Avatar billede smeier Nybegynder
13. oktober 2007 - 13:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Delete et enkelt felt i et opslag.

Et spørgsmål fra hoften.
når jeg har en tabel som fx: ID|navn|tlfnummer
Hvordan sletter jeg så kun et tlfnummer i en række, istedet for at slette en hel række.
På forhånd tak.
/ Troels
Avatar billede kjulius Novice
13. oktober 2007 - 13:51 #1
Du bruger en update:

UPDATE dinTabel SET tlfnummer = NULL (hvis feltet er null-capable)

eller

UPDATE dinTabel SET tlfnummer = '' (hvis det er et tekstfelt)

eller

UPDATE dinTabel SET tlfnummer = 0 (hvis det er et numerisk felt)
Avatar billede kjulius Novice
13. oktober 2007 - 13:53 #2
Husk dog at afgrænse din update, ellers vil du få fjernet telefonnummeret fra alle rækker:

UPDATE dinTabel SET tlfnummer = NULL WHERE id = 223
Avatar billede smeier Nybegynder
13. oktober 2007 - 13:55 #3
Ja klart. og perfekt. Tak for svaret. Bare lige et opklarende spørgsmål mere. Kan man slet ikke slette kun et enkelt felt i mysql?
Avatar billede kjulius Novice
13. oktober 2007 - 23:22 #4
Okay, jeg har måske misforstået spørgsmålet. Du kan naturligvis også fjerne et felt fra tabellen (altså ændre tabellens format), hvis det er det du ønsker. Så er det kommandoen

ALTER TABLE DROP COLUMN fieldname

du skal bruge. Herefter vil tabellen kun indeholde felterne ID og navn.
Avatar billede kjulius Novice
13. oktober 2007 - 23:23 #5
ALTER TABLE dinTabel DROP COLUMN tlfnummer
Avatar billede smeier Nybegynder
14. oktober 2007 - 07:28 #6
Nej så ændrer du jo hele tabellen. Det første svar var perfekt. Var bare overrasket over at det var update og ikke delete man skulle bruge.
Avatar billede kjulius Novice
14. oktober 2007 - 13:13 #7
Nej, du opdaterer feltet når du sletter indholdet i feltet. Du kan sammenligne det med et regneark. Selv om du sletter indholdet i en celle, vil regnearket stadig se ud som før. Du har bare opdateret indholdet af f.eks. celle D5, men den består stadig.
Jeg synes det er meget logisk, at det er en update man skal bruge...