Avatar billede fox2001bs Nybegynder
11. juni 2001 - 20:08 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Ny hub eller Switch ???

Hejsa!!
Jeg har en 4port hub men hvad der er sket ved jeg ikke for der er to af min port der ikke virker mere :(

Jeg har overvejet at skal købe en ny hub eller swich men ved ikke rigtig hvad jeg skal vælge.

Jeg skal bruge den til et lille netwærk hvor der er 3 fast computer på og en ADSL Rounter på så en 5port skal det nok være. Jeg har 100mbit netkort på de 2 af computerne og en bærbar med 10mbit netkort så det skal være en 100/10mbit hub/switch :)

Nogle der kan hjælp mig om jeg skal købe en hub eller switch og hvilke mærke jeg skal købe ???

på forhånd TAK
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. juni 2001 - 20:12 #1
helt klart en swicth.. du giver måske 300 kroner mere... Men den er 100 gange bedre, der den overfører 100 mbit, mellem 2 computer, hvor en hub blot kan overfører 100 mbit ialt...

Dlink
Level-One
3Com
Cisco

planet
nok de bedste...
Avatar billede 2cool Nybegynder
11. juni 2001 - 20:16 #2
Sålænge det er til hjemmenetværk er det ikke så vigtigt med mærket på hub/switchen - men 3Com er da klart af foretrække!

Vil du ikk bruge så mange penge på det, så køb TRENDnet - den fungere perfekt.

Det du skal købe en en Switch - lige netop fordi du har en bærbar med et 10Mbit kort i.

Hvis du f.eks. har en HUB med 5 porte, og du i bare én af portene indsætter en 10Mbit kort kører ALLE portene 10Mbit, også de 2 100Mbit kort du har! Derfor skal du altså have en switch så du stadig kan køre 100Mbit mellem dine 2 stationære computere, og din bærbare kører sin egen 10Mbit forbindelse. ADSL routeren kører sikkert også 10Mbit, så det er altså ret vigtigt!

HUSK: Det skal være en 10/100Mbit switch.

Køb f.eks. denne:
Switch TE100-S55E Switch - 10/100Mbit - 5port 595 kr.
Avatar billede mega1 Nybegynder
11. juni 2001 - 20:19 #3
Køb LevelONE Switch det er et virkelig et godt mærke de blev brugt til the party og der var 3800 mennesker sååå et godt køb!! :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
11. juni 2001 - 20:19 #4
En switch kan følgenden som en hub ikke kan :

1. Alle porte kører full duplex (sende og modtage på samme tid)

2. Den har en MAC-adresse tabel hvor den lagrer samtlige netkortsadresser således den kan huske på hvilken destanetionsport som modtager er på. Derved ungåes kolliosioner fra broadcast traffik.

3. Den har typisk 1 buffer (store andf orward switch) (måske 2 - input og output). Dvs at på net hvor der er kraftig trafik på nogle porte, der slipper man igen for kollosioner og ventetid da der så kun sendes når der er fri bane. Der kan dog også fåes switche uden buffere (Cut through switche). Disse giver en smule lavere pingtider, men det drejer sig om millisekunder.

4. Nogle Switch kan også kører på netadresser frem for MAC adresser.

3com og cisco er kvali!! men de billige maerker er deres penge vaerd!
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. juni 2001 - 20:20 #5
svarer da lige..
Avatar billede 2cool Nybegynder
11. juni 2001 - 20:20 #6
mega1 >> Vi taler om et hjemmenetværk med 3 computere, og en ADSL forbindelse!! THINK MY FREIND!
Avatar billede mega1 Nybegynder
11. juni 2001 - 20:22 #7
Ja men LevelONE laver også en meget god 5 ports Switch der faktisk lige har fået nyt design såå THINK AGAIN!!!
Avatar billede drikker_med_stil Nybegynder
11. juni 2001 - 20:23 #8
@azzer@ ---> Det er ikke alle SWITCH der kan alt det der....
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
11. juni 2001 - 20:24 #9
drikker med stil :

uddyb
Avatar billede nordvest Nybegynder
11. juni 2001 - 21:04 #10
hejsa

kig her: http://www.alchemist.dk

en af mine klassekammerater ejer firmaet

og de gode priser på switches, fks. en Cnet Fast Ethernet 5 ports 10/100 Mbit switch til 460 kr

derudover der der massere af andre gode tilbud :-)

Hilsen Nordvest
Avatar billede 2cool Nybegynder
11. juni 2001 - 21:20 #11
Der må være svar nok nu til at dele point ud - der er mange som har givet et godt svar! :)
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
13. juni 2001 - 23:27 #12
tak for alle svarene i synes generelt at 3com & Cisco er de beste men de er også dyr :)

dalbjerg>> er plante det beste switch eller er det alle de mærker du har skriver ??

Planet swiich: FNSW-500 10/100Mbit / 5port 595kr. det samme koster TRENDnet 10/100mbit 5port

Level-One: SOHOCon2105TX 10/100Mbit/5port koster 895kr. men er det bedre ?? :)

hvad skal jeg valg ?? Planet, TRENDnet eller Level-one
Avatar billede mega1 Nybegynder
13. juni 2001 - 23:30 #13
Level one er klart det bedste men ok den er dyrer men den kan altså også godt holde til at stå fremme så folk kan se den for den er faktisk rigtig flot men kvaliteten er i top såå... :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. juni 2001 - 00:20 #14
Level one herfra ogsaa
Avatar billede drikker_med_stil Nybegynder
14. juni 2001 - 11:04 #15
OK. @azzer@--->

Du kan købe SWITCHE der kun kan overføre data, men du kan også købe switche der kan.

Telnet
DHCP
MRTG
og hvor du kan holde øje med hver port og kan bannde en port eller ip og du kan også få nogle der kan binde portene til en ip. du kan få dem med 10/100/1000 mbit TP/Fiber.
RMON
Rack-Mount
WAN Access Gateway Module
VPN
Kryptering
og data begrænsning
..

men det er jo ikke sådan en han skal ha men en sw kan være mange ting.

Men jeg vil anbefale en D-link des 1008d

den kan kun det her:
8 port 10/100Mb
unmanaged desktop
Switch with Ethernet
& Fast Ethernet Dual
Speed ports, FDX/HDX,
Nway/Autosensing
ports

Og er ikke så dyr men koster nok. 700 - 800 kr.
Avatar billede mega1 Nybegynder
14. juni 2001 - 11:10 #16
Det er godt der er nogle der er bare lidt kloge :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. juni 2001 - 16:07 #17
drikker med stil :

Du nævner ikke hvad det er jeg har sagt som en switch ikke altid kan.

Jeg nævner ikke noget forket i det jeg skriver.
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
15. juni 2001 - 11:15 #18
Hvad med en
XNET (SH-9008A Switching DeskTop Hub 8 port)    10/100Mbit / 8port 590 kr.
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
15. juni 2001 - 11:19 #19
er den god det er den mest populær Switch på EDBpriser iøjeblikke
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
05. juli 2001 - 05:49 #20
hvilekn switch taler vi om?
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
19. september 2001 - 10:19 #21
Jeg købte en:
XNET (SH-9008A Switching DeskTop Hub 8 port)og den virker 100%

men tak for alle de forslag i kom med :)