Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
10. oktober 2007 - 11:06 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Fra vista til Xp

Hej jeg købt en bærebar som hedder Acer Travelmate 4320.
Jeg vil meget gerne have Xp på min bærebar. Når jeg booter xp cden, så melder systemet fejl, at den ikke kan finde harddisken. Jeg kører med SATA harddisk, så det er derfor den melder fejl. Jeg har også kigget ind BIOS, men der er ikke meget at pille ved :-(. Problemet er, at jeg ikke kan finde driveren til SATA controlleren. Acer har den hellere ikke på deres hjemmeside.

det er en intel(R) 82801HEM/HBM SATA ACHI Controller.

derefter bruger jeg vel bare Nlite til slipstreaming.

Hjælp mig videre...
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
10. oktober 2007 - 11:30 #1
Jeg skulle mene at du kan komme helt i mål med følgende link: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/migr-62909.html
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 12:02 #2
AHCI_Intel_v7.50
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 12:03 #3
Blev ikke færdig, men hent:
AHCI_Intel_v7.5.0.1017
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_4320.html
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
10. oktober 2007 - 12:05 #4
eller her ...  http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/112633 og så som du selv nævner slip-streame den ind med nLite, da ovenstående beskriver F6 "diskette metoden" .. og sådan en har du jo ikke ;-)
Du kan læse mere om slip steam her, hvis du ikke liiiige har tjek på det: http://icrontic.com/printcontent.php?print=r&id=284
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
10. oktober 2007 - 12:13 #5
Jeg kan ikke bruge en EXE. file til at slipstreame med nLite. pbj_dk=> siden virker ikke med visiontracker. Tak for jeres henvendelse :-D
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
10. oktober 2007 - 12:40 #6
Øhhh, det har du da ret i. Nå - denne acer har sammme AHCI driver http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_6291.html. Se under "MS XP"->F6 SATA driver . Prøv den ;-)
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 12:43 #7
Hvad er der galt med den jeg linker til ?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
10. oktober 2007 - 13:12 #8
--> haverslev. Der er ikke noget galt med den, den er faktisk nyere en den jeg linker til efter at have kigget ;-) Det der er galt med den er,  at de .SYS og .INF filerne han skal bruge til at slip steame sine AHCI drivere ind med, ligger pakket ind i .CAB filen ( den store).

--> hollywoodstar. Hent haverslev's fil og pak driverne ud af den. Du kan læse mere om, hvordan man henter filer ud af en .CAB fil her: http://members.lycos.co.uk/Gording/cabview.html
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
10. oktober 2007 - 21:44 #9
Hej... Jeg har fulgt jeres instruktion til, at hente drieren. Jeg har hentet driveren som Haverslev skriver. Jeg forstår ikke hvordan man helt pakker det ud. Som pbj_dk skriver, skal jeg kun bruge INF file til slipstreaming. Eller skriv hvor jeg kan hente en INF file til AHCI SATA driver..
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
11. oktober 2007 - 07:26 #10
Kan godt forstå forvirringen. Jeg kan heller ikke pakke de .CAB filer ud? Heller ikke med windows EXPAND com? De må være i et "intel" ikke standard format?
Jeg har prøvet at kigge efter filerne på nettet, men kan heller ikke hitte dem i udpakket form.
Det er dem her du skal bruge: iaahci.cat, iaahci.inf, iastor.cat, iastor.inf, iastor.sys, license.txt, readme.txt, txtsetup.oem

... vender lige tilbage efter lidt hjælp fra en ven. Du kan jo i mellemtiden prøve om du kan google de filer og finde dem udpakket?
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
11. oktober 2007 - 20:32 #12
Jeg har brugt den her side http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_6291.html..  Har hentet driveren, og nLite kan godt finde INF file. Så når jeg slipstreamer, skal jeg så vælge iaachi.inf eller iastor.inf. Jeg kan ikke åbne begge filer. Jeg prøver metoden og vender tilbage.
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
12. oktober 2007 - 12:03 #13
Hejz...jeg kan også bruge => http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_4320.html.. Men hvordan udpakker dem til INF filer....HJÆLP mig. Dem der hjælper mig får mere end de 30 point. Jeg give dem 200 point. Jeg skal have disse filer ==>
    iaAhci.inf, iaAhci.cat,
    iaStor.inf, iaStor.cat,
    iaStor.sys, and
    TxtSetup.oem.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
12. oktober 2007 - 12:20 #14
Nu er det ikke point, der driver mig ;-) - og denne her irritere mig :-(,  det plejer at virke med EXPAND etc.

Prøv at checkke http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/CS-020825.htm og følg den. Så skulle du få de filer ud i en sep. mappe.

