Avatar billede mtox Nybegynder
15. november 2007 - 12:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slette skjult partition med XP?

Hej

Jeg har i sin tid købt en Lenovo bærbar med XP, og en Vista opdatering.

Computeren har den "skuljt" partition med XP til brug for reformatering. Mit problemer dog, at jeg har installeret Vista på computeren, og derfor heller vil bruge de gemte 10 GB til noget andet.

Jeg har CD'erne til både XP og Vista, og det er derfor ikke et problem at partitionen bliver slettet.

Mit spørgsmål er derimod om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg kan gøre det? Evt. om jeg efterfølgende kan udvide C-drevet med den slettede partion?

Er der et smart program jeg kan bruge til dette? Og risikere jeg noget ved at gøre det? Evt. at miste data på c-drevet?

Mvh Mathias
Avatar billede nva Praktikant
15. november 2007 - 12:29 #1
Hvis den skjulte partition ligger foran dit C-drev kan du mig bekendt ikke lægge det sammen med den almindelige partition, men hvis den ligger efter kan du godt. Det vil med andre ord kræve en helt ny formattering og installation, hvis du vil bruge den sammen med c-drevet, men du kan jo bare slette det der ligger på den skjulte partition og gøre den synlig og så bruge den som almindelig data-drev.
Avatar billede mtox Nybegynder
15. november 2007 - 12:59 #2
Tja, du rammer hovedet på sømmet.

Mit spørgsmål er, hvordan gør jeg det? :o)

Aner ikke hvordan jeg sletter det der ligger på den skjulte, og aner ikke hvordan jeg gør den synlig :o)
Avatar billede thov Forsker
15. november 2007 - 13:38 #3
Skjulte partitioner er ikke så ligetil at få fat i, så jeg plejer at rense med Ranish Partition Manager http://www.ranish.com/part/

Måske GParted også kan - og udvide C-drevet med den frigjorte plads. Who knows....

Var det mig (med livrem og seler), så partitionerede/klonede jeg alting over på en helt ny harddisk - Det klares med GParted+Clonezilla liveCD'en http://gpartedclonz.tuxfamily.org/index.php
Avatar billede nva Praktikant
15. november 2007 - 15:02 #4
Jeg ville give den en tur med Killdisk og så starte forfra med at lave partitionerne i forbindelse med installation af XP.
Avatar billede nva Praktikant
15. november 2007 - 15:03 #5
Avatar billede mtox Nybegynder
15. november 2007 - 15:43 #6
nva, smider du lige et svar?

Løsning var
1. At gøre den gemtte partion synlig med PARTEDIT32
2. At slette den synliggjorte partion
3. At frigøre en del af den store "gamle" partion
4. At samle den frigjorte del og den tidligere gemte del
5. At samle den "samlede" del og den oprindelige.

Man kunne muligvis have lagt den synliggjorte direkte sammen med den oprindelige partion, men det kunne jeg ikke lige finde ud af, og det andet her virkede...

Mange tak for hjælpen...
Avatar billede nva Praktikant
15. november 2007 - 15:45 #7
Glæder mig du fik løst din udfordring :)