Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 12:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Denne side har inspireret til spørgsmål: http://www.bufferzone.dk

Efter læsning om forskellige billed-extensions ( .tiff, .jpg, .raw o.s.v. ) har jeg lyst til at spørge om der i handelen findes et godt digitalkamera, som kan gemme i .raw ?

Selvfølgelig til en pris der er overkommelig for en amatørfotograf! :-)

Jeg har gennemlæst diverse tests af digitalkameraer, men intet sted har jeg læst noget som helst om filformaterne.

Tak! :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. oktober 2007 - 14:04 #1
Prøv at kigge her - verdens bedste side om digitale kameraer: http://www.dpreview.com/
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 14:30 #2
Tak, fotograf - det lader til at man kan få et Sony DSC-V3 for 700 Dollars...

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv3/

Lyder det godt nok til en gammel husmor, der godt kan lide at lave fotomontage i PhotoShop med "hjemmeskudte" billeder - så post svaret her! :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. oktober 2007 - 14:42 #3
Ups ....verden går hurtigt - du har valgt et gammelt kamera - december 2004!
Det er forlængst væk fra markedet. Hvis det er priser, så prøv at kigge på www.edbpriser.dk - hvad er dit budget ?
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 14:58 #4
Altså osse - men det stod der da vist ikke noget om, eller skimmer jeg for hurtigt? :-)

Jeg tror ikke, at jeg vil bruge mere end max. 3000 kr. hvis det er muligt... :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:17 #6
Tusind tak skal du have, fotograf! :-)

Du kan se et eksempel på, hvad jeg pjatter med her:
[img=http://img262.imageshack.us/img262/3196/montagehestecb6.th.jpg]

Ved ikke om det virker.... :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:18 #7
Næh...[URL=http://img262.imageshack.us/my.php?image=montagehestecb6.jpg][IMG]http://img262.imageshack.us/img262/3196/montagehestecb6.th.jpg[/IMG][/URL]
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:20 #8
Skal lige have fundet ud af, hvorfor det i alverden ikke virker - hvor var det nu jeg så et link til en dansk host-it-side.... ?
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:22 #9
Ahhh...Canon Ixus som kom igennem en fin test fornylig har også .raw-formatet - der kan man bare se. Det går jeg efter - og nu skal jeg have fundet ud af, hvem der vil "host'e" mit billede... :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:24 #10
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 16:25 #11
Så virkede det! :-)

Og så må du gerne svare, fotograf! :-)

Tak for hjælpen!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. oktober 2007 - 18:15 #12
Ok ...ser spændede ud, dine eksperimenter!
Avatar billede janne123 Nybegynder
09. oktober 2007 - 18:39 #13
Fotograf - jeg foretrækker at tage mine billeder selv og helst i høj opløsning.

Hestebilledet er sat sammen af 5 billeder - to til baggrunden med een hest på og tre fritlagte heste fra andre billeder. :- ) Det er sjovt...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. oktober 2007 - 18:49 #14
Så er RAW-formatet også vigtigt for dig, det er her man får fuld udnyttelse af det digitale.
Avatar billede cia26 Nybegynder
09. oktober 2007 - 23:52 #15
øhhh... Tror ikke Heste Janne123, har særlig meget begreb om hvad hun snakker med på :) but anyway...

Så har de understøtter de fleste digitale spejlrefleks kameraere raw. Jeg har et Canon EOS400 digitalt spejlrefeeks og det kan varmt anbefales. Du kan i tiden finde rigtig gode pakke tilbud med dette kamera... Hvis du vil vide mere, så skal jeg nok hjælpe :)
Avatar billede janne123 Nybegynder
10. oktober 2007 - 10:08 #16
cia26 - hvad er det "heste janne123" ikke har begreb om?

Så vil jeg da gerne oplyses lidt! :-)
Avatar billede triple-x Nybegynder
10. oktober 2007 - 18:23 #17
Flot arbejde Janne.

Jeg kan kun anbefale ixsus serien, især hvis du ikke vil bruge flere penge på det - Som cia26 er inde på er et SLR(spejlrefleks) klart at fortrække, men så er prisklassen også derefter, og skulle jeg vælge mellem et lækkert Compact kamera og de helt billige SLR kameraer ville mit valg klart falde på compact kameraet - til det du skal bruge det til.

Held og lykke med dine eksperimenter fremover.
Avatar billede janne123 Nybegynder
10. oktober 2007 - 19:11 #18
Tak for ros! :-)

Nej, jeg vil ikke bruge flere penge, for det jeg laver på computeren er kun til egen fornøjelse og en hobby jeg har, ligesom andre har deres strikketøj og korssting ( hvilket jeg også lavede, før jeg opdagede computerens forunderlige verden for 9 år siden :-))