Avatar billede apex Nybegynder
06. november 2007 - 08:45 Der er 8 kommentarer

Få skriften ved en dato til at ændre farve i Excel.

Hej,

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvordan jeg får en dato til at ændre farve i Excel. Fx. hvis jeg i dag åbner Excel, og der er angivet dato 05.11.2007, så skal datoen have en anden farve, fordi det var i går.
06. november 2007 - 08:51 #1
Det kan klares med betinget formatering.
Formater->Betinget formatering
Celleværdien      forskellig fra      ="idag()"
Klik herefter på knappen Formater, og vælg farve.
Avatar billede apex Nybegynder
06. november 2007 - 08:58 #2
Hvad skal der stå i parentesen?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. november 2007 - 08:58 #3
ingenting.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
06. november 2007 - 09:03 #4
Mener nu du skal skrive =idag()
Avatar billede apex Nybegynder
06. november 2007 - 09:03 #5
Okay, kan dog ikke helt få det til at fungere (er ikke ekspert i Excel :-)

Du har sådan set svaret på set spørgsmål jeg stillede, som var lidt kort formuleret, da jeg havde håbet jeg kunne regne resten ud selv.

Det jeg skal bruge er en funktion til et ark, hvor jeg løbende indtaster fremadrettede datoer, og så vil det være smart, hvis jeg med en farve får oplyst når datoen er overskredet. Det var sådan set spørgsmålet som jeg stillede det, men måske også meget rart hvis man får en farve når der er 3 eller 5 dage til - kan det også bruges til det?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. november 2007 - 09:18 #6
Det kan også klares med betinget formatering.
Først:
Formater->Betinget formatering
Celleværdien er    Større end  Angiv dato  vælg farve
Tilføj -> Nu fremkommer en ny linie
Celleværdien er    Lig med    Angiv dato (3 eller 5 dage mindre end første dato)    vælg farve
06. november 2007 - 10:03 #7
Du kan stadig bruge funktionen IDAG()
Celleværdien      større end eller lig med    ="idag()+3"
vil udføre formateringen, hvis der 3 dage eller mindre til datoen.
06. november 2007 - 10:05 #8
.... og ved at klikke på knappen Tilføj i dialogboksen 'Betinget formatering' kan du tilføje flere forskellige formateringer til den samme celle.

Betinget formatering følger med ved kopiering.