Avatar billede twotimes Nybegynder
04. november 2007 - 00:44 Der er 7 kommentarer

Hvordan læser ubuntu en windows partition?

Hey,

har lige installeret ubuntu på min pc ved siden af min windows på to nye partitioner.

Alt virker fint, men Ubuntu kan selvfølgelig(?) kun se de to linux formaterede partioner. ingen af mine 3-4 windows partitioner.

Er det muligt for Ubuntu at læse/skrive på mine windows partitioner..? Og hvis ja, hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2007 - 05:10 #1
FAT32 partitioner kan bare mountes.

NTFS partitioner kræver en NTFS driver, men hvis det er en ny Ubuntu så har den
sikkert den driver.

Har du prøvet at mounte dem ?
Avatar billede pimanx Nybegynder
04. november 2007 - 09:18 #2
Hvis du har installeret den seneste version af Ubuntu (7.10), så burde den automatisk kunne læse dine Windows diske også. Prøv at gå op i Programmer>Tilføj/Fjern og søg efter 'ntfs-3g' og check at den er installeret.
Hvis den er det, så prøv at geninstallere den og genstart computeren.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. november 2007 - 12:14 #3
Tror Ubuntu 7.10 workstation skriver/leser ntfs som default. (Da jeg testet det så gjorde jeg det fra den bootbare CD på en Win maskin og da virket det.)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2007 - 20:14 #4
Ved installation af de seneste 2 versioner af Ubuntu, har jeg oplevet at Ubuntu selv lavede et ikon på mit skrivebord som linkede til min Windows-partition. Så det er der faktisk ikke mange ben i.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2008 - 03:24 #5
twotimes ?
Avatar billede twotimes Nybegynder
20. august 2008 - 11:54 #6
sorry for den ikke eksisterende tilbagemelding.

Det virkede helt af sig selv efter ubuntu var kommet på nettet og downloade de seneste opdateringer. Læg endelig svar.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2008 - 17:12 #7
Jeg springer over :-)