309 Nybegynder
28. november 2007 - 08:31 #5
Jo den er sikert for gammel. Men nu er jeg påbegyndt et arbejde, så jeg vil gerne aflevere den tilbage - allerhelst med 98éren som den var eller med XPéren.Ikke som den er nu.
Kan i fortælle mig, om jeg kan slette det der vedrører XPéren på en eller anden måde, så det bare er 98éren der er tilbage. Installationen af XP blev ikke fuldført, men tilsyneladende står der noget registreret i systemet.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
28. november 2007 - 15:10 #6
Det bedste du kan gøre, tror jeg, er at fortsætte XP-installationen, og når den er færdig så fjerne den igen, under Tilføj Fjern Programmer under Kontrol Panelet.

Så skulle alle spor efter XP være fjernet, ifølge Microsoft.
08. december 2007 - 02:16 #7
???
08. december 2007 - 14:26 #8
Har jeg forstået det ret?
Du kan vælge win98 i boot loader og starte win98?
Du vil gerne slette boot loader og win xp?

Du skal lave en win98 start diskette.
Det du gøre via kontrol panelet og tilføj/fjern programmer, opret start diskette.
-- eller via commando prompt format a:/s
-- og kopier sys.com fra c:\windows\commands til a:\

Boot på diskette
skriv sys c:

Så er boot loaderen væk
08. december 2007 - 14:29 #9
ntdect, ntloader og boot.ini, ligger sikkert stadig i roden c:\
Skjulte system filer,
dem kan du bare slette.
Bagefter!
08. december 2007 - 14:37 #10
Man kan godt køre med flere oprativ systemer på den samme disk og partition:
De skal bare understøtte det samme fil system. f.eks. FAT.
Og nr. 2 O/S skal naturligvis installeres i et andet bibliotek.

I dit eks. Win98 ligger i c:\windows
så skal XP ned i c:\winnt (F.eks) (winnt var default under nt og 2000 evt også XP pro?)

Hvis man vil installere XP på gamle computere, kan det være nødvendigt at bruge en version uden Service Packs.