Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2001 - 20:50 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk

Jeg har hørt at hvis man har en harddisk der er større end 20 GB, så vil det være en god idé at \"dele den i flere dreve\"!! er det rigtigt ? Hvordan gør jeg det ? JEg har Windows ME!
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 20:56 #1
du kan gøre det vha. fdisk, hvilket kræver at du formaterer...eller partition magic, så er formatering ikke nødvendigt.
Og så er pm endda nemmest at bruge.

www.powerguest.com
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 20:57 #2
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2001 - 21:05 #3
Hvad er pm ?
Er det rigtigt hvad jeg har hørt ?
Hvor mange drev syntes du jeg skal dele den på i ?
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 21:07 #4
pm = partition magic?
ved ikke, hvad har du hørt?
3 drev af 8GB. Kan ikke helt huske hvor meget WinME kan håndtere optimalt.
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 21:09 #5
og hvorfor jeg har sat et ? efter pm = partition magic, skal du ikke spørge mig om ;-)
Avatar billede cyrus-virus Nybegynder
09. juni 2001 - 21:12 #6
med på en lytter
men hvorfor er det bedst at dele den
hvilken fordele får man

{cyrus-virus}
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 21:18 #7
for det første kan du lægge filer over på den anden partition som backup og formatere fx c-drevet, hvis der skal ryddes lidt op.

Visse win versioner kan ikke håndtere 20GB optimalt. For meget spild
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2001 - 21:19 #8
Er det 100% sikkert at bruge partition magic ?
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 21:20 #9
mht. at data ikke forsvinder?
Avatar billede cyrus-virus Nybegynder
09. juni 2001 - 21:21 #10
jeg har windows2000
og 40gb harddisk
kan det betale sig at dele den??
giver gerne 15point for besvarelse
Avatar billede cyrus-virus Nybegynder
09. juni 2001 - 21:23 #11
riversen->> er partition magic gratis
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 21:24 #12
ved ikke mht. optimal udnyttelse, men det er altid rart med flere små drev i stedet for et stort.
Tænk på hvis du vil formatere dit drev, men har en masse dokumenter, spil, mp3 etc. Irriterende først at skulle brænde en backup hver gang...hvis man da har en brænder.
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2001 - 21:25 #13
cyrus: nej, men det er der jo råd for, hvis du forstår;-). Men det skal vi ikke snakke om her på eksperten.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. juni 2001 - 21:33 #14
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dennism> Husk nu at dele point ud når du en gang blir\' færdig, du har for vane at snuppe dem selv !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Avatar billede zycho Nybegynder
09. juni 2001 - 22:04 #15
Om det kan betale sig er et spm om hvor meget man går op i det :)

Det foreholder sig sådan at hvis du kører med et styresystem som kører med FAT 32 filsystem, er den ikke god til at fylde pladsen ud. I hvertfald ikke hvis det er en kæmpe harddisk. Har du en stor harddisk vil FAT´en gerne have mindre plads at lede på. Det gør den ved at have så meget plads som muligt per læsested på harddisken. Men hvis filen ikke fylder den størrelse så den fylder det hele ud, så går der jo plads til spilde. Her er det man kan undgå det ved at holde sig til små harddiske eller partionere sine store. Hvor meget plads det drejer sig om ved jeg ikke, men det kan ikke være meget for så ville enhver mand med en stor harddisk have partioneret sin harddisk pga. ovenstående.

Nu er det sådan at man slipper meget mere for det problem hvis du kører et filsystem som NTFS. Windows 2000 kan bruge det....Ikke Win95, Win98, Win98se, WinME.
NTFS er nemlig meget bedre til at udnytte pladsen og er også et hurtigere filsystem. Men FAT 32 applikationer og NTFS applikationer har det ikke så godt sammen så man må gøre op med sig selv hvad man går efter!

