Avatar billede Six Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:22 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

NAS: Er dette den rigtige løsning for mig?

Hey eksperter.

Jeg har ingen erfaring og ingen viden om NAS overhovedet. - derfor søger jeg nu hjælp ved jer :)

Jeg vil gerne have et system så jeg kan tilgå et netværksdrev via. mit trådløse netværk. - Jeg har så via. andre tråde her på eksperten sporet mig ind på en

Synology Disk Station DS-207

og jeg går stærkt ud fra at den kan, hvad jeg skal bruge... - plus en masse andet lier, som jo ikke er af vejen ;D

Og så har jeg tænkt mig at smide 2x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB (Valget er faldet på lige netop den disk, fordi brugerne på edbpriser skriver at de ikke bliver varme og at de er hurtige til at skrive/læse)

Links til udstyr:
diskstation: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393070
Harddisk: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252955

Prisen er 3276 kr hvis jeg henter det hele ved SHG.

Er den diskstation alle kronerne værd? Erfaringer er mere end velkommen :)

På forhånd tak :)
Avatar billede bdf Mester
28. oktober 2007 - 21:49 #1
Hejsa :)

Har selv en Synology DS107e med en WD 500GB i og den kører sku godt ;)
Denne type NAS Server kan jeg kun anbefale, har selv haft 2 forskellige fra samme mærke og DS107e er så den nyeste jeg har haft og kun +++++ herfra :)
Den model du så har valgt hvor der er plads til 2 stk. harddiske er så lækker ;)  fortryder lidt at jeg ikke købte den :P

M.v.h.
Avatar billede Six Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:59 #2
Det lyder godt :)

Og det er ikke noget problem at knalde dem på trådløst netværk?

Hvordan ser det ud med strømforbrug på de her djævler? og lydniveau?
Avatar billede Henry Novice
28. oktober 2007 - 23:06 #3
Jeg har købt en discount model,hos thansen og har så selv sat en 320 gb HDD i den

http://thansen.dk/product.asp?c=1371175692&n=-2124456833&pn=-2124456712

Jeg synes den kører godt NAS (ftp://Share + \\Share)

Skulle dog opgraderes for at kunne virke under vista, men det er ikke noget problem
Avatar billede bdf Mester
29. oktober 2007 - 06:08 #4
Nej nej intet problem overhovedet ;)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
29. oktober 2007 - 09:19 #5
*S* Jeg vil også blande mig lidt i debatten!

Også jeg har købt Synology - dog en CS-407e. De 4 diske jeg har putte i, er næsten de samme som dem du har kigget på - bare i 400 GB. Ved at sætte alle 4 diske i med RAID-5, har jeg fået ca. 1,1 TB - det betyder at hvis en af diskene skulle gå i stykker, mister jeg ikke data. For mig er det væsentligt, da jeg har alle mine digitale billeder og det ville være lidt en katastrofe hvis jeg mistede dem ;)

Men synology er klart anbefalelsesværdigt - de har lige frigivet ny software til boksen - det tog 15 min at installere - og der var en del nye features i den nye version - POSITIVT...

/snabeljan
Avatar billede majbom Novice
29. oktober 2007 - 09:24 #6
jeg har, for en uge siden fået en DS-207 samt 2 stk WD5000AAKS og sat dem i RAID1 for at få lidt sikkerhed over billeder og dokumenter...

jeg leger lidt webserveren og bruger ftp-delen en del også og de ting virker fint.

jeg har dog lidt problemer når jeg prøver at tilgå de netværksdrev som jeg har mappet på min stationære maskine, men det er sikkert mig der har lavet en fejl.

det virker også rigtig godt over nettet osv., dog er den lidt sløv i webinterfacet, når man overfører til/fra den, men det kan være det hjælper at få den på et 1gbit netværk istedet for 100mbit...

alt i alt er jeg glad for den :)
Avatar billede Six Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:40 #7
Takker for jeres indlæg gutter/gutinder :o)

Snabeljan - Ny software til bokesn? Mener du ikke firmware? Jeg mener, hvordan kan software udvide boksens funktionalitet? (Jeg aner ikke noget om det hehe)

Men alt i alt, så lyder det positivt fra jer alle - så jeg kan sgu ikke være helt på afveje :)

Kan boksen formatere harddiskene eller skal man have dem i en stationær før man smider dem i boksen?

