Avatar billede m3q Nybegynder
15. november 2007 - 23:36 Der er 36 kommentarer

Vil ikke boote fra SATA2 disc

Hej eksperter...

jeg har et lille problem med en nyindkøbt Samsung SATA2 HDD...

jeg var nød til at skifte min gamle WD IDE HDD, da jeg blev ved med at få en BSOD med en hardware fejl på den.

nu har jeg så sat SATA2 HDD'en i, og installeret windows vista derpå, men når jeg starter computeren op og prøver at boote fra den, så får jeg bare en sort skærm med et lille blinkende underscore tegn oppe i venstre hjørne og meget andet sker der ikke...

nogen der har en ide til hvordan jeg kan løse problemet?
Avatar billede baxos Nybegynder
15. november 2007 - 23:46 #1
Hvis du evt har et andet OS liggende kunne du prøve at installere det istedet og se om du kommer videre?
Avatar billede m3q Nybegynder
15. november 2007 - 23:51 #2
jeg har min gamle XP cd, vil lige prøve det...
Avatar billede m3q Nybegynder
16. november 2007 - 00:20 #3
meh.. giver samme problem med XP
Avatar billede popsy Novice
16. november 2007 - 00:37 #4
Al respekt for at den gamle fejl var med henvisning til din harddisk...

Men hvis fejlen i virkeligheden ligger i dine ram, er fejlen faktisk ret typisk. Hvis rammen ikke kan læse en installation, og aflevere den korrekt på en harddisk, vil det jo give en læsefejl på harddisken (enkelt fortalt)..

Er du helt sikker på at dine ram er ok?

Hvis der er den mindste tvivl, så check med f. eks. http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Avatar billede m3q Nybegynder
16. november 2007 - 01:04 #5
@popsy - er der en måde man kan boote det program fra en CD? jeg har ikke Floppy drev i min computer...
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2007 - 01:43 #6
Har du valgt din nye HD i bios, under boot? Hvis ikke, ligger problemet nok der?
Avatar billede peet-49 Novice
16. november 2007 - 08:46 #7
Du har husket, at desable raid i bios??
Avatar billede m3q Nybegynder
16. november 2007 - 12:20 #8
@asgotbo - ja jeg har valgt den, har både brugt BIOS metoden og F8 metoden...

@peet-49 - erm... tror jeg ikke... hvor er det man gør det?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2007 - 14:16 #9
Raid findes under advanced. Har du prøvet i fejlsikker? Og anden skærm.
Og uden CD/DVD drev?
Avatar billede popsy Novice
16. november 2007 - 14:22 #10
m3g> Når du starter programmet, får du valgmuligheden mellem at lave en cd eller en floppy.
Avatar billede m3q Nybegynder
16. november 2007 - 16:47 #11
@popsy - ok, nu har jeg ladet den køre 22 pass tests igennem, uden at den fandt nogle fejl på RAMen...

nu var jeg også lige inde i BIOS for at disable RAID, da jeg så under hardware listing at min samsung HDD var loadet som Fifth IDE Master, og samtidig så jeg da jeg startede på at der var en SATA utility ved at trykke F10 ved opstart, hvor jeg kan gøre en masse ting med den her HDD, aner dog bare ikke hvad de forskellige ting betyder... det var noget med New Array Disc og Striping og Mirroring...

jeg går vel ud fra at problemet har ligget i at computeren ikke genkender disken som en SATA men som en IDE? og nu skal jeg vel have fået banket ind i hovedet på den at vi har med SATA at gøre.. right?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2007 - 18:16 #12
Det var jo det jeg mente med spørgsmålet om, hvorvidt du havde valgt din nye
HD i bios. Der er forskel på, at vælge 1.ste boot og på at vælge den rigtige
HD til at boote på. Der er en valgmulighed under Ide drev eller lign. hvor man
kan vælge hvilken HD, som er den første.
Jeg går ud fra, at dit bundkort enten ikke behøver en Sata driver, eller at du har
givet den en.
Avatar billede m3q Nybegynder
16. november 2007 - 18:37 #13
mit bundkort er Asus A8n32SLI Deluxe...

