Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:51 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

krypteringen af trådløs internet (Zonet-Wirelss)

Hej,

jeg har en trådløs router fra Zonet (ZSR1104WE) og vil gerne indsætte et password til mit internet, så andre brugere ikke kan logge på mit net. Problemet er at når jeg logger på hjemmesiden, hvor jeg kan konfigurer dette, dur passwordet ikke. http://192.168.123.254/  Jeg har ringet til Zonet, og de har sagt at den eneste mulighed for at passwordet kan virker, er at "reset" min router. Dette kan volde problemer med internettet, har de sagt. Er der nogle der har erfaringer med dette? Vil mit internet ikke virke mere efter dette?

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede tonygk Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:55 #1
Du skal komme på kryptering del af din router, skrive et navn på SSID (uden mellemrum), vælge krypteringsmetode fx. WPA-PSK og AES. Her kan du skrive dit password (fra 6 til 63 tegn). Derefter skal du komme på dit trådløse netkort og gøre det samme.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:58 #2
Men inden da, skal du resette routeren, som du skriver.

Det burde ikke have den store betydning, da du alligevel skal konfigurere den som tonygk skriver.
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:16 #3
mange tak for jeres hurtige svar! Jeg har ikke så meget forstand på "SSID" etc.
Før jeg resetter min router, vil jeg kan vide helt præcis, hvor jeg kan skrive SSID?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:19 #4
Du kan ikke så meget, før du kan logge på din router :)

Så du må resette den, og så tager vi den der fra.
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:23 #5
problemet er, at når jeg har resettet min trådløse router så kan jeg ikke komme på internettet. Derfor vil jeg gerne vide på forhånd, hvad jeg skal gøre? Skal jeg selv finde på SSID og password?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:26 #6
Du skal heller ikke bruge internettet til noget.

Du logger direkte på din router via et patch kabel (netkablet mellem din router og pc).

Når du så er logget ind, kan du opsætte den trådløse sikkerhed, som tonygk skriver.
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:30 #7
oh dvs. at jeg skal bare trykke på reset knappen og restarte min pc? (Kablet er forbundet med trådløsrouteren på forhånd) Jeg logger derefter automatisk på min router eller hvor kan jeg gøre dette? undskyld de mange spørgsmål ^^
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:34 #8
Du skal ikke undskylde :)

Du resetter routeren, som det er angivet i manualen.

Herefter skriver du 192.168.123.254 i din browser og logger på routeren med default bruger og password (sikkert admin, men det fremgår også af manualen).

Herefter sætter du den trådløse sikkerhed op.

Du vil sandsynligvis kunne komme på nettet helt automatisk (via LAN), men driller det også, så kigger vi på det :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:35 #9
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:36 #10
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:37 #11
Du bør dog vælge WPA i stedet for WEP.
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 12:56 #12
mange tak for din guide, det vil jeg lige prøve :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:00 #13
Du skriver bare, hvis du er tvivl om noget.
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:13 #14
jeg har et andet problem. Jeg kan ikke komme på internettet uden at jeg har et stik fra min pc til trødløse router - og fra den trådløse til mit arrownet modem. Jeg har prøvet at tage Ethernet stik fra min pc og forbinde det til mit arrownet moden, men der virker internettet ikke.

Jeg er nervøs for om jeg overhovedet kan komme på internettet igen, efter resetten af den trådløse forbindelse?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:19 #15
Det skyldes sandsynligvist, at Arrownet låser til MAC adressen(en slags hardware nummerplade) på din router.

Der skulle ikke blive nogen problemer ved reset af router, men gør der nu det, så vil Arrownet kunne ændres til din PC's MAC adresse.

Så reset du bare løs :)
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:00 #16
det virker!! Mange tak for din hjælp! opret venligst et svar :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:00 #17
Velbekomme :)
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:01 #18
(jeg valgte at bruge "WEP", er det ikke så godt?)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:03 #19
Nej, det giver ikke megen sikkerhed i dag.

Du bør vælge WPA-PSK (helst WPA2, men det understøtter din router ikke).
Avatar billede nicebabe Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:09 #20
ok så er den ændret til WPA-PSK! tak for alt. Du må have en god dag :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:11 #21
Tak og i lige måde :)