Avatar billede breon Nybegynder
18. november 2007 - 21:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk død efter partitionering?

Jeg har et stort problem. Min harddisk er delt op i tre dele, og i dag ville jeg redistribuere noget af pladsen, således at drev 2, fik noget af pladsen fra drev 1. Jeg brugte Partition Magic 7.

Men undervejs i forløbet gik der noget galt og der kom en fejlmeddelelse. Nu vil Windows ikke længere starte op, heller ikke i fejlsikret tilstand, eller med systemgendannelse.

Jeg har forsøgt at sætte HDD'en til en anden computer, men den bliver ikke registreret.

Kan jeg gøre noget får at få liv i min HDD igen, eller i det mindste få adgang til de filer der er på den?
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2007 - 21:55 #1
Jo det skulle vist ikke være umuligt, Hvis der ikke melder sig andre nørder så kig på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html  gendan dine oprindelige partitioner så bør skidtet køre igen, i morgen kan vi så se på et andet værktøj til det du oprindelig havde i sinde
Avatar billede breon Nybegynder
18. november 2007 - 22:04 #2
Helgec -> For at kunne genskabe min partitionstabel, kræver det så ikke at jeg har adgang til HDD'en? Den kan ikke genkendes af hverken Windows eller i BIOS, når jeg sætter den i som Slave drev i min anden computer.

Når den sidder som Master i den oprindelige computer, kommer Windows boot-logoet frem, men afbrydes kortvarigt at en blå skærm med en fejl, som jeg ikke kan nå at læse inden computeren genstarter sig selv.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2007 - 22:26 #3
Når du kører din HD som slave, har du da set under diskhåndtering, om den er der?
Hvis den er der, og den står som "Raw" har den mistet partitionstabellen.
Hvis den er der, kan tabellen genskabes, enten med helgec link, som er gratis,
eller med et program, som laver alt arbejdet for dig, i løbet af få minutter.
Det er dog ikke gratis men koster 50us$, altså under 300 kr. Men så kan det
også så meget andet. Kan downloades som prøve:
http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/
Avatar billede diske Nybegynder
18. november 2007 - 22:33 #4
Brug F8 under opstart og vælg "Deaktiver automatisk genstart ved fejl", så kan vi se hvad der står på den blå skærm, og så reagere efter det.

Når du ikke kan se den som slave i den anden PC, kan det være noget med jumperindstilling.
Bemærk at WD diske som master kan have 3 indstillinger.
Master alene
Master med slave
Cable Select.

Er Masteren en WD, skal den stå som master med slave - eller cable select - I sidste tilfælde skal din "syge" disk også stå til cable select.
Avatar billede breon Nybegynder
18. november 2007 - 23:02 #5
Jeg har ikke adgang til den oprindelige computer før i morgen, så først der kan jeg deaktivere automatisk genstart og se fejlen.

Lige nu sidder den syge HDD som slave i min anden maskine (min DVD brænder er Master), hvor min primære disk er en SATA disk. Jeg kan dog ikke få kontakt til den, og kan altså ikke se den i hverken BIOS eller i diskhåndtering. Det tager jeg som et dårligt tegn.

Jeg vil prøve at XP Cd'en til at få adgang til Recovery Console og se om det kan hjælpe noget. Det bliver dog først i morgen. Jeg vil tro at min primære partition blev beskadiget, da jeg forsøgte at  flytte plads fra den.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2007 - 23:20 #6
Har du set, i bios, under boot/ide drev? Ellers sæt den som master, uden din brænder.
Så skal den findes under ide drev. Går ud fra, at du ikke ved en fejl, har
sat den til cable select, det er ikke alle bundkort, som kan finde ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2007 - 08:05 #7
"Når den sidder som Master i den oprindelige computer, kommer Windows boot-logoet frem" Altså er der en form for liv i dyret  -  Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage) boot op på cdèn og repare din filtabel herfra - www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede breon Nybegynder
19. november 2007 - 08:45 #8
helgec -> Når du siger at jeg skal reparere min filtabel, er det så denne vejledning du mener jeg skal følge? http://www.helgec.dk/insert-filtabel.html
Avatar billede breon Nybegynder
19. november 2007 - 15:40 #9
Problemet er løst! Og heldigvis krævede det ikke de store avancerede operationer.

Den fejl der stoppede Windows, nævnte et problem med harddisken og anbefalede i første omgang at man kørte CHKDSK.

Så jeg fik startet Recovery Console vinduet op fra XP CD'en, og derfra kørte jeg en omgang CHKDSK /p /r. Det tog lidt tid, men det virkede og Windows startede fint op bagefter. Faktisk blev partioneringsopgaven fra Partion Magic også fuldført.

Tak for hjælpen, selvom jeg teknisk set ikke fik brug for nogle af ovenstående løsninger. Helgec du har dog hjulpet mest, så hvis du vil have point, så skriv et svar.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2007 - 17:32 #10
:o)