Avatar billede ohrt Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mere RAM til A7N8X Deluxe

Min PC skal have et skud RAM. I alt vil jeg op på min. 1,5 - 2 GB.
Bundkort er Asus A7N8X Deluxe, med AMD Athlon 2500+ (Barton), som kører 333 Mhz. RAM-stots er DIMM 184-pin.

Pt. har jeg to 512 MB-blokke, begge siddende i de blå slots. Så vidt jeg husker, er den ene blok en PC2700, og den anden en 3200. Sidstnævnte er vel lidt overkill, når nu systemet "kun" kører 333 Mhz, eller hvad?

Hvad skal jeg gøre?
Sætte noget i det tredje slot - og hvad skal der sidde dér?
Købe PC2700 eller PC3200 - sidstnævnte er faktisk billigere? 1 GB Kingston koster f.eks. 325,- mod 352,-.
Satse på Dual Channel - og hvordan skal de så sidde?

Og jeg er ikke lun på at overclocke noget som helst...
Avatar billede plundborg Nybegynder
30. oktober 2007 - 22:32 #1
3 x 184-pin DIMM Sockets support max. 3GB PC3200/PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC DDR SDRAM memory

Manual kan hentes her og der en en god beskrivelse af de forskellige memory konfigurationer, samt hvad man skal være opmærksom på.

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/nforce2/a7n8x-e/e1876_a7n8x-e_deluxe.pdf

OBS check lige at revisionen på dit motherbord der det samme som manualen.
Avatar billede ohrt Nybegynder
31. oktober 2007 - 09:20 #2
Mit M/B er ikke en -E bersion, så jeg fandt min manual på http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-dk
Der er dog ikke den store forskel.

Bør jeg blande PC2700 og PC3200?
Sker der noget ved at bruge PC3200, eller er det ligefrem en fordel?
Bør jeg blande 512 MB og 1 GB blokke?

Det nemmeste ser jo ud til at være, at jeg bare køber 1 GB PC3200, sætte den i det tredje slot, og vupti, så har jeg 2 GB top-klasse RAM.
Eller hva'?
Avatar billede ohrt Nybegynder
31. oktober 2007 - 09:23 #3
I øvrigt, hvis jeg skal udnytte Dual Channel (aner dog ikke hvad fordelen er), skal man så ikke købe to ens blokke i et sæt, der er skabt til at passe til hinanden?
Og hvis man gør det, hvad skal den tredje blok så?
Avatar billede plundborg Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:53 #4
Prøv at se denne artikel, den kaster lys over dual channel mm.

http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=128

Du kan vælge at droppe de 2 moduler du har i dag og købe 2 stk ens 1 Gbyte og derved køre dual channel. Alternativt kan se se bort fra dual channel og blot købe 1 Gbyte til det sidste slot. Igen check lige at det er en valid config i den manula du har downloaded.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:24 #5
nforce2 skulle eftersignede godt kunne køre dual med 3 moduler (manualen viser også dual hvor 3 moduler er monteret), hvis man monterer dem så hver kanal har 1GB
Avatar billede ohrt Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:52 #6
Kanon!
Det svarer jo på det hele - jeg hopper på et sæt Kingston Dual Channel PC3200 med 2x 1 GB til 735,-.
Alternativet var 1 GB PC2700 til 416,- eller PC3200 til 447,-.

Så må jeg kassere mine to 512 MB-moduler, eller senere vurdere om 2,5 GB non-Dual er bedre end 2 GB Dual.

gammelhat: Jeg forstår det sådan, at Dual Channel altid skal købes sammen, i par. De fås mig bekendt kun i par à 2, ikke à 3.

Valide configs er enten én blok i slot 1, 2 eller 3 - eller Dual Channel i slot 1 og 3, i slot 2 og 3 eller i alle 3 slots. Det sidste giver gammelhat ret, men hvad så med dét med at købe dem sammen?