ved ikke om der er SATA drivers på?
Avatar billede m3q Nybegynder
16. november 2007 - 19:32 #14
p.s. det med Boot - så er den SATA HDD den eneste HDD jeg har sat i computeren... så det burde da være den første?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2007 - 00:27 #15
Er det dette kort, så må der være en Sata driver i bundkortet:
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=922
Og ja, hvis harddisken står som 1.ste boot, og der kun er een, så burde den
blive fundet.
Avatar billede m3q Nybegynder
17. november 2007 - 01:24 #16
@asgotbo - ja det er det kort... hvad kan problemet så være?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2007 - 02:07 #17
Ud fra det du har skrevet - Installeret Vista - må du jo have kunnet se den HD.
Du kan prøve, i bios at trykke på "Defaults" men det kan også være en konflikt
med din skærm, hvis opløsningen er for høj. Du prøvede vel at starte op i
fejlsikker? for ellers kunne du der sætte grafik opløsningen ned? Men det lyder
underligt, at du ikke kan starte op på din gamle XP, hvis det er de samme ram.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2007 - 02:10 #18
Ps. Du kan også prøve, om du kan få billede på skærmen, ved at sætte din
windows CD/DVD til at boote, for at indkrese problemet.
Avatar billede m3q Nybegynder
17. november 2007 - 02:21 #19
jeg kommer forbi BIOS logoet og alt det der.. men så snart den skal til at boote fra HDD'en, så kommer der bare en sort skærm, med et blinkende underscore tegn.. så jeg kommer ikke til et sted hvor jeg har muglighed for at vælge at den skal boote i safe mode... det virker fint hvis jeg sætter min IDE harddisk i, men så får jeg jo så den BSOD der efter et par minutter...
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2007 - 12:28 #20
Jeg har set, du har undersøgt dine ram, men hvis du har flere blokke, så prøv,
at køre kun med 1 blok, på skift.
Avatar billede m3q Nybegynder
18. november 2007 - 18:49 #21
har kørt med en ram blok per skift nu... ingen forskel
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2007 - 19:33 #22
Da du prøvede din gamle Ata disk, huskede du da at finde den i bios først?
Kan du se Sata disken i bios? Forstår ikke rigtigt denne her: 16/11-2007 16:47:09
- Fifth IDE Master - selv om Raid var sat til.
Du er nok nød til at finde din HD i bios, og sikre dig, at den står, ikke alene
som 1.ste boot, men også som første HD, altså at der ikke står noget andet, som
der ikke burde, som f.eks. din gamle HD.
Avatar billede petercal Nybegynder
18. november 2007 - 19:38 #23
Jeg har haft det samme problem med en bærbar. Din Windows installation skal indeholde den korrekte SATA driver. Jeg byggede selv en ny windows XP fra min gamle, med driveren og så virkede det. Hvis du (og andre) mener det kan hjælpe, kan jeg finde lidt mere materiale frem.
Avatar billede m3q Nybegynder
18. november 2007 - 20:03 #24
@asgotbo - der står kun 1 HDD inde i Bios.. dvs. Fifth IDE Master - de andre er tomme...

@petercal - hvordan vælger jeg hvilken SATA driver der skal installeres under windows installationen?
Avatar billede petercal Nybegynder
18. november 2007 - 20:28 #25
Du laver selv en ny installations CD udfra den gamle XP installation, f eks ved hjælp af programmet WinFuture XP Builder (free). Jeg havde problemet med en Fujitsu-Siemes Bærbar Amilco 1818 prøv fx at google på 'Fujitsu-Siemes Bærbar Amilco 1818 SATA boot problem' eller lign.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. november 2007 - 20:38 #26
Har du sat din SATA HDD i SATA1 på bundkortet?
Avatar billede m3q Nybegynder
18. november 2007 - 20:41 #27
@thesheriff - det kan godt ske at jeg bare har sat det i et tilfældigt SATA stik på bundkortet...
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2007 - 20:50 #28
Jeg kan ikke helt huske det, men jeg mener du skal i BIOS -> Boot Menu -> Boot Device Priority -> vælg SATA disken
Avatar billede m3q Nybegynder
18. november 2007 - 20:55 #29
@helgec - det har jeg gjort... sikrer mig at den står som nummer 1 før hvert forsøg
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. november 2007 - 20:58 #30
Kontrollér det og sæt den evt. i SATA1 eller SATA2 :)
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2007 - 21:28 #31
Prøv at downloade og brænde www.helgec.dk/xp-startfiler.iso (skal brændes som bootimage og du kan ikke se data på disken) forsøg derefter at boote op på cdèn (cd skal stå til 1. boot) nu bør din computer starte op, meld tilbage om det sker
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 17:33 #32
Hvordan gik det så?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2007 - 08:15 #33
Hallooooooooooooo
Avatar billede off-line Nybegynder
02. december 2007 - 19:26 #34
Det er over lukketid.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. december 2007 - 23:11 #35
Lad være med at lægge spørgsmål på Eksperten, når du ikke gider følge op:(
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 20:24 #36
Halloooooooooo