Avatar billede hvidtsted Nybegynder
05. november 2007 - 16:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Geninstallering XP (hvordan booter jeg fra cd)

Jeg har lige fået en bærbar som jeg med XP på i forvejen, men jeg gider ikke have alle de trials og skidt der fulgte med så jeg vil reinstallere den..

Hvordan formattere jeg ved hjælp af CMD, men mere vigtigt hvordan booter jeg fra cd'en når XP allerede ligger på?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 16:55 #1
Gå ind i BIOS og sæt dit dvd-drev til 1st bootdevice.
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
05. november 2007 - 17:06 #2
det er det.. men hvordan booter jeg når jeg allerede har xp på den?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 17:08 #3
Du booter op på cd'en og formatere og installere fra den :)

Husk at have SP 2 downloadet i forvejen, hvis ikke cd'en er inkl. denne.

Det samme gælder drivere, hvis ikke du har dem på cd.
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
05. november 2007 - 17:10 #4
hvordan formattere jeg fra commandoprompt? den starter i noget skrivebord eller sådan..?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
05. november 2007 - 17:18 #5
Du kan ikke formatere en Xp'er fra CMD
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
05. november 2007 - 17:27 #6
kan jeg komme ind i dos ved hjælp af en commando? sådan så xp slet ikke bliver loadet?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 17:29 #7
Du skal ind i BIOS og sætte din PC op, så den læser fra dit cd-rom drev først!
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
05. november 2007 - 17:30 #8
ja. men så loader den bare xp og så kommer jeg ind i skrive bordet.. jeg vil fjerne det helt først så jeg har en clean disk.. altså enten ved at fomattere manuelt fra cmd.. eller ved at den booter før den loader XP under opstart..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 17:33 #9
Enten er der noget galt med din XP-cd eller også har du ikke sat BIOS korrekt op.
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
05. november 2007 - 18:26 #10
den booter bare ikke selvom det er sat rigtigt op.. den går bare ind i xp OS som den plejer
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. november 2007 - 18:37 #11
Så må du låne en anden XP-cd.
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2007 - 19:59 #12
En del maskine er ved at have en boot menu installeret og der skal f.eks trykkes på F12 for at få adgang til den og så vælge dc/dvd-drev.
Det er ligemeget om man går i bios og sætter cd-drev til 1.boot, det er bootmenu`en der er gældende for valg af drev i boot øjemed.
Kig evt. på din skærm når den starter op, så vil der f.eks stå - F2 = Setup menu" "F12 = Boot menu"
Avatar billede haverslev Novice
20. marts 2008 - 21:01 #13