Avatar billede rumstaden Nybegynder
18. oktober 2007 - 11:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til forespørgsel

Jeg skal foretage en søgning på poster i min database. Jeg har i databasen en dropdown boks hvori man kan vælge en kategori når man opretter nye poster. Jeg vil lave en forespørgsel for at få vist posterne som er i den pågældende kategori på et seperat faneblad. Hvordan for jeg access til at tage inputtet fra kategori og så eksekvere nedenstående?

select * from arkiv where arkiv.kategori = kategorinavn.kategori;
Avatar billede mugs Novice
18. oktober 2007 - 18:58 #1
I forespørgslens designgitter laver du en reference til din drop down:

= [Forms]![FORMULARNAVN]![DROP DOWN NAVN]

idet du retter til dine egne navne.
Avatar billede rumstaden Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:03 #2
Okay, jeg forstår godt hvad du mener, men kan ikke omsætte det i praksis. Jeg har 2 tabeller i min database en der hedder arkiv og en der hedder kategorinavn. Jeg har lavet en formular med 2 faneblade, på begge faneblade skal dropdown boksen kategori være. På det første faneblad tilføjer man poster og det virker som det skal, bortset fra jeg kan overskrive eksisterende poster.. På andet faneblad skal man kunne søge efter poster inden for en bestemt kategori, min tanke var at man vælger kategori og herefter klikker på en knap for at få de poster som er i denne kategori. Som det virker nu bliver alle poster og kategorier vist ved søgning.
Avatar billede mugs Novice
19. oktober 2007 - 10:24 #3
Prøv at se på Thomas Jepsens hjemmeside MakeITEasy.dk
Der ligger en fremragende dynamisk filtrerings- og søgefunktion til at downloade. Der er også en vejledning med.
Avatar billede rumstaden Nybegynder
19. oktober 2007 - 14:46 #4
Jeg har hentet det foreslåede og det virker fantastisk, dog kun når jeg prøver i den hentede database. Følger jeg vejledningen så får jeg en OLE fejl i udtrykket efterOpdatering. OLE objektet som jeg henviser til, er ikke et OLE objekt...

Jeg vil stadig gerne at man vælger kategorien fra dropdown boksen når man skal søge. Det samme gør sig gældende når jeg opretter nye poster skal jeg kunne vælge en kategori. I det ellers fremragende eksempel skriver man kategorien manuelt ind hver gang.
Avatar billede mugs Novice
19. oktober 2007 - 15:24 #5
I eksemplet vælger du også i Drop Down - Men så vidt jeg husker er der også et fritekst-eksempel hvori du skal indtaste - Prøv lige igen. Send evt. din db til:

mugs snabelting mail.dk

Så vil jeg se på den imorgen aften. Har ikke tid før - feriegæster.