Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
13. november 2007 - 18:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SIP server eksempel

Jeg har kigget lidt rundt på nettet for at finde nogle eksempler på at skrive en SIP (VoIP) server. Jeg har kigget en smule på jain, men kan desværre ikke finde nogle kode eksempler.

Er der nogle som enten har noget kode, eller kender et sted hvor man kan se et simpel eksempel på en SIP server skrevet i Java.

Det må meget gerne være et simpelt eksempel, så det er til at overskue koden.
Avatar billede thums Praktikant
14. november 2007 - 15:15 #1
Du kan prøve og kigge på tutorials til Java Media Framework.
http://java.sun.com/products/java-media/jmf/
Tror dog ikke du vil finde noget simpelt, da det er en række af mere eller mindre komplicerede ting du skal gøre.
For at simplificere det:
Optag lyden vha JMF.
Pak den ned og send den vha. JDK.
Modtag og pak ud vha. JDK.
Afspil lyden vha. JMF.

Jeg har været med til at lave en sådanne applikation før men kan ikke lige huske om jeg stadigvæk har koden liggende.

Hvis du ønsker at sende ud til mange personer(konference opkald) vil du også støde på nogle problemer hvad båndbrede angår medmindre du begynder at fuske med et andet format end standarden er i JMF.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
14. november 2007 - 18:12 #2
Nu er jeg ikke ekspert i java, men har da en rimeligt god viden omkring ip telefoni.

Man behøver vel ikke noget jmf for at lave en sip server. Den skal jo blot reagerer på SIP pakkerne, og sende dem de rigtige steder hen. Min plan er faktisk at lave noget simpel sip proxy, som slet ikke håndterer selve RTP'en.

Som jeg ser det skal jmf vel primært bruges for at skrive en klient applikation.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
02. april 2009 - 20:47 #3
Det blev løst med OpenSER..