Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 14:01 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Pc eller mac.. igen igen

Jeg står overfor et valg, idet jeg skal investere i en ny maskine.

Lad mig forklare..

Jeg skal bruge en ny maskine til primært desktop arbejde, og så world of warcraft. Dvs, ikke de vilde krav til en gamer pc, men mere en arbejdsrelateret/skrive maskine/surfe/internet maskine. Den skal dog kunne trække wow - og valget på netop en mac er ikke så meget hardware relateret, men mere et stil valg. (ja.. de er sku fede de macs!)

Jeg har haft kigget mig lidt omkring på markedet, og valget står nu imellem at købe en Zepto som der er gode tilbud på pt. Eller en brug macbook. (altså, hardware vs. stil/mac os)

Dertil har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med at svare på :)

Spørgsmål:
Den mac jeg har overvejet at investere i, er en aldm. macbook 13,3 med 1,8 duel core cpu. Maskinen har ikke et dedikeret grafikkort (er dette korrekt) - kan sådan en maskine køre world of warcraft uden problemer?

På min arbejdsmaskine, kører jeg med en thinkpad og en ekstra skærm. Jeg har så extended skærmen så jeg har et dobbelt desktop med min laptop skærm, og min eksterne (kan trække musen frem og tilbage). Er dette muligt med en mac?

Og sidste..

Hvordan er det nu med windows og mac? Jeg har hørt man kan køre aldm. windows på ens mac, altså bliver spurgt om man vil boote mac eller windows ved opstart. Men hvordan fungerer dette? Laves der en ekstra partition på disken eller hvordan kender mac og windows forskel på hinanden? Jeg går ud fra det er 2 forskellige fil systemer.

Og aller sidste!

Kan man køre paralels på en 1,8 duel core macbook (1 gb ram), eller er det forbeholdt en macbook pro?

Er der andre ting jeg som pc bruger skal være opmærksom på når jeg vil gå over til "fjenden" :) ?

Har sat 200 point på denne - deler disse ud på spørgsmålene hvis nogle kan svare på ovenstående.

På forhånd tak

Kasper
Avatar billede simlau Nybegynder
18. november 2007 - 14:33 #1
En almindelig macbook har IKKE dedikeret grafikort så du vil få problemer med wow. Der sidder et Intel GMA X3100, i de nye der lige er kommet. Men Du vil stadig ikke kunne køre wow optimalt. Du vil godt kunne trække det, men det ser ikke godt ud og du vil få problemer i raids osv..

Du skal lige forklare det med skærmen en gang mere, jeg kan ikke helt se hvad du mener. Men du kan godt tilslutte en ekstra skærm til macen.

Til det med dualboot, du kan lave en ekstra partition og installer windows på den. Det skulle være ret simpelt.

Du skulle meget gerne kunne køre parallels på den maskine ud snakker om. Dog koster ram jo ingen ting nu om dage, du kan jo få 2 gb og sætte i den til under 400 kr.

Kilde: http://www.parallels.com/en/products/desktop/sr/

Du skriver bare hvis der er flere spørgsmål.

Hilsen Simlau
Avatar billede egonspock Seniormester
18. november 2007 - 14:37 #2
1) en Macbook kan sagtens køre Wow, men nok lidt langsomt og en Macbook Pro med dedikeret skærmkort er klart at foretrække. Jeg fandt lige denne sammenligning:
http://www.barefeats.com/mbcd3.html
2) extended skrivebord er standard, hvis du sætter en ekstra skærm til. Du kan også ændre det til Mirroring, hvis du hellere vil have det.
3) hvis du vil skifte mellem windows og OS X med Bootcamp, skal der laves en separat partition. Bruger du derimod Parallels eller VMWare Fusion, klarer de det med et diskimage. Du kan sagtens køre Parallels med 1 GB RAM, men skal du køre andre programmer samtidigt, vil en ekstra GB ikke skade ;-)
Worst case ved at købe en Mac i dag er at du kan formattere den helt til windows, og så har du stadig en pæn maskine. Men jeg ville nok overveje at gå op i en Macbook Pro for at have de ekstra kræfter i grafikkortet.
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 14:38 #3
Tak for dit svar. og.. øv!

Jeg havde faktisk besluttet mig at købe en macbook, men da den ikke kan trække wow, bliver den en dyr forretning at skulle op i macbook pro klassen.

