Avatar billede mastera Nybegynder
20. november 2007 - 11:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fra gammel til ny pc i etaper

Min gammel pc har fungere fint i mange år, men den er efterhånden så gammel, at den ikke kan afvikle de nye spil og programmer mere. Derfor ønsker jeg at købe mig en ny. Jeg ønsker selv at samle den, men da jeg ikke har de økonomiske ressourcer til det i øjeblikket, kunne jeg godt tænke mig at gøre det over en længere tidshorisont, og skifte nogle dele af gangen, og så kører med  de resterende komponenter fra min gamle pc i den, til jeg får råd til at udskifte dem.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, om mine gamle komponenter kan virke i et nyt pc system.

Mit gamle system er følgende:

CPU: AMD 1600xp+
Motherboard: asus a7v266-E
Ram: 1x512 pc3200 geil
Grafikkort: Nvidia Geforce 3,200 titanium, 64 mb
PSU: Thermaltake Silent Purepower Xaser Edition 480w

Jeg tænkte på at opdatere det sådan, at jeg først købte kabinettet og motherboardet, og så satte de andre gamle komponenter i, og skiftet dem efterhånden, som jeg får råd til det.

Af kabinet og motherboard har jeg set på følgende:

Antec Performance One P182

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400012

ASUS P5K AiLifestyle Series

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381936

Kan dette projekt lade sig gøre, og lyder det som en god ide, at gøre det på denne måde?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 11:33 #1
Drop det, du kan få¨en ny computer der langy overgår din nuværende for under 2000,00 og bortset fra din nuværende harddisk kan du ikke forvente at finde genanvendelse
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2007 - 11:43 #2
Præcis...
Du kan ikke bare opgradere på den måde.
Socket LGA775 er til Intel Cpu og du har AMD...
Avatar billede kfz Nybegynder
20. november 2007 - 14:29 #3
hvis du skal opgradere i etaper, og ALLE dele skal skiftes, ville jeg gøre det således:
1: Bundkort, CPU og evt. Ram.
2: Harddisk(har stor indflydelse på ydelsen ved daglig brug)
3: Grafikkort, og strømforsyning, hvis nødvendigt.

Kabinet kan opgraderes når som helst i forløbet.
Avatar billede kfz Nybegynder
20. november 2007 - 14:29 #4
du kan også bytte om på 2 & 3, alt efter din økonomi undervejs.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. november 2007 - 14:59 #5
Enig med helgec og stigers - drop det! Desuden hvis du køber tingene enkeltvis,
og noget går galt, så har du, i praksis, ingen garanti på noget. Vent og køb en
samlet computer, med ganati efter købeloven.
Avatar billede mastera Nybegynder
20. november 2007 - 21:04 #6
Tak for hjælpen alle sammen. Jeg vælger så at vente, til jeg har sparet sammen til hele pc'en.
helgec, eftersom det var dig, der svaret først, er det dig der får pointene, hvis du lige opretter et svar.

Vil lige høre, om du eller en anden så lige kan svare mig på, om denne pc jeg har sat sammen her, er noget værd, eller om der er nogle steder, hvor der skal skiftes noget ud, eller om jeg mangler noget (køling mm.)?

GFX: XFX GeForce 8800 GT XXX Version
HDD: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB
RAM: Corsair XMS2 4 x 1 GB
PSU: Corsair HX520W
CPU: Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
MB: ASUS P5K AiLifestyle Series
Kabinet: Antec Performance One (P182

Ved CPU'en, kan man få en der er boxed, hvilket vel vil sige, at det er med køler, men er det bedre at købe en seperat til den, og i så fald, hvilken ville dette være f.eks?
Og de kabinetskølere der følger med kabinettet, ville det være en ide at skifte dem ud? Og til hvad?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2007 - 16:21 #7
:o)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 16:32 #8
Den medfølgende køler fra Intel er udmærket og støjer ikke så meget, som i gamle dage :)

Det samme gælder egentlig for de blæsere, der sidder i P-182. Du kan selv indstille omdrejninger og derved regulere luft/støj niveau.

Jeg har lige et par forslag til evt. ændringer mht. din opsætning:

Medmindre du bruger et 64-bit styresystem, vil du ikke kunne udnytte 4 GB ram fuldt ud. Overvej evt. DDR3 ram hvis du ændrer din opsætning iht. nedenstående.

Køb en Corsairs VX psu i stedet. Den har kun én 12V linje, hvilket giver bedre udnyttelse af ampererne.

Overvej de nye cpu'er fra Intel. Kommer til januar.

Du får meget valuta for pengene med et P35 chipset-baseret mobo, men igen bør du overveje et X38-baseret. Især med et 8800GT gfx.
Avatar billede mastera Nybegynder
22. november 2007 - 23:30 #9
thesheriff, tak for forslagene. Jeg vil kigge nærmere på dem, når jeg har pengene til det