Sådan er det beskrevet i den readme.txt der følger med, den driver haverslev
nævner :
"7.2 Use one of the following command examples to extract the
    driver files from the different package types:

      c:\iata_cd.exe -a -a -pc:\<path>
      c:\iata_enu.exe -a -a -pc:\<path>
      c:\setup.exe -a -pc:\<path>

    When the command is run, the installation process begins;
    simply click through the dialogs as prompted. This will not
    install the driver, it will only extract the driver files to
    <path>. After the extraction is completed, the driver
    files can be found in <path>\Driver."
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
12. oktober 2007 - 12:48 #15
Hehe.. Jeg har set den.. den er også ind på ==>  http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_4320.html.. den med AHCI.. Men ved ikke hvordan jeg gør det.. Hvis du kan finde ud af det, vil du så hente driveren og udpakke de filer?.. Derefter kunne du uploade den via megaupload.. Jeg skriver det fordi jeg ikke fatter det :-(.. Bre brugt lang tid på det her..
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
12. oktober 2007 - 13:03 #16
... OK, m8 ... skal prøve ;-) ( skal også bare lige passe nogle kunder, så det bliver nok først senere i dag ) .
drop mig lige em mail på p b j snabela e m a i l punktum d k ( uden mellemrum og med @ og .) - så kan jeg maile dem tilbage, hvis jeg kan hitte dem ud. ... godt nok en stædig intel ¤#(&#&/&¤#!!! fil :-(
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
12. oktober 2007 - 16:11 #17
*POOH*  - så ligger der en ekstrakt.zip på din mail med DOC, DRIVERE ( alle .inf og .sys filerne) og win64 driver.

Det er altså også lidt snyd ( der er bug i den) – eller også er det beskrevet forket i Intels dokumentation! Udpakkeren kører std rigtig gammeldags DOS, dvs det går faktisk galt, når path er for langt. Bruger men f.eks sin normale dokument mappe, kan den blive det. Samtidig er den sidste parameter –p lidt trickey. Normalt er der mellemrum mellem kommando ( her –p) og så efterfølgende værdi ( her stien, den skal pakke ud i). Det står der også på intels side om den, at der skal være – det skal der bare ikke???? – så virker den.
Hvis man bruger std dos hjælp i stedet ( setup.exe /?) kommer det rigtigt forklaret, når installer programmet starter op.

Sådan her pakkede jeg dem ud ( til ref.):

1) lav en mappe ( simpel DOS) c:\acer
2) udpak alle filerne fra driveren til den.
3) START->Kør-> tast CMD , tryk enter.
4) Tast ”cd c:\acer” ( uden ””) og tryk enter
5) Tast ”mkdir ekstrakt” ( uden ””) og tryk enter
6) ” setup.exe -a -pc:\acer\extract\” ( uden ””)  og tryk enter
7) Tast dig igennen med ”next” på alle prompts, til den er færdig
8) Filerne ligger nu i c:\acer\ekstrakt\driver

……….stædighed belønnes ;-)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
12. oktober 2007 - 16:18 #18
For lige at opsumerer ( det kan misforstås) og inden andre kommentere det :-D :  .... det står forket på Intels hjemmeside, der forklare hvordan man gør og rigtig i readme.txt filen og i hjælpen til setup.exe, der følger med driver pakken.
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:22 #19
Hejza....Så virkede det..  Tusind tak PBJ_DK og alle de andre..
Har problemer med at installere lydkortet, men det finder jeg nok uad af.
Hvordan kan jeg give højere point?
Avatar billede hollywoodstar Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:25 #20
Øhh, hvordan giver point?... jwg ved ikke om jeg hart givet dem..
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:34 #21
Velbekomme ;-)
Du har først givet point, når du acceptere et svar- du kan læse mere om point givning og hvordan du fordel dem her. http://expfaq.dk/
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
14. oktober 2007 - 13:37 #22
Tak for tilbuddet i http://www.eksperten.dk/spm/800900 ;-) - men gem du dem til en anden god gang. F.eks dine lyd kort problemer. I øvrigt fik harveslev ikke nogle point for sine bidrag.
Dem kan du jo så give ham i http://www.eksperten.dk/spm/800900 ;-)
Avatar billede jazoomy Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:26 #23
Kan jeg få de udpakkede drivers?

ihavea@gmail.com
Avatar billede jazoomy Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:28 #24
*.inf altså

På forhånd tak
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
22. oktober 2007 - 06:15 #25
-->> jazoomy. Prøver at sende dem til dig - men din gmail afviser vedhæftede filer ( her zip)??

En anden gang, undlad at skrive din email adr direkte, brug snabela og punktum stavet. Dette er et åbent forum og din email adr bliver derfor fundet af såkaldte "email havesters" - små grimrianner der gennemsøger nettet for mail adresser de kan spamme.
Avatar billede renhofdk Nybegynder
24. oktober 2007 - 22:46 #26
Hejsa.

Jeg har samme problem, er det muligt at jeg kunne få mine små fedtede fingre i disse filer, til min mail?

rene@renhof123.dk  ( Fjern 123 )
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
25. oktober 2007 - 05:31 #27
>> RENHOFDK ... du kunne jo også følge anvisningen om hvordan man pakker dem ud selv i posten ovenfor? :-D
He,he - men har mailet dem til dig ;-)
Avatar billede renhofdk Nybegynder
25. oktober 2007 - 07:11 #28
Det virker næsten for mig....Den finder nu min disk, men så kommer der et nyt problem lige før den skal til at installere XP.
Blå skærm med teksten: Indsæt Matrix Storage Manager driver i drev A.

Da jeg ikke har et drev A: i min nye bærbar, og har brugt et USB stik til at ligge de filer du sendte mig, kommer jeg bare ikke videre....

Skal lige siges min bærbar er en Acer Extensa 5220
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
25. oktober 2007 - 08:14 #29
For ikke at blande tingene sammen, bør du nok starte en ny tråd.
Avatar billede renhofdk Nybegynder
25. oktober 2007 - 09:04 #30
Det er så hermed gjort, tak for hjælpen, og driverne :-)
Avatar billede renhofdk Nybegynder
03. oktober 2010 - 11:45 #31
thx