Avatar billede supermichael Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hent fra fil VS hent fra mysql

Hej

Jeg er i gang med at skrive mit eget cms system. Til det kommer jeg nok til at bruge eksperterne (jer) en del. :-)

Situationen er den, at jeg gemmer alt tekst indhold i en mysql database. I mange af tilfældende kan det betale sig for mig at cache noget indhold, hvis der skal mange operationer til at strikke det sammen. Og hvis indholdet ikke ændre sig før man redigere i noegt, er der ingen grund til at lade være.

Men, hvor hurtigt er det at hente data fra mysql, i forhold til at hente det fra en fil på PHP serveren?

Hvis jeg har den tekst på 2000 tegn, i mysql. Vil det så være hurtigere (eller bedre af andre årsager) at hente teksten fra en fil på serveren?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2007 - 19:33 #1
Jeg har ikke målt tiden - men det kan du jo gøre - så det er et kvalificeret gæt: at læse fra en fil er hurtigere, så snart det sparer 2 eller flere mysql-kald. (der er mange faktorer der spiller ind, såsom opbygning af databasen, størrelsen af filen, antal filer i samme katalog som filen).

Så rigtig, rigtig tit kan det betale sig at cache resultater. Det er forøvrigt indbygget og ret automatisk i http://smarty.php.net/
Avatar billede supermichael Nybegynder
01. november 2007 - 11:42 #2
Jeg har lige et spørgsmål mere. Hvordan måler jeg tiden. Findes der indbyggede funktioner for det. Eller er der nogle værktøjer jeg kan downloade?

Post endelig som et svar, så du kan få dine point
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2007 - 12:14 #3
Jeg samler slet ikke på point, tak.

Du kan måle sekunder med http://php.net/time
Og ned til microsekunder med http://php.net/microtime
Avatar billede supermichael Nybegynder
03. november 2007 - 02:31 #4
Av ja.. Jeg havde slet ikke tænkt på det på den måde. :-)
Tusind tak for hjælpen.