Avatar billede roflpopz Nybegynder
30. oktober 2007 - 20:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Harddisk Råd!

Hej alle sammen.

Jeg står og skal til at købe endnu en ekstern harddisk. Jeg har udset mig denne lækre 1 TB med FireWire 800 fra WD til 2200 men hvordan foregår det lige? Jeg har FireWire indgang på min bærbare (HP Pavilion DV6000), men kan den understøtte så den kan overføre date med det helt optimale 800?

Passer den til min bærbar & ville i foreslå en anden?

Venlig Hilsen Kenneth. :-)
Avatar billede roflpopz Nybegynder
30. oktober 2007 - 20:06 #1
Her er et link til den ekterne harddisk jeg har kigget på. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402168
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2007 - 21:02 #2
Avatar billede plundborg Nybegynder
30. oktober 2007 - 22:11 #3
Den, du har kigget på, understøtter både firewire (400/800) Mbps, USB 2.0 og ESATA.

På HPs hjemmeside angiver de, at kun udvalgte HP Pavilion DV6000 har firewire og som jeg læser det, så er det af typen 1394a = 400. Derimod har HP Pavilion DV6000 USB 2.0, der har en bus hastighed på 480 Mbps. Typisk kan man få billigere eksterne diske, hvis man kan nøjes med USB 2.0

I forhold til hastighed, så begår mange den fejl kun at kigge på den maksimale hastighed på bussen, men glemmer at kigge på med hvilken hastighed interfacet i den eksterne disk arbejder og specielt med hvilken hastighed harddisken kan levere data.

Der er mange faktorer, der spiller ind, men én af dem er rpm og der kører 1TB versionen kun 5400 RPM. Jeg kan ikke lige finde mere info, men du kan evt selv kigge lidt på denne side: http://support.wdc.com/productspec.asp#mybookstudio
Avatar billede komputerdk Mester
31. oktober 2007 - 06:40 #4
kommer også an på hvad du vil bruge den til.... hvis det bare er til lidt opbevaring, så er en NAS måske en ide (en harddiskbox som i stedet for USB etc. har et netværksstik, så flere kan bruge den) - går dog ikke super hurtigt med Wifi og er ikke mere end 8-16Mb/s , hvor en ekstern disk går noget højere op (især med eSATA)..
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2007 - 07:50 #5
Hvorfor ikke læse artiklen jeg henviser til, der står det meste af de ting ;-)
Avatar billede plundborg Nybegynder
31. oktober 2007 - 11:25 #6
Helt enig, god artikel.
Avatar billede roflpopz Nybegynder
03. november 2007 - 10:05 #7
Super god artikkel må jeg sige, men ud fra hvad jeg ser er der ikke den helt store forskel på USB 2.0 og FireWire 400/800. Jeg skal bare bruge den optimale hastighed når jeg overfører filer til den eksterne, og den skal ikke stå døgn tændt eller bruges til at spille på, kun til at lagre mine gemte filer.

Så i teororien skulle jeg næsten gå med denne ekstern harddisk istedet?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402170
Avatar billede haverslev Novice
03. november 2007 - 11:03 #8
Det er en fin og ok disk du henviser til, den kan du roligt købe.
- Korrekt, idag er der ikke meget forskel på de to typer og de fleste maskiner er idag, spækket med USB stik, hvorimod det ikke er alle pc`ere der har FireWire.
Avatar billede roflpopz Nybegynder
04. november 2007 - 01:04 #9
Men kan man se nogen steder hvad forskellen er i hastighed?
Avatar billede roflpopz Nybegynder
04. november 2007 - 20:00 #11
Super så bliver det den jeg køber.

Mange tak for hjælpen.