Avatar billede aleq Juniormester
19. november 2007 - 14:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart (ikke performance)

Hej

Min computer er lige blevet formateret og geninstalleret rent. Alt er opdateret og drivere installeret, men der er et problem når jeg skal starte Windows

Problemet er følgende: Når computeren er inde i Windows, så loader den ikke alle drivere på en gang, som den burde. Man ser skrivebordet og i ca. 1 minut stener den, altså når man går i Denne Computer så kommer der en lommelygte og den forsøger at finde dreve, harddisken kører næsten ikke. Efter det minut finder den enhederne i Denne Comp, og den loader resten af drivere.

Jeg kan ikke finde ud af - hvad gør den i det minut? Hvordan kan jeg trace opstart processen for at finde ud af hvad det er der forhindrer den i at starte op med det samme?
Avatar billede maxxtherogue Nybegynder
19. november 2007 - 14:58 #1
Det skulle vel ikke være en IBM maskine?
Har for tisen selv en T61 der bruger 12-20 minutter på at rode med netværk, hvis der er nogle til stede, hvis alt netværks grej er slået fra tager den 78 sekunder om Win Logon. plus efter følgende 46 sekunder til at få ipaddresser og ligende når jeg tilslutter netkortene.
Avatar billede aleq Juniormester
19. november 2007 - 15:26 #2
nej det er en:

ASUS, Socket 939
AMD64 3500+
1GB PC2700 RAM
ATI X800 Pro 256MB
Avatar billede maxxtherogue Nybegynder
19. november 2007 - 15:43 #3
K, ville bare lige se om det måske var det samme problem jeg havde....
Avatar billede vejmand Juniormester
19. november 2007 - 15:55 #4
Hvilket antivirusprogram har du installeret?
Ved ikke om det er problemet, men nogle antivirusprogrammer gør opstarten langsom.
Avatar billede jokkejensen Novice
19. november 2007 - 16:08 #5
Tryk start -> kør -> skriv "msconfig" .. under "start" har du opstarts programmerne.

Deaktiver alle dem du ikke bruger.

(når du har genstartet kommer der en promt, smid et flueben i checkboksen, og tryk annuller)

/JJ
Avatar billede aleq Juniormester
19. november 2007 - 16:47 #6
jeg har prøvet både at aktivere og deaktivere de programmer som jeg ikke bruger i MSCONFIG, men jeg tror heller ik at det er dét, for som sagt - harddisken står ikke og arbejder i det minut, hvor der ikke sker noget - og Denne Computer ka ik finde enhederne
Avatar billede oskar Nybegynder
19. november 2007 - 19:47 #7
Prøv med bootvis http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664 og se om ikke den kan fortælle dig hvad der er flaskehalsen og måske endda gøre noget ved det.
Avatar billede aleq Juniormester
19. november 2007 - 21:37 #8
Vejmand - der er intet antivirus program... endnu, men installerer Avast snart.

Oskar - tak for linket, har prøvet programmet, og den kom også med en graf, men jeg ved så ikke hvordan jeg får programmet til at komme med mere konkret info og evt fikse problemet..
Avatar billede oskar Nybegynder
19. november 2007 - 23:46 #9
Bootvis: Klik Trace - Optimize system
Avatar billede aleq Juniormester
20. november 2007 - 00:09 #10
har gjort - den har ikke gjort en pind ved problemet

her er mere om selve problemet: i det 1-2 minut hvor den stener kan jeg ikke se Denne Computer (den søger efter elementer, siger den, mens en lommelygte søger), men jeg kan godt gå ind på fx drev C: og D:, men hvis jeg trykker backspace for at gå til Denne Computer, stener den igen (altså søger efter elementer). Jeg kan godt browse mens den stener, men mens den stener, loader den ikke min driver til min Wacom Tegneplade

Jeg vil skyde på at der er et eller andet i Denne Computer den ikke kan li... at den måske søger efter enheder som ikke er der?
Avatar billede aleq Juniormester
20. november 2007 - 00:23 #11
what the hell... har lige prøvet at deaktivere mit Logitech Quickcam 3000 og ud af det blå er der ingen problemer... sært!
Avatar billede aleq Juniormester
20. november 2007 - 01:42 #12
Løsning: unplugged cam, uninstalleret drivers, renset regedit, reboot, installeret nyere drivers, done

tak for jeres tid