Avatar billede teamg Nybegynder
28. oktober 2007 - 16:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Bogføring af egenkapital i nyt firma

Hej

Jeg har startet mig eget ApS og har i den forbindelse indkøbt programmet Summa Summarum til bogføring. Mit spørgsmål er dog mere omkring generel bogføring:

Jeg har indskudt 125.000 kr. i virksomheden - dette er "opstartskapital".
Desuden har jeg (altså mig personligt), lånt virksomheden yderligere 85.000 kr.

Jeg er i tvivl om hvordan disse poster egentlig skal bogføres - altså hvilke konti samt debet/kredit?

Her er hvad jeg har forsøgt (i simplificeret form):
01.01.2007 "Indskud fra ejer" Konto62200 debet:125.000
01.01.2007 "Indskud fra ejer" Konto60500 kredit:125.000 afstemning:bankkonto

Jeg er meget grøn i bogføring. Mit problem er sikkert uhyre simpelt, så jeg vil sætte pris på om en "erfaren rotte" kan hjælpe mig lidt?
Avatar billede b_hansen Novice
28. oktober 2007 - 19:32 #1
Du har nogle af de helt rigtige ideer, men du skal ikke bogføre de 125.000 kr. to gange under Egenkapital.
Under Egenkapital skal du ndersøge, om der er en konto, der hedder Anpartskapital. Hvis ikke, skal du oprette den. Når det er gjort, kan du bogføre de 125.000.

Det gør du på samme måde, som du normalt ville lave en indbetaling på bankkontoen med modpost på kontoen Anpartskapital.

Lånet skal du til gengæld bogføre enten under kortfristet eller langfristet gæld, afhængig af lånets længde. Typisk vil sådan et lån være afdragsfrit over flere år, og så vil det rigtige være, at bogføre det under langfristet gæld.

Bogføringen er den samme, som ved indskuddet, forudsat der er tale om et kontant lån, og ikke indskudte værdier i virksomheden. Hvis det sidste er tilfældet, skal du være opmærksom på reglerne om apportindskud, og så er du pludselig på en helt anden boldbane.

Bjarne, revisor
Avatar billede teamg Nybegynder
30. oktober 2007 - 14:29 #2
Tak for hjælpen.