Avatar billede sesso Nybegynder
06. november 2007 - 22:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er det for noget med command og virtual-argument?

Hej,
jeg har flere steder set brugen af ting som int main(int argc, char *argv[]) og ting i den dur, men har aldrig fundet ud af hvad det betyder...
Har kigget lidt rundt på nettet, og læst mig frem til noget med main-funktionens return værdi, men har desværre ikke forstået en pind af det:/

Er der nogen der kan forklare, hvad det er for noget?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2007 - 22:20 #1
hvis du kalder dit program som:

foobar a bb ccc

saa vil:

argc = 4
argv[0] = "foobar.exe"
argv[1] = "a"
argv[2] = "bb"
argv[3] = "ccc"
Avatar billede sesso Nybegynder
07. november 2007 - 15:29 #2
Hvad bruger man det til?
Hvornår er det godt at bruge og hvornår er det ikke?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2007 - 16:11 #3
Man bruger det naar man vil starte sit program med argumenter.
Avatar billede sesso Nybegynder
07. november 2007 - 16:44 #4
kan jeg lokke dig til at gå lidt mere i dybten, for den uvidende?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2007 - 16:57 #5
Jeg kan give et eksempel.

int debug = FALSE;

int main(int argc, char *argv[])
{
  if(argc > 1 && strcmp(argv[1],"debug") == 0) debug = TRUE;

Hvis man nu starter programmet med:

foobar

saa er debug flaget false.

Hvi man starter med:

foobar debug

saa er debug flaget true og (saa udskriver koden et eller andet debug info).
Avatar billede intel4004 Novice
09. november 2007 - 19:05 #6
Argumenter til programmet skrives efter exe-filens navn når programmet køres:

programnavn arg1 arg2 ... argN

Argumenter er et godt værktøj, hvis man har brug for at starte ens program på en speciel måde med visse opsætninger, såsom et debug-flag som arne_v viser.

Du kan også forestille dig et simpelt tal-sorterings-program som sorterer tallene i argumenterne i en bestemt rækkefølge bestemt af det første argument: desc (faldende) eller asc (stigende).

sort asc 4 3 5 2 3 4 1 99 22 4 0

Dette er tit en god øvelse til indlæsning af argumenter i C og C++.

Mvh Intel4004
Avatar billede sesso Nybegynder
09. november 2007 - 22:12 #7
Mange tak:)
Jeg har aldrig før tænkt på det, på den måde, men jeg støder jo egentligt hele tiden på det, når jeg befærder mig rundt med terminalen (f.eks. gedit _filnavn_, for at åbne en fil med programmet gedit):)

Hvis du smider et svar, arne?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2007 - 01:14 #8
gerne