Avatar billede klitfelt Praktikant
19. november 2007 - 19:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskel på plasma og lcd TV?

Hej Eksperter

Jeg håber en af jer vil/kan hjælpe mig da jeg står og skal købe et nyt tv men har ingen erfaringer på området og det er jo en jungle out there.

Jeg har set på 2 fjernsyn hos elgiganten der stortset koster det samme, men hvad er fordelen og ulemberne???

Plasma TV
http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000PbsTwyC8?ProductID=zGLD4QFHvkIAAAETK556iNOr&CatalogCategoryID=29DD4QFH2qQAAAEOqw803xiY&Selected=Specifications#t_category_tabcontent

LCD TV
http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000PbsTwyC8?ProductID=csXD4QFHV4cAAAETvzx6iN2K&CatalogCategoryID=29DD4QFH2qQAAAEOqw803xiY&Selected=Specifications#t_category_tabcontent

Håber virkelig I kan hjælpe med at gøre mit valg af TV nemmere :-)

Hilsen
TK
Avatar billede lakridserne Nybegynder
19. november 2007 - 20:03 #1
altså med den lille prisforskel ville jeg nok vælge lcd-skærmen.

Lakridserne
Avatar billede gurly Praktikant
19. november 2007 - 21:19 #2
i mine øjne har plasma klart det mest naturlige billede, men da plasma skærme er dyrere at fremstille er de normalt også dyrere at købe.
plasmaskærmen har også noget højere kontrast / lystyrke
det er ennu ikke lykkedes nogen at lave en lcd skærm der kan hamle op med en plasmaskærm på de punkter.

når de laver plasmaskærme har de problemer med at lave en pixel tilstrækkelig lille,
derfor egner plasma sig kun til større skærme over 37 tommer, lavede de dem mindre ville de blive for ringe opløsning.
lcd skærme har lige det modsatte problem, der er det svært at lave en pixel tilstrækkelig stor, dette løser de så ved at lave skærmen i et meget højt antal pixel, og dette behøver bestemt ikke at være hensigtsmæssigt for billed kvaliteten, så i mine øje så er lcd teknologien bedst til mindre skærme under 37 tommer.

en bagdel ved plasma skærme er at de ikke må ligges ned, dette giver problemer ved transport, og det kan måske også påvirke prisen. nogen siger dig at det intet har at sige, nu har jeg selv haft to plasma skærme, og der har intet stået om det i brugsanvisningen om det, så hvor vigtigt det er ved jeg ikke.

et andet kendt problem ved plasma skærme er at hvis man eksempelvis bruger skærmen til pc, og den står mange timer med et stillbillede, så resikere man billedet brænder fast på skærmen, det har jeg prøvet på et billigt hisense plasma tv.
der var også advarsler om det i brugsanvisningen.
for over 2 år siden købte jeg så et lidt dyrere phillips plasma tv, og der er ingen advarsler i brugsanvisningen, og da jeg bruger det som eneste skærm til min pc, så er det mange timer dagligt jeg bruger det, og der er tilsyneladende ikke det problem.

det ser ud som om markedet er mere om mere på vej over i lcd, efterhånden bliver lcd også bedre og bedre og kommer mere på højde med plasma.

jeg tror dog der stadoigvæk vil være et marked for plasma, men kunne godt forestille mig at det kun bliver i den dyrere ende af skalaen.

jeg har også ind til flere (dyre) lcd skærme her, men jeg er aldrig rigtigt blevet tilfreds med dem, ved direkte sammenligning med plasma skærmen, så ser billedet mere kunstigt ud på lcd skærmene, de har ikke rigtigt det glansklare naturlige look som min plasma skærm har.
Avatar billede klitfelt Praktikant
19. november 2007 - 21:50 #3
hej gurly

tak for dit lange og gode svar.
:-) hvilke tv af de 2 ville du anbefale?
19. november 2007 - 22:24 #4
Også noget herfra ->
http://www.flatpanels.dk/
Avatar billede thegenuine Praktikant
20. november 2007 - 13:23 #5
Avatar billede gurly Praktikant
21. november 2007 - 08:50 #6
klitfelt > jeg selv ville tage plasma, men det er svært at anbefale noget, for det er jo lidt en smagssag, prøv at finde begge tv i en forretning hvor du kan se hvordan billedet er
Avatar billede klitfelt Praktikant
26. november 2007 - 12:53 #7
Mange tak for dit lange og uddybende svar gurli(og også tak til jer eksperter). Gurli hvis du svarer tildeler jeg point :-)
Avatar billede gurly Praktikant
26. november 2007 - 17:31 #8
c",)
Avatar billede Datvid Nybegynder
07. juni 2013 - 22:54 #9
Man er se´fø´li opsat på at få det hele sat ordentligt op fra starten, så det var bestemt et godt spørgsmål du stillede! Men skulle du stadig overveje hvilket Tv du burde vælge. Så har jeg investeret i ét 46" LED Smart 3D Tv.. Og jeg har ALDRIG oplevet noget lignende! Jeg har da haft mine LCD-Tv- Plasma osv. Men man sidder og bliver helt opslugt af LED-billedet! Overvej kraftigt om ikke du skulle smide lidt flere kr den vej, og så få en LED-Tv, som du med sikkerhed vil opleve utroligt gode billeder. Det TV jeg har nu LED. Er uden sidestykke, det bedste Tv, jeg nogensinde har oplevet. david