Avatar billede hadro Novice
26. november 2007 - 09:32 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Photoshop - indesign ekspert

Jeg står over for et mysterie jeg simpelthen ikke kan forklare.

Jeg har fritlagt et billede i photoshop cs2, gemt i CMYK - psd filformat, da det skal bruges til tryk. Det er 100% fritlagt.

Nu går jeg så ind i indesign cs3 og "indsætter" det og det ser fint ud. MEN - når jeg printer det ud opstår der en "kasse" rundt om billede, ligesom når jeg ikke har fritlagt det. I selve "svag" dannet kasse, hvor billedet befinder sig i

Problemet opstår kun hvis jeg har baggrund på i indesign. Fjerner jeg baggrunden til hvis baggrund og printer ud med billedet, er der ingen kasse og billedet er fint.

Det er altså noget med den baggrund at gøre. Og så vidt jeg kan se har det også noget med hvilken farve jeg vælger som baggrund at gøre. Vælger jeg en mørk er billedet fint, men vælger jeg en lys gråtone opstår problemet - og det er en grå baggrund jeg har brug for.
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
26. november 2007 - 10:53 #1
Det er nok fordi du savner en "clipping path " Du kan definere den i ID under options mener jeg det er, har ikke ID her hvor jeg er nu. Du kan også vælge at "save" i Photoshop med en clipping path. Viser der sig for store problemer er du velkommen til at sende mig billedet så skal jeg lige ordne det i PS. Men det skulle rimeligt nemt kunne lade sig gøre.
Avatar billede hadro Novice
26. november 2007 - 11:30 #2
Det er rigtig - når jeg sætter den til alfa kan jeg ændrer det, så det kommer rigtigt ud.

Kan man i photoshop gøre noget bestemt inden man gemmer et billede, så den kun gemmer selve billedet uden rammen ? - eller skal man gøre dette nummer hver gang i Indesign, så billedet og ikke resten af kassen vises ved udprint ?
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
26. november 2007 - 11:45 #3
Ja - jeg mener at når du har markeret det fritlagte så går du i paths - og forneden vælger make work path. Jeg har ikke programmerne på den maskine jeg er på nu men jeg mener at det er sådan man gør ellers prøv en google. Du skal nok også huske at indsætte PS filer og ikke f.eks jpg.
Avatar billede prodic Mester
26. november 2007 - 17:54 #4
Oplever du "kassen" i en evt. pdf-fil?
Så er du nemlig ude for fænomenet "stitching", som kan opstå når man anvender psd-filer med transparente områder.
De er dog normalt ikke synlige på print/tryk men transparente områder kan dog resultere i farveforskelle når der anvendes noget som et underliggende element.
Avatar billede sonnic Juniormester
26. november 2007 - 17:56 #5
Hvis det er den engelske vertion du har:
1: lav din myresti (fritskrabningsti)
2: gå ind i Parth og vælg "making Working parth"
3: igen gå ind i parth og vælg "Save parth"

Nu burde du kunne ekspotere alle dine masker til andre progammer der matcher Photoshop.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
27. november 2007 - 13:13 #6
Jeg har selv haft samme problem et par gange i forb. med tryksager.
I mine tilfælde er fejlen opstået fordi at PSD-filen og InDesign dokumentet havde forskellige farveprofiler. Ved nogle farver vil denne forskel være næsten umulig at se. Prøv evt at ekspoter dit dokument som PDF, hvor du slår farve profiler fra. (Output -> Profile Inclusion Policy -> Don't Include Profiles)
Avatar billede thecelt Nybegynder
16. april 2008 - 21:02 #7
Hej,

Jeg vil gerne lige deltage her - hvis tråden ikke er helt død. :-)

Jeg har samme problem som forfatteren - sortkasse rundt om fritlagte billeder på baggrund - jeg kan løse dette ved at udskrive som "raster" i stedet for vectorer.

Men jeg har dog også et andet problem - den forskyder dele af billeder. f.eks. hvis jeg har en bog, så forskyder den et stykke af bogen (f.eks. den nederste del, så det er helt skævt. Hvorfor f.... gøer det det? ANdre billeder forvrænger den også, så det ser helt forkert ud! :-( Aner snart ikke hvad jeg skal gøre mere. Min arbejdskollega kører også Vista, bruger også CS 3 pakken, og her ser det helt normalt ud, når jeg printer det samme dokument.
Avatar billede sonnic Juniormester
18. april 2008 - 17:19 #8
thecelt: Du skriver ikke hvilket program du bruger dine photoshop filer i.
Det kunne være et "læse" problem i det valgte program, måske.....
Billedforskydning eller den refreancetabellen som programmet bruger til fortolkning af et billede kan også være et problem, men her er det ren maskinkode som vi ikke har indflydelse på.
Vista bruge de samme fortolkere i div. programmer som XP så det burde ikke være det. Det kan være et specielt PC kontra Vista problem, Måske....
Det var desværre ikke meget jeg kunne hjælpe dig med, men forsøg om andre programmer giver samme problem..

Hilsen Villy
Avatar billede thecelt Nybegynder
21. april 2008 - 20:54 #9
Jeg samler alt i Indesign, herefter laver jeg PDF. Alt ser fint ud - også på PDF'en. Men så ikke når jeg udskriver :-( Måske en geninstallation af CS 3 pakken kunne hjælpe???

Mister man meget kvalitet ved at udskrive med "raster" i stedet for "vekotorer"?
Jeg synes umiddelbart ikke der er det store at se?
Avatar billede Maj-Britt Novice
02. oktober 2019 - 16:01 #10
Ved godt dette er en meget gammel tråd men jeg har samme problem som startskriveren - dog i alle OFFICE programmer, InDesign, pdf filer mm. Sætter jeg en tekstboks eller et bilelde (PNG, JPG ….) ind som er sat til transparent og der er baggrunds farve så kan man se en "ramme " omkring og baggrundsfarven i tekstboksen er enten en anden nuance eller mere intens end selve baggrunds farven. Det betyder alle vores pr materialer nu ser elendige ud. Det er nøjagtig de samme filer jeg printede på nøjagtig den samme måde for 6 mdr siden dog med en anden printer. Så tænker om det kan være printerdriveren på den nye printer der ikke kan fortolke det ordentligt? For billederne er jo de samme - og tekstboksene er jo en indbygget del af programmet. ????