Avatar billede bhn.314 Nybegynder
15. oktober 2007 - 10:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Køre Linux fra USB!

Det kunne være fantastisk at køre Linux fra en USB-key, eksempelvis med QEMU emulatoren. MEN problemet er, at man ikke kan gemme data i "Linux" systemet, når den kører på USB'en. Har jeg eksempelvis en webserver med et site kørende på USB'en kan jeg ikke ændre/udvikle i php-filerne, eller hva'?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 10:53 #1
" MEN problemet er, at man ikke kan gemme data i "Linux" systemet" Hvorfor kan du ikke det ??
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
15. oktober 2007 - 11:02 #2
Hvis man ændrer en fil (eksempelvis via "vi"), vil den være "nulstillet" næste gang man starter QEMU emulatoren op...
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 14:42 #3
Hvad er det for et Linux system du taler om ??
Avatar billede langbein Nybegynder
15. oktober 2007 - 16:33 #4
Med Slax så fungerer det helt fint både med å omkonfigurere systemet på alle mulige måter pluss å lagre data. Man må imideltid være ops på at man lagrer filene på rett sted og ikke i et viruelt harddsisk område i RAM.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. oktober 2007 - 16:36 #5
helgec -> Du blir ikke med på en brannmur ?
http://www.eksperten.dk/spm/800911
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 19:15 #6
"helgec -> Du blir ikke med på en brannmur ?" Jeg har ikke den nødvendige viden til et sådan project
Avatar billede langbein Nybegynder
15. oktober 2007 - 22:00 #7
Jo, det er jeg helt sikker på at du har ! (Du vet bare ikke om det selv :-)

Min mening: Den største og mest alminnelige feil man gjør i en firewall sammenheng det er å sette fokus ensidig på firewall, i stedet for å se den i sammenheng med de omgivelsene som den skal fungere i forhold til. Det er denne helheten, som er det viktige, dvs den generelle kunnskap om netverk, operativsystemer, PC'er mm, ikke diverse detaljer om firewallen selv.

Jeg ser ellers for meg to hovedaklige anvendelser:

1. Som ekstra funksjonalitet til en gateway server med diverse server funksjoner. Her blir det jo en ganske sentral problemstilling hvordan disse serverfunksjonene medfører risiko og hvordan denne risiko han håndteres.

2. Som brannmur som kan kjøre fra en minimalisert Linux distro fra for eksempel en USB pen eller en Compact flash, eventuelt i kombinasjon med en forholdsvis lite krevende server funksjon for eksempel Asterisk iptelefoniserver. (Dvs en liten diskless boks med en firewall gateteway pluss iptelefoni server.)

Det hadde vært utrolig bra om du hadde blitt med på prosjektet (Hvis du har tid og mulighet.)
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
22. august 2010 - 10:07 #8
Lukker