Avatar billede aare_o Nybegynder
26. november 2007 - 18:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvad er flaskehalsene i min computer?

Her kommer 1000 kroners spørgsmålet… Er der nogle i det danske land der kan hjælpe mig med, at finde ud af hvorfor min computer ikke er så go, som jeg gerne ville have. Den lever ikke op til min forventninger om hvad den skulle kunne, i forhold til dens hardware.
Jeg har selv indkøbt og samlet min computer vinteren 2006 og det var næsten det hotteste man kunne købe den gang. Jeg havde mange problemer i starten, hvor den kørte ustabilt og efter et par formateringer, kom den til at køre. Jeg har aldrig været 100 % tilfreds med den, da den ikke har levet op til mine forventninger om, hvordan en super-computer skulle være. Jeg har ikke gjort noget ved det, det sidste stykke tid, da jeg ikke lige har kunnet overskue det, men nu skal det være.

Programmer har den ikke haft de store problemer med halter kun en gang i mellem, mest i Windows XP sp2 (stifinder, kontrolpanel o.s.v).
I spil er jeg over hoved ikke tilfreds, den hakker, tegner langsomt op, selv i spil fra den gang jeg købte computeren. Spil i dag f.eks. World in conflict kan den slet ikke trække uden grafikken er sat helt i bund.

Har overvejet at købe flere RAM.
Computer:
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2200 Mhz
Bundkort: Asus A8N-E
RAM: Corsair PC3200, 2x512 MB
Grafikkort: Inno3D GeForce 7800GT
Skærm: Samsung HD160JJ 160 GB
DVD: NEC AD-7173A DVD+RW Dual Labelflash Black
Harddisk: Samsung SyncMaster 940BF3
PSU: Chill Innovation CP-520A2
Avatar billede pilfinger Nybegynder
26. november 2007 - 19:51 #1
Hvad bruger du af programmer ??? er den chekket for virus ????
Avatar billede aare_o Nybegynder
26. november 2007 - 19:59 #2
Virus: Avira Antivir
Firewall: Sunbelt Personal Firewall 4
Avatar billede pilfinger Nybegynder
26. november 2007 - 22:45 #3
http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm

prøv at køre en fuld scan med den her og så om ikke det kunne hjælpe men husk en fuld scan og det tager tid
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. november 2007 - 23:12 #4
Din CPU og dine RAM halter meget kraftigt. GFX kort er ok men bestemt ikke prangende.
Avatar billede aare_o Nybegynder
27. november 2007 - 09:38 #5
Hej drgonzo
Hvad er din begrundelse for at min COU og RAM halter?
Avatar billede cyberman2006 Nybegynder
27. november 2007 - 10:48 #6
1gb mere ram er an god idea.
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. november 2007 - 11:45 #7
Din CPU er gammel og langsom, dine ram er kun DDR1 ram PC3200 400mhz så de er også gamle og langsomme
Avatar billede aare_o Nybegynder
28. november 2007 - 10:54 #8
Okay... ved godt min CPU og RAM ikke er de nyste, men ville da selv mene det skulle være okay, men du har nok ret. Men hvilke RAM skal jeg så have, har ikke sat mig så meget ind i de nye der er kommet og vil jeg ikke få problemer med at mit bundkort ikke understøtter dem.

Har prøvet onecare.live og tror måske det har hjulpet lidt.
Avatar billede combo Nybegynder
28. november 2007 - 13:55 #9
Som jeg forstår det vil du gerne optimere den Pc du har uden at udskifte alt for meget hardware.

1. Hold dine driver up to date, og chek på nettet om der er problemer med opdateringer, det er ikke altid en go ide at opdatere bio's.

2. Ram, det bedste dit bundkort kan køre er Pc3200 som du jo har,
men dit bundkort kan køre dual channel,
så det er bedst med et ramkit der passer til det.
Ramkit to ens Ramblokke der er afstemt fra fabrikken og købes som sæt.
To 512 Mb fungere hurtigere end et på 1024.

2. Køling, Chek at dine køler fungere optimalt og udskift det der er noget skrammel ( ikke så dyrt 100- 200,- kr.)

3. Strømforsyning.
Det er vigtigt især for gamere at der er en god strømforsyning i maskinen, tit er det noget værre skrammel der følger med kabinettet. Og nej det behøves ikke at være dyrt. Du kan få en god 400W til under 300,- kr.

Så indtil videre har det her været et 500,- svar :-)
Mvh. comBo
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. november 2007 - 15:33 #10
ja 500kr og så er den stadig langsom, desværre er pc3200 ram ved at være forældede og alt for langsomme. En 4400+ er bestemt heller ikke prangende..

Jeg ville investere i nyt. Sælg den du har og køb nyt, de fås ganske billige og vil være væsentligt hurtigere. Ellers skift CPU, Bundkort, RAM og GFX kort, evt PSU
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. november 2007 - 15:35 #11
Avatar billede aare_o Nybegynder
28. november 2007 - 17:43 #12
Jeg er klar over det med dual channel RAM og det køre jeg også med nu, og hvad angår strømforsyning er min nuværende på 520W og det skulle da være nok.

Jeg må konkluderer at der nok skal helt nyt til. Nu får den lov til at leve lidt i nu og så må jeg skifte den ved lejlighed, har jo ikke "lommen fuld af guld" som studerende.

drgonzo smid lige et svar, du er den der er kommet med de mest konkrete svar.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. november 2007 - 17:54 #13
Jeg er enig med drgonzo mht. du bør overveje en ny pc.

Men i første omgang bør du måske se nærmere på din psu.

Det er korrekt, at 520W burde være nok.

Desværre var CP-520A2 meget fejlbehæftet med ustabile spændinger tilfølge.

Dette kan også forklare, at du har haft problemer med din pc fra dag 1.

Chill Innovation er blevet betydelig bedre i dag og deres A4 version er blevet en stabil og pålidelig psu.

Dog mener jeg, at Corsairs VX- eller TX-serie er værd at kigge på, såfremt du tænker på en udskiftning.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. november 2007 - 18:16 #14
Listen to Thesheriff, he´s the law ;)
Avatar billede combo Nybegynder
29. november 2007 - 21:49 #15
Jeg kan kun være enig de' herres konklusioner, men det gav egentlig ikke svar på hvad flaskehalsene kan være.
Din maskine er ikke helt dårlig konfigureret efter den tids standard 2006, og den burde kunne kører rimelig fornuftig uden hakken og stønnen.
Om en strømforsyning har påtrykt 400 eller 520 W siger ikke noget om hvor stabil den er. Den effekt som din maskine kræver er rigeligt dækket af en 400W. og ja der findes programmer på nettet der kan beregne præcis hvilket effektbehov din maskine har.

Helt enig med thesheriff
udskift din strømforsyning og se om det ikke skulle hjælpe.
Avatar billede aare_o Nybegynder
09. januar 2008 - 11:58 #16
Langt om længe har jeg fået formateret min computer, så nu kører den, men der er jo også kun windows xp på plus lidt.
Jeg har haft en problem med at, når jeg spiller, går den pludselig ud af spillet og den gør det stadigvæk efter formatering. Men kan det så være pga. min PSU er ustabil?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. januar 2008 - 12:02 #17
Ja
Avatar billede aare_o Nybegynder
09. januar 2008 - 16:53 #18
Okay tak. Smid et svar thesheriff.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. januar 2008 - 17:57 #19
Deler gerne
Avatar billede aare_o Nybegynder
09. januar 2008 - 18:03 #20
Det er jo højt sandsynlig pga. af min PSU er ustabil og det var jo dig thesheriff der kom med den begrundelse, så skal du også have de point