Avatar billede mwjensen Nybegynder
03. november 2007 - 14:32 Der er 16 kommentarer

Rette fejl ved at nedfryse elektronik.

Nu har jeg to gange hørt om elektronikeksperter der anbefaler at nedfryse defekt elektronik for at afhjælpe fejl. Hvad er det for noget? Er der nogen der har erfaring med det? For mig lyder det helt hen i tågerne...
03. november 2007 - 14:55 #1
Jeg har for laaaaaaang tid siden pillet filer ud af en (næsten) defekt HD. I fryseren (indpakket) et par timer. Montér og jeg havde et par minutter med adgang før den igen opførte sig som et gammel klokkeværk... Nok til at finde/copy ønskede filer...

Pointen: Ved varme udvider elektronik/metal sig; modsat ved kulde.
Avatar billede a1a1 Novice
03. november 2007 - 15:19 #2
jeg har også for ikke langtid læst om det (kan ikke huske hvor), det var også harddiske de skrev om, og det kan virke (som larry også siger)
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2007 - 19:26 #3
Det brugte jeg altid på de gamle IBM diske. Det virker fint nok, sommetider skal den frøfes nogle gange, inden man har alle data. Til tider virker det ikke, hvis disken er helt ødelagt.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. november 2007 - 20:05 #4
Der har vist for mindre end et år siden været en artikel om det på pcworld.com
Harddisken skal, når den er i fryseboxen, være pakket i plastik, mod fugt, og
kan først bruges, når den igen når stuetemperatur.
Avatar billede a1a1 Novice
04. november 2007 - 02:30 #5
asgothbo, det var nok der jeg så det, MEN den skal bruges mens den er kold (larry siger også det)

(Pointen: Ved varme udvider elektronik/metal sig; modsat ved kulde.), dvs metal (harddisk pladerene og læser/"pickup (som en pladespiller), bliver mindre og når den harddisk er brændt sammen (hd kan ikke staret op pgr. at hd'ens lejer er slidt/brændt op) så kan man være heldig at få gang i den igen... ;o)
Avatar billede a1a1 Novice
04. november 2007 - 02:42 #6
"motoren" til hd'en er meget lille fylder ca. 3-4cm i diameter, og de er stort set ikke blevet lavet om i de sidste 10-15 år (har selv skilt nogle hdeer 9-80 gb (de var defekte), de ligner hinanden rigtig meget, den største forskel er elektroniken (print pladen) den fylder ikke meget nu om dage.....;o)
Avatar billede off-line Nybegynder
04. november 2007 - 11:51 #7
a1 - Jeg skal ikke modsige dig. Refererer bare hvad der stod i den artikkel jeg læste:)
Avatar billede off-line Nybegynder
04. november 2007 - 12:03 #8
Der ligger en video om emnet her, den siger ikke HDén skal have stuetemperatur.
http://www.pcworld.dk/art/8885?page=1
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2007 - 22:54 #9
Fik du prøvet noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
02. december 2007 - 19:29 #10
??????????????????????????????????
Avatar billede off-line Nybegynder
06. december 2007 - 23:12 #11
Lad være med at lægge spørgsmål på Eksperten, når du ikke gider følge op:(
Avatar billede mwjensen Nybegynder
09. december 2007 - 13:11 #12
Kan ikke rigtigt bruge svarene, da det var elektronik jeg spurgte om, ikke harddiske... Og så kan jeg ikke finde ud af at tildele points ...
Vender tilbage senere..
Avatar billede peet-49 Novice
09. december 2007 - 14:19 #13
Til fejlfinding af halvledere, bruger jeg frysespray og en føn til opvarmning.
Avatar billede peet-49 Novice
09. december 2007 - 14:38 #14
F.eks. en ustabil transistor fryses, og bliver derved i en kort periode stabil (hvis den vel og mærket er defekt, ellers ingen ændring.
Avatar billede mwjensen Nybegynder
14. december 2007 - 10:47 #15
Hej allesammen. Nu ville jeg gerne af med mine points. Jeg er ikke en haj her, men det kræver vist et acceptabelt SVAR ikke en kommentar....?
Jeg er udemærket klar over at man kan fejlfinde v.h.a. kølespray og varmeblæser, men mit spørgsmål gik på om man kan redde defekte halvledere med en gang nedfrysning. Jeg mener selv det er noget sludder, men har set en putte et printkort i fryseren, og derudover hørt om mobiltelefoner der er blevet reddet v.h.a. samme behandling... Jeg tror bare ikke på det.....
Men peet-49 er tæt på, så hvis han lægger et SVAR ind ikke en kommentar, må han vel ha pointsene....
Avatar billede mwjensen Nybegynder
14. december 2007 - 10:48 #16
Min fejl,,,,,