Avatar billede krusnof Nybegynder
23. oktober 2007 - 14:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Blur på transparency lag

Hej alle,

Jeg har et lille spm, som jeg gerne vil have af/bekræftet om er muligt i Photoshop.

Jeg har et baggrundsbillede, hvor jeg vil ligge nogle felter ind over, som dermed skal sløre baggrunden en smule under disse. Felterne er altså gennemsigtige og der skal lave en blur funktion på laget herunder.
Måden jeg ville gøre det på, var faktisk bare at tage marquee-toolet og så på et tomt lag (over billedet), trække en firkant og lave blur funktionen. Dette er dog ikke muligt, så hvad gør jeg!?

Grunden til denne metode er fordi jeg gerne vil have muligheden for at rykke blur'et rundt. Altså jeg vil ikke duplikere et område fra billedet og så kopiere det ind på et nyt lag og så lave blur.

Forstår I hvad jeg mener?! Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak.

Kristian
Avatar billede prodic Mester
23. oktober 2007 - 14:59 #1
Kan det ikke løses ved, at lave en kopi af baggrundslaget og smide en layermask på den?
Fjerner du lænken mellem kopi-laget og layermasken, så kan du rykke rundt på "bluren".

Så det skal umiddelbart laves "modsat" så man skjuler det "ikke-blurede".
Altså det blurrede lag nederst, den rene kopi ovenover med layermasken som indeholder felterne.
Giver det ikke det ønskede resultat eller har jeg forstået opgaven forkert?
Avatar billede krusnof Nybegynder
23. oktober 2007 - 15:27 #2
Tror ikke at jeg helt forstår den. Kan jeg efterfølgende bare rykke rundt på felterne med blur?!
Kan du lave en eksempel fil!? kristian snabela kruse dot dk
Avatar billede krusnof Nybegynder
23. oktober 2007 - 16:05 #3
Ja det var sådan jeg prøvede, havde bare lige en ting forkert.
Jeg ville ønske at Photoshop kunne anerledes, da jeg gerne ville eksportere et "gennemsigtigt blur'et" lag til et videoprogram, men det virker ikke som om det er muligt?! Så skal jeg nok bare bruge Flash.
I hvert fald tak for hjælpen, det var det jeg søgte. Smid et svar.
Avatar billede prodic Mester
23. oktober 2007 - 17:08 #4
Det må jeg være dig svar skyldig.
Alt hvad der sker i mere end 1 frame per sekund er ikke lige mit felt.
Dog arbejder CS3 en del sammen med f.eks. After Effects og lign. så nogle muligheder er der formodentligt. Om det er nok til dit brug ved jeg dog ikke.
Avatar billede krusnof Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:24 #5
Det er til en ven med noget online TV. Jeg kender ikke mere til det tekniske, men ville bare undersøge sagen for ham.
Igen mange tak.
Avatar billede hbach Nybegynder
28. februar 2009 - 18:52 #6
I After Effects kan du lave et trackmatte og bruge den til at styre blur effekten.