Avatar billede guffi1220 Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:17 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken linux

Hej..
Jeg står med en gammel bærbar med 120 ram og køre cpu på 800 mhz..
Syntes ikke jeg vil købe ms windows og tænkte derfor på at installere linux, men er lidt forviret over alle de forskellige der er..

Den skal kunne tage trådløs internet, netbank osv. fra en D-Link trådløs router..

Jeg er helt ny inden for linux, så ville være rart hvis hverken installationen og brugen ikke er alt for besværlig. men at den samtidig kan køre på den forholdsvis lagsomme computer..

Håber der er nogle der kan hjælpe lidt.. :) på forhånd tak.. :)
Avatar billede mikkelk Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:33 #1
Er ikke klar over hvordan forskellene i performance er, men klart en af de mest brugervenlige linux-distributioner er Ubuntu: http://www.ubuntu.com/

/Mikkel
Avatar billede mikkelk Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:38 #2
Damn... Fandt lige requirements:
At least 256 MB of RAM is required to run the desktop install CD. Install requires at least 4 GB of disk space.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2007 - 20:27 #3
Vector-linux vil sagtens kunne køre på den maskine. Men jeg må indrømme at der findes mere brugervenlige distroer end lige den. Check lige xubuntu. Den er ikke helt så tung i det.

http://www.distrowatch.com
Avatar billede baxos Nybegynder
24. oktober 2007 - 19:40 #4
Ellers chek Damm small linux (DSL Linux) det kan sagtens køre på din computer og er et udmærket system..
Jeg kører det selv på min bærbare med 56 MB ram
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. november 2007 - 11:50 #5
Fluxbuntu er en Ubuntu variant, der kan køre på maskiner med 64MB RAM: http://releases.fluxbuntu.org/7.10/rc/fluxbuntu-7.10-installer-i386.iso Denne version har dog ikke den fancy 3D brugerflade som UBUNTU.
Avatar billede guffi1220 Nybegynder
18. august 2010 - 16:07 #6
James smider du et svar?
Avatar billede why Nybegynder
13. september 2010 - 01:09 #7
Jeg må insistere på at du prøver den nye beta af Lubuntu. Den er toppen. Stiller meget få krav til maskinen samtidig med at den har en ok fancy brugerflade. Du kan hente den her:
http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-maverick-beta1.iso

Endelig udgave skulle være klar 10/10-2010.
Du kunne også overveje en lille bitte RAM-klods til den maskine der. Det ville gøre den langt mere anvendelig til distrohopping.
Avatar billede why Nybegynder
13. september 2010 - 01:12 #8
Nå det var ikke til distrojumping. Men uanset hvad: Prøv Lubuntu.

Og overvej en lille RAM-klods. Du må kunne finde noget i den blå avis f.eks.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. september 2010 - 06:13 #9
ja jeg smider da lige et svar