Avatar billede draeber Nybegynder
19. oktober 2007 - 17:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Albatros? er der nogen der kender den?

Hej

Jeg har en bekendt, som har et regnskabsprogram, som hedder Albatros.
Er der nogen der ved, hvordan data gemmes i den?
Her tænker jeg specielt på debitordata, således at vi ikke skal oprette samtlige kunder igen, hvis han skifter til at mere moderne program!

MVH
Draeber
Avatar billede darrich Novice
25. oktober 2007 - 15:34 #1
Har kendskab til en hel del regnskabsprogrammer, men har aldrig før hørt om et der hedder Albatros.
Lyder lidt som et lille firma har lavet det, og det ikke er udbredt, så i bør være meget forsigtige som du jo er opmærksom på, om i vil basere jer på det.
Din bekendte må vide hvor han har skaffet det fra, og de må kunne levere information om format og eventuel konvertering/eksport af data.
Avatar billede draeber Nybegynder
25. oktober 2007 - 17:47 #2
Jeg har i dag været derude og kigge lidt på filerne.
Det ser ud til at alle data gemmes i ren tekst.
Det ligger i øvrigt på en Dos 6.00 maskine fra først i '90-erne, så man fik lige genopfrisket nogle gamle kommandoer.
Firmaet der har lavet programmet var ikke et jeg nogensinde har hørt om før, men det var dansk.
det er en lokal revisor der har sværget til programmet.
Avatar billede darrich Novice
26. oktober 2007 - 09:19 #3
Ser ud til det er nemt nok så, hvis der er kommaseparerede filer.
Avatar billede darrich Novice
26. oktober 2007 - 09:25 #4
DOS 6.0 - temmelig meget nostalgi  :o)
Avatar billede malm Nybegynder
30. oktober 2007 - 07:56 #5
Prøv her:

http://atomic.dk/

-
Avatar billede dma Nybegynder
17. november 2007 - 12:10 #6
Albatros var et af de "store" systemer i sidste halvdel af firserne, sammen med PcPlus, Concorde Økonomi og Navigator. Albatros blev udviklet af Polydata, firmaet som også stod bag programmeringssproget Polypascal og var ret så avanceret for sin tid. Den havde en for den tid meget avanceret rapportgenerator, som i den seneste version blev gjort semi-grafisk (lidt ala C5/XAL i dag) og programmet var ret omfattende. Det var dog meget sårbart, idet det mindste nedbrud krævede en genindlæsning af data fra backup.
Desværre led programmet en krank skæbne. For det første blev det en genstand i konkurs rodet efter Polydata, men blev dog reddet af ham der stod bag programmet. Han videreudviklede det, men en stor opdatering blev sendt for tidligt ud (i den skarpe konkurrence med Concorde fra Damgaard og Navigator) og det overvandt man aldrig rigtigt. Jeg arbejdede en del med Albatros i 88-91, men mistede kontakten med det efter det og har ikke stødt på det siden. Kan ikke præcis huske hvordan man får debitordata ud i en kommafil, men jeg er meget sikker på at det kan lade sig gøre. Men vær opmærksom på, at du meget sandsynligt ikke vil kunne afvikle det på noget der ligger efter en DOS 6 (eller i hvert fald Windows 98).
Alt i alt VAR det et godt program, men er særdeles forældet!

De lavede forresten også en lillebror til Albatros. Såvidt jeg husker hed det Falk.

Albatros blev også genstand for en del drillerier for sit navn, idet fuglen Albatros af søfolk blev betragtet som en ulykkesfugl hvis den landede på et skib. Det sagdes at så ville skibet snart synke!!
Avatar billede draeber Nybegynder
19. november 2007 - 06:57 #7
-> dma jeg fik jo ikke rigtig svar på mit spørgsmål om, hvordan jeg udlæser data.
Det er alrdig lykkedes mig. Jeg HAR fundet filen med debitordata (deb07.dat eller noget i den stil.
Men det er mere end alm. besværligt at finde en metode til automatisk at lave en kommafil ud fra de data jeg kan hive fra Albatros. Jeg kan ikke finde en funktion i programmet.

Men skidt. Hun indtaster kunderne i det nye program i stedet!

Men tak for baggrundsviden!
Avatar billede draeber Nybegynder
09. januar 2008 - 01:20 #8
lukker