Avatar billede jes-eu Nybegynder
05. november 2007 - 08:32 Der er 6 kommentarer

Ekstren HD på MAC

Hejsa Eksperter,

Hvorfor kan jeg ikke slette på min eksterne HD, filerne står ikke til  låst, jeg har faktisk samme problem med USB stick.

MVH
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2007 - 08:40 #1
Er den eksterne formateret til FAT32-filsystemet?

Jeg mener Mac kun kan læse fra NTFS men både læse/skrive på FAT32.
Avatar billede jes-eu Nybegynder
05. november 2007 - 13:46 #2
Hhhhmmm det kan godt være det er det, men jeg kan sagtens se alle filer og åbne dem, jeg kan bare ikke trække dem i papirkurven
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2007 - 13:59 #3
Som skrevet, jeg mener Mac kun kan læse fra NTFS men både læse/skrive på FAT32.
Så det kan være årsagen.

Kan du flytte en fil over på den eksterne? Hvis ikke, tror jeg den er formateret i NTFS filsystemet.
Avatar billede jes-eu Nybegynder
07. november 2007 - 13:22 #4
hvordan formatere man på en mac?
Avatar billede vejmand Juniormester
07. november 2007 - 13:27 #5
Måske du kan bruge noget her, jeg kender ikke så meget til den del: http://www.eksperten.dk/spm/398953
Avatar billede egonspock Seniormester
07. november 2007 - 16:29 #6
Man formaterer vha. Diskværktøj, som du finder i Programmer->Hjælpeprogrammer eller blot spotlighter. En anden (men måske lidt fræk, i hvert fald usupporteret) måde er at bruge Google's Macfuse:

http://code.google.com/p/macfuse/

Jeg har ikke selv prøvet det, men ham der har lavet koden er ikke den dummeste i slænget.