Avatar billede nph12 Nybegynder
21. november 2007 - 21:29 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Trådløs router til StofaNet

Hej
Hvordan får man trådløs internet på en StofaNet forbindelse?
http://www.stofa.dk/showpage.php?shortcut=stofanet

Jeg ved, at man kan købe Wireless som tillægspakke, hvor man kan få trådløs internet (koster 25 kr. pr. måned samt 199 kr. i oprettelse)
http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=22

Mit spørgsmål er, at man selv kan købe en trådløs router som man direkte kan tilslutte antennestikket og på den måde få trådløs internet? Hvilken trådløs router skal jeg købe?
Avatar billede halifax Nybegynder
22. november 2007 - 04:20 #1
Jeg har gjort det på den sidstnævnte måde. Købt en router med indbygget 4 port switch for kablet netværk, samt trådløs forbindelse.
Stofamodem er sat i routerens wlan port, og det virker fortrinligt. Sådan har man altid kunnet lave sit eget netværk. Det fortæller Stofa bare ikke. De vil hellere sælge deres familiepakke, og som her leje en trådløs router ud. Og 199 i oprettelse - for hvad? For det beløb sætter jeg gerne selv kablet fra modem'et i routeren. That's all.

Jeg tror ikke det er så afgørende hvilken router (mærke) du køber, bortseet fra hvis du vil anskaffe en, der understøtter den nye, hurtigere n standard. Så skal man have netkort, der passer dertil.

Læs en minitest her
http://www.pcworld.dk/art/9168?a=block&i=18
Avatar billede nph12 Nybegynder
23. november 2007 - 16:01 #2
OK. Det lyder godt:-)

Findes der router med indbygget kabelmodem? Jeg har set router med indbygget adsl-modem.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2007 - 04:58 #3
Det sidste kan jeg kun svare med, at det TROR jeg ikke - har ikke set det. Men du har jo dit Stofanet-modem, ikke?

Selv om det kaldes kabel-modem, er det ikke et modem i rigtig forstand (som til en telefonforbindelse), det er faktisk en simpel form for en router. Hvis du har et Motorola Surfboard 4100, kan du åbne dets konfiguration med IP adressen http://192.168.100.1
Prøv bare det. Det har sit eget indbygge netkort med MAC-adresse og fungerer som DHCP server (det tildeler dig jo en IP fra Stofas server). Det faktisk både en ethernet og en USB MAC-adresse, og kan tilsluttes PC via enten netværkskabel eller USB kabel.

Under punktet Adresses er det interessant at se at der står (Max 5), det kan altså styre 5 tilsluttede enheder, f.eks. 5 computere. Og ud for Learned står hos mig en MAC-adresse, som er min routers netkort MAC-adresse. Fra min router har jeg så to PC'er tilsluttet via kabel og en bærbar via det trådløse. Det er en Topcom Sky@cer WBR 254G router.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
24. november 2007 - 05:13 #4
Jeg vil mene et kabelmodem er et modem på lige fod med et modem til en telefonforbindelse.

DHCP serveren i modemet deler kun adresser ud, hvis modemet ikke har forbindelse til omverdenen. Det sker i området 192.168.100.x

Antallet af enheder, som modemet tillader, afhænger af den konfigurationsfil der hentes hos udbyderen. Tallet kan være mindre, eller det kan være større.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2007 - 16:13 #5
En kommentar til gammelhat's udsagn:
"Jeg vil mene et kabelmodem er et modem på lige fod med et modem til en telefonforbindelse."

Nej. Et (telefon)modem er en MOdulator og DEModulator, dvs. en enhed der fortolker og oversætter analoge tone-impulser fra en telefonlinie til digitale data en computer kan forstå.
Signalerne i tv-kablet er ikke analoge tone impulser som i telefonledningerne. Egentlig forkert at kalde det et kabel-MODEM, men det er blevet daglig tale.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
24. november 2007 - 17:51 #6
Avatar billede gammelhat Nybegynder
24. november 2007 - 17:59 #7
Du kan også google QPSK og QAM, og se hvad der er for nogle størrelser
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. november 2007 - 20:33 #8
Det er mine forældre som har tænkt sig at få en internetforbindelse igennem stofa (derfor sidder jeg ikke med stofa-modem foran mig, da de ikke har bestilt internetforbindelsen endnu).

Eftersom de ikke har så meget forstand på køb og opsætning af en trådløs router, så er det mig som kommer til at lave det for dem.

Det er fint, hvis routeren kan tilsluttes stofa-modet, men endnu bedre vil det være, hvis routeren direkte kunne tilsluttes antennestikket.

Et eksempel: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199866

Når der står cable/DSL router, vil man kunne tilslutte denne router direkte til antennestikket???
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2007 - 05:26 #9
Nej, til begge dine bemærkninger om routeren direkte kan tilsluttes antennestikket. Kabel-modem følger "gratis" med i oprettelse af abonnementet.