En lille forklaring til desktoppet.. Når jeg sætter en ekstra skærm til min thinkpad, extender den desktoppet.. dvs, jeg får et dobbelt så langt desktop, hvor laptopppens skærm, og den eksterne skærm "arbejder sammen", som var de en stor lang skærm.

Jeg tror beklageligvis at jeg hopper på en zepto 6224w.. :/
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 14:39 #4
egonspock: tak for dit svar :) se ovenstående - en macbook pro er nok lige i overkanten af hvad jeg har at spendere :/
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 14:43 #5
simlau: smider du et svar ? :)
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 14:44 #6
Hov.. Kom lige i tanke om. Hvad med en ældre powerbook maskine? Kan sådan en fætter kører windows systemer, hvad jeg kan se er den ikke intel baseret?
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 14:45 #7
fandt selv svaret - cancel that :)
Avatar billede simlau Nybegynder
18. november 2007 - 14:46 #8
Ja..

en 6224 er heller ikke en dårlig maskine..

Hilsen Simlau
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 15:15 #9
Har nu siddet og kigget videoer på youtube - og det ser ud til at wow sagtens kan køre på en macbook - ganske pænt endda!

Nogle kører den dog i windows over paralels, men det ser ganske ok ud. Den er back in the game..

Er der forskellige udgaver en macbook'en?

Jeg er pt. ved at bygge på en 1,83ghz 60gb med 1gb ram.
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 15:17 #10
bygge = bydde.

Pointene er selvfølgelig jeres :)
Avatar billede egonspock Seniormester
18. november 2007 - 16:08 #11
Fordelen ved Macbooken er at det er relativt nemt at skifte harddisken, for 60 GB kommer man ikke langt med. Ellers er der jo farveforskellen, hvor den sorte er dyrere end den hvide (ja, det er grunden...), og så er de blot blevet hurtigere og hurtigere med generationerne. Se evt. her: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook. Bemærk dog at der er forskel på om du får et combo-drev, der kun kan skrive til CD'er eller et Superdrev, der også skriver til DVD'er. Og så tænk på at en fabriksny med fuld garanti osv. koster ca. 8000, inden du går amok i en auktion ;-)
Avatar billede 4b4 Nybegynder
18. november 2007 - 16:26 #12
Jeg har budt 5200 for en 8 mdr gammel macbook 1,8 ghz med et combo drev. Det syntes jeg er ok, plus der kommer en taske med.

Mht. harddisken er det ikke noget problem. har en 320gb ekstern ;)

Kører mac med et andet filsystem end windows?

Den jeg byder på kører tiger.. kan man opgradere den til leopard?
Avatar billede egonspock Seniormester
18. november 2007 - 17:01 #13
Apple's filsystem hedder journaliseret HFS+ og det er anderledes end hhv. FAT32 og NTFS. Man kan kun læse NTFS som standard og både skrive og læse FAT32 fra Mac. Den kan sagtens køre Leopard og vil også vinde ved at blive opgraderet. Vær opmærksom på studierabat, hvis du vil anskaffe dig en.
Avatar billede 4b4 Nybegynder
19. november 2007 - 12:46 #14
dvs. at hvis jeg har en ekstern harddisk der er NTFS, kan jeg ikke bruge denne på en mac?
Avatar billede egonspock Seniormester
19. november 2007 - 18:22 #15
Så er der to muligheder: en gratis, men meget nørdet: MacFuse fra Google:
http://code.google.com/p/macfuse/wiki/HOWTO

Eller et nemmere program, der til gengæld koster 30$:

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ (tak til Mediamac for linket)
Avatar billede 4b4 Nybegynder
19. november 2007 - 20:29 #16
Ok. tak for hjælpen ! ;)
Avatar billede kannesen Nybegynder
14. oktober 2008 - 01:12 #17
Jeg ved ikke om denne tråd allerede er lukket. jeg er indehaver af en en zepto 6324W og en imac 24" (white) med dual core. Min Zepto har ikke lavet andet en at volde problemer og deres kun deres kundeservice har virkeligt været mangelfuld. Lange ventetider, ekstremt lange reperationsepisoder og ingen support, feedback mv. Min Mac har til gengæld kør spillet flydende og der har ikke været nogen problemer overhovedet. Samtidigt er der med Mac, mulighed for at integrerer itunes og movie-recording (ingame), hvilket imo er fedt!

hyg dig!