Avatar billede m_p55 Nybegynder
26. oktober 2007 - 09:59 Der er 24 kommentarer

PC vil ikke starte op efter strømafbrud

Jeg kom til at slukke for strømmen på kontakten mens PC'en kørte. Herefter kunne jeg ikke få den til at læse windows ind. Den stopper og viser valgmulighederne med "start i fejlsikret tilstand", "start  med sidst kende konfiguration der virkede"osv. Uanset hvad jeg vælger starter den men stopper og starter forfra.
Jeg gik ind i opsætningen (F8) og bad den boote fra diskettedrevet og indsatte en bootdiskette, men den kunne den ikke læse.
Maskinen bør ikke gå så meget i udu, fordi man kapper strømmen så jeg er lidt i vildrede med hvad der er sket og hvad jeg gør.
Maskinen har en Pentium 4 fra 2003 med win XPhome; her på jobbet har vi XP pro - kan jeg lave en ny bootdisk fra XPpro og få min XPhome til at starte op fra den eller hvad. Gode råd søges.
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2007 - 10:01 #1
Tag strømstikket ud, tryk på startknappen og hold den inde 10-15 sekunder, sæt strømstik på igen, og du er kørende.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
26. oktober 2007 - 10:08 #2
Tak for svar, men hvad skulle det hjælpe at holde startknappen inde uden strøm på? Men OK; skal jeg stadig holde startknappen inde mens strømmen bliver sat til?
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2007 - 10:24 #3
eller måske er boot-sektoren røget sig en tur
http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no89
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2007 - 11:03 #4
For at skrive en ny bootsector, skal du have en xp-home cd.
Avatar billede m_p55 Nybegynder
26. oktober 2007 - 11:12 #5
Jeg har den originale winXP CD, og fik lige dette råd fra vores IT-afdeling: Indsæt XP CD-> vælg intaller -> (den installerer og siger på et tidspunkt: der findes allerede en installation, vil du reparere? -> vælg reparer.
Nogen der har erfaringer med dette?
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2007 - 11:16 #6
Hvorfor læser du ikke hmca`link.
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2007 - 11:31 #7
hvis du absolut vil foretage en repair (hvor du mister alle updates samt de drivere du selv har lagt ind) kan du følge en af disse vejledninger:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
http://www.helgec.dk/xp-repair.html
(husk at læse dem godt igennem, før du starter)
Avatar billede m_p55 Nybegynder
26. oktober 2007 - 11:37 #8
Jeg har læst hmca's link - tak for det. Vores IT-mand sagde jeg ikke ville miste data på den måde jeg har beskrevet.
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2007 - 11:46 #9
du mister altså updates ved en repair  ;o)
Avatar billede m_p55 Nybegynder
26. oktober 2007 - 12:19 #10
Det er jo ikke noget større problem at miste opdates, det er bare at dovnloade påny.
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2007 - 12:28 #11
nej, men hvis XP IKKE er incl. SP2 fra starten, drejer det sig altså om SP2 + over 90 updates og dertil kommer at der skal renses for spyware INDEN sp2 lægges ind ;o)
Avatar billede m_p55 Nybegynder
26. oktober 2007 - 12:34 #12
Min XP er ikke incl. SP2; den har jeg på en anden disk. Hvorfor skulle man rense for spyware inden man lægger SP2 ind? Hvor skulle det pludselig komme fra, der følger vel ikke spyware med den originale XPcd.
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2007 - 12:50 #13
nej, men hvis du har fået spyware ind på din pc, er der STORE problemer med at få installeret SP2  !!!!  så en gylden regel er ALTID først at rense forspyware inden install af sp2
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2007 - 13:00 #14
Prøv at downloade og brænde http://www.helgec.dk/xp-startfiler.iso (skal brændes som bootimage) sæt din computer til at boote fra cd og prøv så om den ikke boote på den skive
Avatar billede nva Praktikant
26. oktober 2007 - 13:28 #15
Jeg vil også foreslå dig at følge hcma's forslag http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no89 - såvidt jeg husker har mange problemer med at få opdateringer hjem efter MS sidste 'hemmelige' updates.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. oktober 2007 - 07:33 #16
Avatar billede hcma Novice
27. oktober 2007 - 10:02 #17
m p55 >>  læs dette:  http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

(ved ikke at få afsluttet dine spørgsmål, risikerer du at blive blacklisted af nogle eksperten.dk-brugere, og dermed har/får du mindre chance(r) for at få kvalificeret hjælp næste gang)
Avatar billede m_p55 Nybegynder
27. oktober 2007 - 12:49 #18
Beklager jeg ikke havde tid til at afslutte før, men her er hvad der skete:
Lagde XPcd i og sagde installér, den tjekkede og sagde at c:/ var ukendt eller ødelagt.
Herefter tilbød den at formattere c:/ som jeg så sagde ja tak til.
Det tog 3 kvarter + tid til installation af XP. Bortset fra ventetiden var der ingen problemer
Jeg havde heller ingen problemer med at installere SP2, og de ca 80 windows opdateringer klarede den på ca. 1 time, ligeledes problemfrit.
Efter at have installeret mine arbejdsprogrammer mm. vil jeg køre det hele gennem Avast som jeg downloadede til lejligheden.

Tak til alle for deltagelse og gode råd; tråden erklæres hermed for lukket :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2007 - 13:02 #19
Måske et lidt dumt spørgsmål, men hvorfor oprettede du i grunden denne tråd????? så vidt jeg kan læse har du jo kun gjort hvad der passede dig
Avatar billede hcma Novice
27. oktober 2007 - 13:08 #20
og du har jo IKKE lukket denne tråd.
for at lukke en tråd/et spørgsmål SKAL der foreligge et svar som kan accepteres.
hvis der ikke kommet et svar, men kun kommentar, beder du om et svar som så kan accepteres.
har du ikke fået tilfredsstillende svar/kommentarer lægger du selv et svar til accept!!!!!
LÆS DOG DET LINK JEG LAGDE 27/10-2007 10:02:40
(sorry - men det er åbenbart nødvendigt at RÅBE)
Avatar billede m_p55 Nybegynder
27. oktober 2007 - 13:34 #21
Beklager jeg ikke er så meget inde i kulturen her på stedet; der går ½år mellem jeg er her.
Jeg oprettede tråden for at få så meget information som muligt og i håb om at noget kunne bruges, er der noget forkert i det?
Jeg synes det er fint man bliver afkrævet et svar på hvordan problemet blev løst, det synes jeg hermed jeg har leveret. Ud over det har jeg aldrig fattet det pointsystem og sære regler der hersker. Man stiller et spørgsmål - får nogen svar - siger tak og kvitterer; hvorfor gøre det mere indviklet end der er.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2007 - 14:09 #22
" hvorfor gøre det mere indviklet end der er" Hvorfor ikke finde et forum der li`som er mere skræddersyet til dine forventninger
Avatar billede hcma Novice
27. oktober 2007 - 16:54 #23
og da du oprettede dig som bruger herinde, accepterede du at overholde eksperten.dk's regler. Det er vel ikke for meget forlangt, at man slutter hvad man er begyndt på (herunder at få lukket sine spørgsmål)
Avatar billede Jensen DK Novice
28. oktober 2007 - 06:19 #24
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=m_p55&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Du har endnu ikke lukket alle dine maaaaaaaaange spørgsmål.(hvad med at melde dig ud af systemet? )