Håber i forstod min lidt kringlede forklaring. Det er alt hvad jeg ved om emnet. Det kan selvf. forklares meget bedre / detaljeret men det ved jeg ingenting om nu....... :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. juni 2001 - 22:17 #16
Det lød da meget fornuftigt, selv dennism må da ku´forstå det ;o)
Avatar billede sofficer Nybegynder
10. juni 2001 - 01:40 #17
med hensyn til om det er smart at dele en HD, så er der et par ting man skal tænke på, har man tænkt sig at bruge den til backup skal man huske at hvis HD bryder sammen så man for brug for den backup så kan man altså ikke få den.
En HD har stadigt det samme antal læsehoveder ligegyldigt om den skal søge på 1 eller flere partitioner, så det eneste der sker ved at dele den er at man belaster/sløver den mere end nødvemdigt.
så lad være
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2001 - 08:27 #18
sofficer: muligt du har ret, men jeg har nu ikke mærket til det, og er derfor ikke enig i din sidste udtalelse.
Desuden er det efter min mening altid rart at have flere paritioner at arbejde med.
Avatar billede _-webcrawler-_ Nybegynder
10. juni 2001 - 15:46 #19
Hej dennism!

Førhen da jeg kørte Win98, havde jeg også partitioneret min HD (med  Partition Magic) således at jeg havde et C-drev til styresystemet (Win98), et drev til programmer, et til data og et til swap filen. C-partitionen lavede jeg kun en 600-700Mb. så når jeg lavede en backup, kunne den ligge på en CD. Brugte i øvrigt Drive Image, som også laves af samme som Partition magic, altså Paradigm. Det gjorde at jeg kunne få min computer op og køre på under 5 min. efter den var gået ned.

Håber det oplyser din situation lidt...

I øvrigt er det lettere at overskue flere drev.

VH.

Webcrawler
Avatar billede _-webcrawler-_ Nybegynder
10. juni 2001 - 15:48 #20
- en lille rettelse, det var ikke Paradigm der producere Partition Magic og Drive Image, det er Powerquest...

- Webcrawler
Avatar billede sofficer Nybegynder
10. juni 2001 - 16:14 #21
riversen>> Håber da vi kan blive enige om at antallet af læsehoveder i HD. ikke ændrer sig ved flere partitioner.
I så fald skal man tænke på at hvis man partitionerer master disken at der ligger C: drevet, på C: drevet er styresystemet når PCén arbejder læser den på C: drevet, altså er skrivehovederne aktive, når man så beder den finde en fil på en anden partition skal den bruge C: til at læse på, og samtidigt bruge hovederne til at søge after andet !
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2001 - 16:59 #22
med din sidste udtalelse menes det du skriver....
\"så lad være\"
Avatar billede dennism Nybegynder
10. juni 2001 - 19:08 #23
-- retaxes

Hvad har du i mod mig ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juni 2001 - 19:14 #24
Er det ikke tydeligt!
Dette ? har været på i flere dage, skal du ikke ha\' afsluttet det og givet point til ekspertene der har hjulpe dig?
Avatar billede zycho Nybegynder
10. juni 2001 - 20:17 #25
Ja afslutter du ikke spm for at give points ?? Sig til hvis der er mere du vil vide, men jeg tror at vi har svaret på dine spm :)

/MvH
Avatar billede dennism Nybegynder
11. juni 2001 - 18:16 #26
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal fordele mine points, gider i hjælpe ?
Avatar billede riversen Nybegynder
11. juni 2001 - 18:55 #27
det er jo dig der bestemmer...der er jo ikke så mange, så jeg tror ikke du får den store ballade.
Avatar billede zycho Nybegynder
12. juni 2001 - 00:50 #28
synes ellers jeg kom med en lang smørre....Men takker for pointsene.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2001 - 07:37 #29
Takker for point ;-)

/Rene
Avatar billede dennism Nybegynder
12. juni 2001 - 08:02 #30
-- zycho

Det syntes jeg også du gjorde, men det var riversen forklaring jeg brugte !!