Avatar billede pc-care Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:34 Der er 3 kommentarer

Kan NAS/SAN bruges

Jeg har en server hvor jeg kører et helt almindeligt program som gemmer en masse file (alm. filer som .txt .msg .log osv.) programmet er designet til at fungere på én enkelt maskine og thats it.

Nu kunne jeg godt tænke mig at bruge dette program på 2 servere på samme tid, og så lægge user og og logfiler på en NAS elelr en SAN enhed.

Jeg har læst om filsystemer, block access osv. Jeg ser at man umiddelbart ville kunne bruge SAN, men kan man også benytte SAN når der er to ENS programmer fra to servere der skal have adgang til de samme filer på samme tid?

Pointen er, hvad KAN jeg bruge. Jeg ville jo gerne kunne nøjes med en billig NAS løsning, og har da også set at der skulle være kommet nogen NAS med BLOCK access..... but what to do????
Avatar billede snabeljan Nybegynder
09. oktober 2007 - 13:45 #1
Hej PC-care!

Du har jo ihvertfald fået læst dig frem til nogle af de begreber der er gældende i storage-verdenen.

MEN du kan IKKE tilgå de samme filer fra 2 forskellige servere på samme tid via et SAN. Et traditionelt SAN (FC baseret) giver dig Block-level adgang til et scsi-device, som du mounter på din server. Hvis du vil gøre det med et SAN, er du nødt til at lave en filserver, som mount'er det storage du skal bruge og så er det filserveren der deler dine filer ud til 2 forskellige servere.

Hvis du bruger et NAS system, får du File-level adgang til dine filer. Du kan faktisk sammenligne dit NAS med BÅDE centraliseret storage OG en fil-server.

I mine øjne bør du kigge på noget NAS. Har du nogen idé om hvilken leverandør - hvor store datamængder - har du også brug for Snapshot - har du også brug for Block-level adgang til din storage - det var blot nogen af de spgm. du bør afklare inden du går videre. Der findes mange forskellige leverandører, med mange forskellige løsninger.

Håber det hjælper dig videre

Mvh
SnabelJan
Avatar billede pc-care Nybegynder
09. oktober 2007 - 13:58 #2
Problemet med NAS er vel netop at der ikke er en locking manager, eller hvad? Så hvis begge server forsøger at skrive til den samme fil, så går det vel galt.

En mulig løsning ville vel så være at droppe NAS/SAN helt, og så se på noget real time data replication????
Avatar billede snabeljan Nybegynder
09. oktober 2007 - 14:34 #3
Derfor gør man jo også det, når man programmerer Real-time (som det jo så er, når flere skal have adgang til nogle af de samme data) at man sørger for at applikationen tager hensyn til eventuelle locks.

Hvis du vil gøre det med SAN, så er du nødt til på skift at mount'e / unmount'e disken alt efter hvilken server der nu skal bruge den. Men det tager for lang tid i mine øjne (30+ sekunder - afhængig af størrelse)

Hvis det nu var en simpel database du skulle programmere i, var det noget nemmere at håndtere.