Avatar billede partyalarm Nybegynder
15. oktober 2007 - 19:55 Der er 23 kommentarer

Onboard lydkort driver probs

Jeg har lige installeret mit nye bundkort (Asus P5KC), updateret min BIOS, fået alt til at virke med undtagelse af det onboarde lydkort. Når jeg installer drivers fra den medfølgende cd sker der ikke noget. Installationen forløber uden problemer, men det eneste den for gjort er at ligge en mappe med nogle filer under programmer. De exe-filer som ligger i mappen kan ikke køres og starter ikke sig selv når jeg starter computeren op.
Jeg har også prøvet at bruge Windows' "Tilføj Hardware", der ender jeg ud med selv at vælge driver. Til sidst ender det ud med at den installer nogle drivers og spørger efter de filer som ligger programmer mappen fra den tidligere installation.
Umildbart så det ud som om Windows nu havde fundet mit lydkort, men under enhedshåndtering er der et gult udråbstegn og under fejlbeskrivelsen står der "Kan ikke starte. (Kode 10)".

Udover de ting har jeg prøvet at downloade lidt forskellige drivers og indda skaffet patch KB888111 (http://support.microsoft.com/kb/888111). Alt uden held. Håber I kan hjælpe mig?

Ps. Kører Windows XP PRO (m. SP2) og jeg har enabled lydkortet i BIOS.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. oktober 2007 - 20:19 #1
Avatar billede partyalarm Nybegynder
16. oktober 2007 - 15:06 #2
Har jeg prøvet. Virker ikke :s.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. oktober 2007 - 15:40 #3
Prøv at flashe BIOS til den næst-nyeste i stedet.
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:59 #4
Når jeg prøver at flashe BIOS til den næst-nyeste version ved hjælp af ASUS EZ Flash 2 siger den bare at min nyværende BIOS er nyere.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 17:16 #5
Du skal resette CMOS først.
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 17:23 #6
Hvordan gør jeg det? :O
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 17:31 #7
Afsnit 2.6 i din manual.
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 17:51 #8
Den kom med samme meddelelse efter jeg har resettet CMOS, men da jeg startede op igen kom windows med en meddelelse om at den havde fundet nye hardware (en Ethernet-controller), men XP kunne ikke finde nogle drivers. Skal jeg bare prøve at geninstaller mine lyddrivers? eller er det bare fordi BIOS er blevet reset'et.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 17:52 #9
Flash BIOS og geninstaller drivers
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 17:57 #10
Jeg har prøvet at flash BIOS efter jeg reset'et CMOS ligesom jeg gjorde første og med samme fejlmeddelelse.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:11 #11
Og geninstallere alle drivers?
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:15 #12
Nej for min BIOS er jo ikke blevet degraderet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:22 #13
Så har du ikke resettet korrekt :)

Batteriet ud og flyt jumperen.

Lad den side i 10-15 sek. og flyt den tilbage.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:24 #14
Derudover bør du hente de nyeste drivers fra Asus:

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5KC
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:26 #15
Fulgte manualen til punkt og prikke. Da jeg startede den op igen stod der også noget med at CMOS var blevet reset'et. Jeg gik bare direkte ind i BIOS hvor fra jeg startede ASUS EZ FLash.
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:28 #16
Har hentede de nyeste. Jeg kan dog ikke hente "Realtek ALC883 Audio Driver V5.10.0.5390 for Windows 2K/XP", men kun den anden.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 18:32 #17
Du skal bruge den jeg linker til.

Har lige prøvet og linket virker.
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 19:02 #18
Du linker jo ikke direkt til en driver, men kun til alle de drivers som kan downloads til mit bundkort.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 19:03 #19
Se min kommentar 15/10-2007 20:19:42
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 19:11 #20
Når jeg prøver "hovedeinstalleren" siger den "Does not support this Operating System: WNY_5.1P". Jeg har tidligere prøvet at installer fra mappen "32bit", med det resultat som er beskrevet i mit første indlæg.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:26 #21
Har prøvet at dl filen og køre setup fra 32 mappen uden problemer (på et p5kc).

Er din XP helt opdateret?
Avatar billede partyalarm Nybegynder
22. oktober 2007 - 21:08 #22
"Opdateringer med høj prioritet
Der er ingen tilgængelige opdateringer med høj prioritet til computeren. Hvis du vil søge efter valgfrie opdateringer, skal du vende tilbage til startsiden og klikke på Brugerdefineret."

Skulle det ikke være nok? :s
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 21:38 #23
Jo det skulle jeg mene.

Jeg ville nok formatere og starte på en frisk.

Det er ihvertfald det eneste, jeg kan komme i tanke om nu.