Avatar billede ermolenko Nybegynder
12. november 2007 - 15:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af halogen-lampe

Vi napper lige et GDS-spørgsmål...
Jeg har fået restaureret stort set hele hytten og er nu kommet til lampeopsætningsfasen. Her er jeg dog stødt på et mindre problem.

I soveværelset skal der (på ordre fra hustruen) opsættes to spotskinner med halogener på.

Disse er indkøbt i sangomspundne IKEA, og i installations"manualen" hertil kan man læse, at lampen skal/(kan?) forbindes med jord. Der er en tegning, som viser tre ledninger stikke ud fra loftet, og herefter er det beskrevet, hvordan disse tre påsættes lampen, men sådan ser mit lampested jo ikke ud. Her har jeg M1, M2, N og jord. Der er ingen ledning med fra IKEAs hånd, så jeg skal selv i gang med påmonteringen. Det kan jeg da også sagtens, men jeg er lidt i tvivl om følgende ting:

1. Må jeg overhovedet rode med en lampe, når der er "jord" involveret?
2. Kan man godt købe en ledning med jord? Jeg kiggede i Silvan den anden dag, og der var alle ledninger bare med to indvendige ledninger (den blå og den brune).
3. Hvordan skal ledningerne monteres, hvis jeg skal bruge alle tre? En på jord (den gul/grønne), en på M1 og en på N? Oder was? Og er det ligegyldigt, om det er blå eller brun, der ryger på N/M1 og omvendt?

Jeg håber, der er elektrikere, der nørder rundt herindeskulle der ikke være det? :-)

/Ermo - i stødet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2007 - 15:37 #1
Hvis ellers jeg husker rigtigt:

Blå til M1 (eller M2 eller hvad du har)
Brun til N
Gul/grøn til jord

Ja, man kan købe kabler med blå/brun/gulgrøn uden at have en recept med fra en elektriker ;) Spørg efter dem...

Og jeg mener du gerne må, sålænge det ikke er i et vådrum.

Men jeg garanterer ingenting - så få det be/af-kræftet på en eller anden måde.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2007 - 15:44 #2
Blå ledning er nulledningne - den skal altså til "N" som står for nul.

Brun/sort er fase, og skal til M1, der på populær dansk står for "Mellemledning". Det er fasen der er ført videre fra kontakten. I lampeudtaget vil den iøvrigt typisk være orange eller rød.

M2 er en såkaldt "Kronetænding" - en selvstændig afbryder. Hvis du har 2 afbryderkontakter, er M1 og M2 til hver sin afbryder.

Gul/grøn er ganske rigtigt jord... - men er i lidt ældre boliger sjældent ført igennem i selve elnettet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2007 - 15:50 #3
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2007 - 15:50 #4
Yeps, Ole. Byt lige om på blå og brun i mit indlæg :)
Avatar billede ermolenko Nybegynder
12. november 2007 - 15:59 #5
Kanon.
Så resterer blot spørgsmålet, om jeg MÅ rode med det her?
Det fik jeg ikke et helt klart svar på :-)

/Ermo
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2007 - 16:08 #6
Jeg skulle mene det er tilladt, så længe du holder dig på "ydersiden" af lampeudtaget.
Det gælder også vådrum.

Men griber du ind i den faste installation (f.eks. skifter selve lampeudtaget, eller forlænger ledningerne til et andet lampeudtag), skal der elektriker på.
Avatar billede vejmand Juniormester
12. november 2007 - 17:40 #7
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2007 - 18:01 #8
...Og for alle arbejder man selv må, gælder iøvrigt den regel, at det kun er tilladt at udføre, hvis man er sikker på hvad man laver. Men det skulle nu gerne tive sig selv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2007 - 18:01 #9
tive = give ;-)
Avatar billede ermolenko Nybegynder
13. november 2007 - 08:43 #10
Super.
Det må være Ole, der skal have point her, eftersom Erik var lidt ved siden af med farverne :-)

Kast et svar.

/Ermo
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2007 - 09:30 #11
Der er svar her...