Avatar billede claude_x Nybegynder
17. oktober 2007 - 09:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

NAS fra Synology.

Er der nogen der har erfaringer med Synology's NAS servere ?

Jeg er blevet lidt lun på dem, da jeg ikke har set andre produkter, der har alle de samme features samlet i én enhed.
Jeg ville dog lige høre hvor gode/stabile og brugervenlige de er, og om der evt. er alternativer.

Jeg overvejer er købe enten DS-106j eller DS107e :
http://www.synology.com/enu/index.php

Nogen kommentare, advarsler, anbefalinger eller gode råd ?
Avatar billede kfz Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:27 #1
et alternativ kunne være denne, hvor du så kobler dine eksterne harddiske på enheden: http://download.synology.com/download/US/DataSheet/Synology_USB_Station_Data_Sheet_enu.pdf
Avatar billede claude_x Nybegynder
17. oktober 2007 - 10:39 #2
Ja, men den har ikke alle de samme features (web-server og download-manager).
Men ja, det er da et billigere alternativ, som giver netværksdisk med FTP-adgang, men det var nu ikke kun det jeg var ude efter.
Avatar billede kfz Nybegynder
17. oktober 2007 - 11:24 #3
har desværre ikke praktisk erfaring med NAS servere, men denne kunne måske komme med som alternativ: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=7811
Avatar billede marzman Nybegynder
18. oktober 2007 - 13:26 #4
jeg har heller ikke praktisk erfarring med Synology, men ud fra hvad de har af features og priserne synes jeg det ser utrolig fornuftigt ud...
Avatar billede mortenbay Nybegynder
19. oktober 2007 - 00:59 #5
Hej..

Jeg har sådan en djævel model DS-106j og må sige, at den kører upåklageligt. Købte den egentlig bare som en netværksharddisk til det trådløse, men har desuden fået en masse fede funktioner som backup, download manager, itunes server osv. Kan iøvrigt fortælle at de løbende opdaterer firmware med nye funktioner, og at en ny version netop er lagt op til beta testing, som bl.a. tilbyder ekstern adgang via web interface.
Har selv puttet en gammel hd fra en stationær i, og det fantastiske er, at når denne er fyldt op, slutter du bare en ekstern til og udvider på den måde kapaciteten.
Det eneste negative, jeg har oplevet, er, at det trådløse ikke rigtig kan følge med, hvis der skal streames video fra den. Dette er dog nok i højere grad min routers skyld, og det går fint med kabel.
Mht. brugervenlighed fungerer den nogenlunde som en router på netværket. Du logger bare ind med adressen og får således adgang til diverse indstillinger -> Pissesmart. En ting du dog skal være opmærksom på er, at hvis du sætter en hd i SKAL denne formateres til EXT filsystemet fra linux. Du kan altså ikke få adgang til dine filer ved at flytte hd'en over i en windows maskine eller den anden vej rundt. Hvis du tilslutter eksterne, må disse dog gerne køre fat32 men ikke NFTS.
Og stabilitet.. Ja min er ikke gået ned endnu (3 mdr. drift 24/7). - Den starter sågar selv op igen, hvis strømmen har været cuttet i tilfælde af strømafbrydelser, jordskælv, flodbølger osv.

Alt i alt et fantastisk produkt.

Skriv endelig for mere info.
Avatar billede claude_x Nybegynder
19. oktober 2007 - 09:20 #6
Tak for jeres kommentare, men inden jeg bestiller har jeg lige et lille ekstra spørgsmål.

Hvordan formaterer man disken i EXT ??
Jeg tror jeg vælger DS107e-modellen, som har SATA-disk. Kan man formatere disken i selved Synology-enheden, eller skal man have den ind i en PC for at formatere den inden man kan bruge den.
I så fald har jeg det problem, at jeg ikke har en pc der understøtter SATA.
Avatar billede mortenbay Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:20 #7
Du sætter blot din hd i bæstet, sætter den til netværket, sætter softwaren i en pc med adgang til netværket og følger guiden. Herefter formaterer den selv til EXT og installerer softwaren. Vær opmærksom på at softwaren på den medfølgende cd ikke nødvendigvis er den nyeste, og det derfor vil være at foretrække at hente den fra deres hjemmeside istedet.
Avatar billede claude_x Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:27 #8
Tusind tak for hjælpen, mortenbay.

Jeg må se om jeg kan finde en passende, og ikke for dyr, SATA-disk og sætte i.
Nu er det mange år siden jeg sidst har købt en harddisk. Er der noget specielt man skal gå efter, eller være opmærksom på ??
Avatar billede claude_x Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:40 #9
Jeg tænker på, at prisen er stort set den samme om man vælger Seagate Barracuda, Samsung SpinPoint, WD eller Hitachi.

Er der nogen der er bedre end andre, mere pålidelige eller støjsvage ?
Avatar billede mortenbay Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:58 #10
Som sagt har jeg model 106j, som kører IDE, og jeg har aldrig selv ejet en SATA-disk, så her kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Jeg ved dog at Synology har testet deres forskellige modeller med harddiske fra WD, og at de derfor anbefaler disse. Om dette er en eller anden samarbejdsaftale er meget tænkeligt men ikke til at sige. Jeg vil tro, at den kører lige godt med de forskellige fabrikanter.
Kører forresten selv med en seagate IDE.
Avatar billede kfz Nybegynder
19. oktober 2007 - 12:03 #11
jeg har til min nye computer selv købt denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250 , da den er en af de hurtigste i test, samtidig med at den er i den positive ende ift. lydudbredelse. Den er på 500 GB, men kan så vidt jeg husker fås fra 200 GB til 750 GB.
Avatar billede kfz Nybegynder
19. oktober 2007 - 12:04 #12
Det er en SATA2 harddisk, men man kan påsætte en jumper, så den kører som en SATA disk, og derfor ikke skulle give nogle problemer i systemet.
Avatar billede claude_x Nybegynder
28. oktober 2007 - 11:15 #13
Så er den købt DS107e og installeret, og den spinder som en mis. Alt for lækkert.

-> mortenbay
Kan du ikke oprette et svar så du kan få point.
Avatar billede mortenbay Nybegynder
28. oktober 2007 - 11:57 #14
Tilykke med købet. Det er et alt for fedt produkt.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2009 - 23:12 #15
og hvas siger elforbruget fra den