Avatar billede breon Nybegynder
22. oktober 2007 - 15:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opgradering (CPU, bundkort, RAM)

Jeg står overfor at skulle opgradere min gamle computer. Lige nu ser mit system således ud:

- Chaintech Apogee 7VJL bundkort
- AMD Athlon XP 1800+
- 1 GB RAM (2 x 512 MB (én PC2700 og en PC3200)

Det kan ikke rigtig følge med længere.

Så jeg havde tænkt mig at opgradere bundkort, cpu + køler og RAM. Måske også mit gfx kort hvis det bliver nødvendigt. Jeg har ikke tænkt mig at skifte kabinet, så det nye bundkort skal passe ind i min nuværende kabinet.

Min computer skal ikke bruges til at spille, men til lidt grafisk arbejde, alm. kontorarbejde og så musik. Så jeg er ude efter en "mellem-god" løsning, der må koste omkring 2500 kr.

Jeg vil gerne have en flerkerne porcessor og har kigget lidt på en Athlon 64 X2 4200+ (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=204003), der passer til et AM2 bundkort.

Men hvad gør et bundkort til et godt bundkort? Jeg har brug for noget hjælp til at finde bundkort, RAM og køler.
Avatar billede breon Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:51 #2
Klavil -> Det ser da ud til at være et fornuftigt bud. Er der nogen særlig fordel ved en  Core 2 Duo fremfor en Athlon 64 X2?
Avatar billede breon Nybegynder
22. oktober 2007 - 21:24 #3
Hvilken køler kan anbefales til den Core 2 Duo processor? Den skal helst være så lydløs som muligt, og jeg har ingen planer om overclocking.
Avatar billede klavil Seniormester
22. oktober 2007 - 22:06 #4
Her kan du sammenligne de 2 processorer
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=876&model2=921&chart=435

Her er en lille test med gode kølere til duo core
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=1249
Avatar billede breon Nybegynder
22. oktober 2007 - 22:19 #5
Ja ok, jeg kan se der er nogle sekunder at spare ved at vælge en Core2Duo.

Hvordan er den Intel køler der følger med CPU'en? Er det overhovedet nødvendigt at skifte den ud?
Avatar billede breon Nybegynder
22. oktober 2007 - 22:31 #6
OK, jeg har så lige læst mig til, at en box køler ofte larmer en del. Så jeg har fundet frem til en Arctic Cooling Freezer 7 Pro (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180003). Den ser ud til at have fået ok anmeldelser, den skulle være nem at installere og prisen er også fin (ca. 200 kr).
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. oktober 2007 - 14:29 #7
intels nye box kølere er faktisk ganske ok og temmeligt støjsvage
Avatar billede klavil Seniormester
23. oktober 2007 - 17:40 #8
Jeg vil også vente med at købe en anden. Jeg har heller ikke haft de store problemer med at boxkølere larmer, men vi hører jo ikke ens :o)
Avatar billede breon Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:47 #9
Ok, så prøver jeg med en box køler først. Det må helst ikke larme for meget, men skulle det være tilfældet, så kan den vel altid skiftes ud senere.
Avatar billede breon Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:59 #10
Jeg tror ikke der kommer meget mere respons til det her spørgsmål, og jeg har egentlig heller ikke brug for så meget mere hjælp. Jeg tror jeg køber følgende:

Bundkort:
MSI P35 Neo-F

CPU:
Core 2 Duo E6750 2.66 GHz

RAM:
Corsair XMS2 2 x 1 GB

GFX kort
Asus GeForce 7600 GS - 256MB - Passiv - PCI E

Evt. CPU køler
Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Det bliver omkring de 3000,- (uden køleren), og det er egentlig ok.

Klavil smid et svar, du har hjulpet mig mest.
Avatar billede klavil Seniormester
23. oktober 2007 - 18:06 #11
Ville det ikke være en ide at købe et nyere grafikkort, sådan at du får understøttelsen i vista af DX10. Et 8600 yder noget bedre.
Avatar billede breon Nybegynder
23. oktober 2007 - 18:19 #12
Hmm.. det er sikkert en udemærket idé, men 1) jeg kører ikke med Vista og kommer nok ikke til det foreløbig, og 2) jeg spiller stortset aldrig, så ydelsen betyder vel ikke så meget for min daglige brug.

På den anden side, så koster et 8600 kun 300 kr mere, og så er den vel mere fremtidssikret?
Avatar billede breon Nybegynder
23. oktober 2007 - 19:06 #13
Nå, jeg valgte alligevel et 8600 gxf kort. Det havde også 2 x DVI. Jeg valgte alligevel også en AC CPU køler med det samme. Efter at have læst nogle flere reviews, kan jeg se at den køler mere og larmer mindre end Intels Box køler. Og så kostede den kun 137 kr.

Så den samlede pris ligger nu på ca. 3500. Lidt mere end først forventet, men det er så primært GFX kortet der trækker prisen op.
Avatar billede klavil Seniormester
24. oktober 2007 - 16:35 #14
Det lyder fint. Syntes også det er bedre med et nyere grafikkort istedet for et som er forældet. Held og lykke med systemet.
Avatar billede breon Nybegynder
24. oktober 2007 - 16:42 #15
Tak og tak for hjælpen. Nu er jeg da blevet lidt klogere på hardware-markedet igen :-)