Avatar billede huk Nybegynder
25. november 2007 - 21:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en crystal?

Hej
jeg har lige et spørgsmål ang. krystaller til en chip.

Er det den der skaber en bestemt frekvens, eller filtrerer den et allerede genereret signal?? Altså er det bare et filter der piller en bestemt frekvens ud?
Avatar billede kfz Nybegynder
25. november 2007 - 21:46 #1
den skaber frekvensen.
25. november 2007 - 22:01 #2
... der findes dog også kraftige HF filtre som er baseret på et eller flere krystaller ...
Avatar billede peet-49 Novice
26. november 2007 - 08:08 #3
Den sørger for med et bestemt antal svingninger, at holde frekvensen konstant.
Avatar billede huk Nybegynder
26. november 2007 - 16:47 #4
Man har en clock generator, ikke, og så anvender man crystallen til at skabe en stabil frekvens ud fra clocken????

Jeg bruger den eksternt til en chip som skal bruge en system clock på 32MHz. internt genereres clocken og ekstern har jeg så crystallen koblet op med en capacietet på hver ben (som altså går til stel). I beregningerne af komponentværdierne har jeg taget højde for capaciteten i printbanerne, samt koblingen ml. banerne. Dette er nødvendigt for at få stor nøjagtighed (50ppm).
Avatar billede huk Nybegynder
28. november 2007 - 16:54 #5
svar peet
Avatar billede superanden Nybegynder
09. december 2007 - 09:54 #6
Clock er bare navnet på en port på chippen hvor en hvis frekvens skal kobles til en flip flop.

Det er krystallen der laver clock-signalet ikke noget med at stabilisere det.

Prøv at læs op hvor hvordan en D-flipflop virker. Den sender det signal igennem som er på indgangnen i det øjeblik der kommer et clock signal. Så man kan sige at D-flipfloppen er med til at stabilisere dit kredsløb fordi du får en symmetri og kan optegne diagrammer for hvornår hvilke punkter er skiftevis 0 og 1.
Avatar billede klaro Nybegynder
17. december 2007 - 22:30 #7
Sorry superand, måske rigtigt, men det lyder som en gang volapyk.

huk: Din chip, genererer sikkert ikke klokken, men har en inverter imellem de 2 ben hvorpå du sætter krystallet. De forskellige beregninger kræver også lidt viden om materialet i printet for at blive rigtige.
Avatar billede bwinkel Nybegynder
02. januar 2008 - 00:40 #8
Et krystal er en komponent der købes med en fast værdi, lidt ligesom en modstand. Den bruges i kredsløb, hvor man ved hjælp af en modstand og en kondensator, får sparket krystallet igang, som så svinger ved en bestemt frekvens. Den frekvens leverer krystallet til "clock" benet på en kreds, lidt spænding til kredsen, og voila så virker den :-) Det var bare et eksempel, kan også bruges som reference til en anden frekvens man skal justere, der er masser af muligheder.
Avatar billede huk Nybegynder
24. februar 2008 - 22:45 #9
klaro vil du lægge et svar? tak
Avatar billede huk Nybegynder
03. marts 2008 - 14:11 #10
Så lukker jeg