Avatar billede uneerup Nybegynder
14. november 2007 - 14:03 Der er 4 kommentarer

Nyhedsbrev System

Hej Eksperter,

Jeg vil gerne lave et godt nyhedsbrev system. Derfor følgende spg.

1. Hvad kræver det rent hardwaremæssigt op opsætningsmæssigt. (Har en dedikeret webserver)
2. Hvordan forhindre jeg at mails ryger i spam? (bedst muligt)
3. Hvor kan jeg tjekke om mails er røget i spam?

Jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd fra jer, også ud over de spg jeg har stillet.

På forhånd mange tak!

/Uneerup
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2007 - 15:28 #1
Umiddelbart kommer det jo lidt an på hvor mange mails du sender, altså selve spørgsmålet omkring hardware.
Der er nogen begrænsninger både hardware og software mæssigt (alt efter hvilekt software man bruger).
Der er jo mulighed for at kører linux eller windows systemer og de benytter ressourcerne til rådighed på forskellig vis.

Spam, her er der flere ting man kan blive ramt af, det vigtigste er selvfølgelig at den IP man sender ud fra ikke bliver registreret på nogen blacklister osv.
Det gør man vel bedst ved at sende lovlige mails ud, altså kun permissions mails, med permissions mails mener jeg man ikke sender til nogen der ikke har sagt ja tak til at få de mails man sender.
Der er også mange ting omkring hvordan ens mailheaders er bygget op der kan bedre eller forværre ens situation omkring at komme igennem til den ønskede mail.
fx. har Gmail og Hotmail nogen forskellige ting i mailheaderen de gerne vil have information om, hvad de præcis er ved jeg ikke, men det kan man vel finde ud af hos de respektive mailservice udbydere.

Der er en anden ting omkring spam som gør det hele meget mere kompliceret og det er ikke de store spam lister og spam fgihting firmaer, men derimod hvad brugerne/modtagerne lokalt har på deres maskine.
De loakle programmer man kan få er der utrolig mange forskellige af og også utrolig mange forskellige måder man kan indstille disse, så dem har man svært ved at gøre noget ved.

Du kan ikke umiddelbart tjekke om en mail er blevet registreret som spam nogen steder så vidt jeg ved.

Det var lige en smøre, jeg kunne skrive en længere omkring standarder og mailopbygning osv. men det bliver ikke denne gang.
Avatar billede bacardil Nybegynder
14. november 2007 - 16:27 #2
1. Alt efter hvor meget du udsender, så skal du bruge en del servere - vi har pt. 25 servere som står for vores kunder.

2. Sørg for at overholde alle ISP´s regler for at sende til dem og fjerne bounce

3. Ved at have en konto hos ISPeren
Avatar billede uneerup Nybegynder
15. november 2007 - 08:16 #3
Først, mange tak for jeres svar!

bacardil - kunne du ikke lige uddybe det lidt. Hvilke typiske regler har "ISP" og hvad mener du med at fjerne bounce? Skal jeg oprette en mailkonto, så mailenadressen i virkligheden eksistere?

/uneerup
Avatar billede bacardil Nybegynder
15. november 2007 - 22:41 #4
Det kan være regler om max antal connect af gangen, håndtering af hard og softbounce m.v.

Du skal nok sørge for, at dit system kan håndtere bounce, det kan man også lade brugerne om, men det er ikke altid de gider at fjerne de "døde" e-mail også sender du igen og igen til "døde" e-mail og det kommer der ikke noget godt ud af :)