Hvorfor er det egentlig du mener "men endnu bedre vil det være, hvis routeren direkte kunne tilsluttes antennestikket."
Jeg spørger fordi jeg ikke kan se logikken i at det skulle være bedre.

Antennestik -> antennekabel -> kabelmodem -> netværkskabel -> router. Herfra enten 1) -> trådløs til PC, eller 2) -> netværkskabel til PC. Eller med USB kabel.
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. november 2007 - 11:04 #10
Logikken er, hvor bruge to enheder, hvis en enhed kan klare jobbet.

Hvad er en cable/DSL router?
Avatar billede languy Nybegynder
26. november 2007 - 11:00 #11
Ved telia stofa har du slet ikke mulighed for at bruge et egen-anskaffet kabelmodem! (så er den ikke længere) Telia Stofa giver dig et modem og det er det som skal bruges. De registrerer endvidere MAC adressen på routeren og sørger for firmware opdateringer og vedligehold af den.

Du kan som tidligere nævnt i denne tråd herefter selv sætte en egen-anskaffet router op bagved deres kabelmodem, som eksempelvis kan have trådløst netværk. Det er her vigtigt at du husker at aktivere kryptering og MAC filter for at få den optimale sikkerhed på det trådløse netværk. Endvidere er det en god idé at aktivere NAT, MAC spoofing og DHCP på routeren også. Aktivering af NAT og MAC spoofing er også af sikkerhedsmæssige årsager.

En fordel ved at have en router bag deres modem er at du bruger en lokal IP pulje og ikke benytter dig af udbyderens globale IP pulje til dit interne netværk. Dvs. du har i teorien mulighed for at tilkoble 254 Pc'ere som alle benytter sig af den samme eksterne IP adresse ved udbyderen.
Avatar billede nph12 Nybegynder
26. november 2007 - 16:56 #12
Mange tak.
Avatar billede ramp Nybegynder
17. april 2008 - 10:55 #13
Jeg har også lige forsøgt at tilslutte en router til min stofanet modem, og det går egentlig fint. Når jeg tilslutter det trådløse netwærk, står der dog ikke tilsluttet. Jeg kan dog stadig gå på nettet, men det hopper fra efter ca. 5 min, og må derefter logge på igen... nogen der kan hjælpe?
Avatar billede halifax Nybegynder
17. april 2008 - 15:14 #14
ramp, du bør egentlig oprette et nyt spørgsmål, istedet for at fortsætte i en andens afsluttede spørgsmål....

Nå men, har du aktiveret DHCP (Hent automatisk IP adresse) i både routeren og konfigurationen af dit trådløse netkort? En opsætning (fortegnet) bliver sådan

tv-kabel -> Stofamoden -> henter ekstern IP -> router -> tildeler INTERN IP -> din computer.

I min router har jeg opsat en pulje af interne IP'er som routeren tildeler fra til de tilsluttede comp'er som 192.168.1.100 til 192.168.1.199.
Routeren, der får en ekstern IP (WAN) fra modem har ip 192.168.1.1 og den tildeler så først tilsluttede PC ip nr. 192.168.1.100
-------

Som sasgt, opret et nyt sørgsmål som alle kan se, hvis ikke du får løst problemet. Det er ikke sikkert jeg får tid til at følge op på det her.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. april 2008 - 15:27 #15
Når du laver den opsætning skal du huske med konfigurationen af det trådløse netkort, der jo sættes til "Hent automatisk IP" at som Gateway skal angives routerens interne ip adresse (hos mig 192.168.1.1) som den "vej" hele trafikken går igennem.
Avatar billede deterleth Nybegynder
29. juli 2009 - 11:50 #16
Kommer fint nok ind i router/kabelmodem med ip 192.168.100.1, det er et Scientific Atlanta, som er klar til at køre trådløst net.

Mener ikke det kan være rimeligt at betale STOFANET for oprettelse og løbende afgift, de skal jo bare trykke én gang på tangenterne!!

Men!!! Jeg møder jo lige et log-on vindue, som vil have  brugernavn og adgangskode før der er adgang til opsætning/setup!! Har forsøgt forskellige, bl.a. sysop/admin/mine egne koder fra Stofanet m.m., men kommer ikke igennem!!

Har noget et godt forslag eller en god løsning?

MVH
HL
Avatar billede deterleth Nybegynder
29. juli 2009 - 12:16 #17
Lidt oplysninger:

Cable Modem Status
    Operational

Vendor
    Scientific-Atlanta, Inc.

Boot Revision
    2.1.6g

Software Revision
    v2.0.2r1262-070521

Software Build and Revisions
The data shown in the table below provides information about the firmware of your cable modem.

Firmware Name
    epr2320r2-v202r1262-070521.bin

Firmware Build Time
    [GMT] Mon May 21 15:57:29 2007