Er der nogen af jer der har erfaringer med modificeret firmware? Jeg vil gerne have SSODS installeret (Som er et mod, der tillader boksen at køre Slimserver, der hører til en squeezebox) :D
Avatar billede majbom Novice
29. oktober 2007 - 13:59 #8
mht ny firmware, så er det også kun software-funktionalitet der er kommet til, der er f.eks. kommet et web-baseret "stifinder" om du vil, hvor du kan se, slette og uploade filerne på din DS.

den formaterer selv diskene når du har sat systemet op til enten RAID0, RAID1 ellernon-RAID - det tog et par timer med mine 2x500gb diske.

som tidligere nævnt, har jeg kun haft min DS i en lille uge, så jeg har ikke nået at lege med moddet firmware, da jeg ikke har haft tid/mod på det, og har heller ikke umiddelbart brug for noget der ikke er i standard-fw - dog kunne det være lækkert med en newsreader med nzb-support, men nu må vi se...

kan da også lige fortælle om synology's forum, hvor der sidder et par supportere og svarer på spørgsmål hele dagen. der fårman rimelig hurtigt svar på sine spørgsmål, enten fra staff'et eller de andre (mere erfarne) synology-brugere...
Avatar billede snabeljan Nybegynder
30. oktober 2007 - 12:24 #9
Det er jo en firmware - men da det i bund og grund er en Linux distribution, der er barberet ned, kan man sagtens 'modde' den. Ikke at jeg har tænkt mig at gøre det selv, da de indbyggede funktioner rigeligt dækker mit behov.

Den supporterer også Dynamisk DNS, så du uden at skulle købe et domæne kan få den på Internettet (Dyndns.com). Kig evt. på zilverstone.mine.nu der har jeg taget mit gamle website og kopieret over på boksen - og det virker bare - uden tilretninger!

(hmmm har lige checket mine links ovenfor - de virker ikke p.t. - tror min router skal boot'es)
Avatar billede Six Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:26 #10
Takker for jeres deltagelse her i min tråd :) - smid et svar og i vil blive belønnet :P

Jeg er pt. på vej ud af døren for at købe den genistreg. Sådan en boks MÅ man da bare eje ;D
Avatar billede majbom Novice
30. oktober 2007 - 13:52 #11
håber du bliver glad for den, det er jeg i hvert fald indtil videre :)

og velbekomme
Avatar billede Six Nybegynder
30. oktober 2007 - 14:00 #12
Jeg er så blevet tvunget ud i et køb af 207+ modellen.... de havde ikke den anden på lager ;) Det koster mig så lige en plovmand mere... men jeg tror godt at det kan betale sig med en hurtigere processor i boksen. - har jeg ret i det ?
Avatar billede majbom Novice
30. oktober 2007 - 15:12 #13
jeg tror ikke du bliver ked af det, jeg ved ikke hvornår du kan mærke en forskel, men den er der helt sikkert et sted :)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
31. oktober 2007 - 14:16 #14
Men tillykke med købet! Specielt synes jeg at Gbit interfacet er genialt...

/jan
Avatar billede tipsen Nybegynder
31. oktober 2007 - 23:46 #15
Her kan ses performance-charts for mange nas'er: (inkl. ds-207 (alm og +)
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,11/

- udover rå fil-performance vil også alle de ekstra ting såsom ftp, web, mysql osv køre lidt hurtigere med +-udgaven - den er ikke så tosset!

Hvis man ikke skal bruge nogle af alle de ekstra features, som synologys disk-station serie er i besiddelse af, kan man nemt finde andre nas'er som er både billigere og hurtigere!
Avatar billede Six Nybegynder
01. november 2007 - 11:42 #16
Takker for vejledning :D - Jeg er indtil videre tilfreds... udover den elendige indbyggede BT klient (Ingen mulighed for at seede, det er LIDT ringe)

Men det er jo først nu, jeg for alvor skal til at udforske mulighederne med boksen hehe - og det ser jeg frem til må jeg indrømme ;D

Tipsen, tak for dit indlæg. Så er det ikke helt hen i vejret at jeg har valgt 207+, det er jeg glad for :) Jeg vil gerne smide 15 point efter dit indlæg også, så hvis du vil have dem - så skriv - så opretter jeg et pointspm. til dig :)
Avatar billede Six Nybegynder
01. november 2007 - 11:48 #17
Jeg har dog faktisk lige et spørgsmål: Hvad er DMA? og UPnP (Universal Plug 'n Play)

Der er den her multimedie service, boksen kan køre - og beskrivelsen er:
.... Allows users to browse multimediafiles on the server through UPnP DMA. Forklaring ? :D
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. november 2007 - 23:33 #18
Ligeglad med point - "DMA" > pas!, men UPnP er en standard/specifikation der her bruges til at streame lyd og video til enheder der forstår denne kommunikation! Der findes eks. hifi-receivere og medie-afspillere som understøtter uPnP og de vil sandsynligvis kunne snakke med boksen - mere end det ved jeg ikke rigtigt - tror du kan blive klogere på wikipedia samt synologys engelsksprogede brugerforum - bare søg efter upnp!
Avatar billede Six Nybegynder
02. november 2007 - 18:58 #19