Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
07. oktober 2007 - 10:54 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Pc har svært ved at starte, laver tit genstart.Og nu sort skærm!

Hej eksperter

Min søn pc er svær at få igang,indlæser til man kan se billedet af bundkortet og genstarte så igen måske en 5-6 gange også komme den i gang og når den køre så er alt som det skal være.
Men her i går kommer der ikke noget skærm-billedet,skærmen siger at den sover og slukker så.Men jeg kan se og høre at maskinen starter op, der er bevægelse på harddisken den røde lampe står og blinker,mit spørgsmål: Kan det være grafik-kortet der er stået af?eller PSU og hvordan finder jeg ud af det?

Ps: har prøvet en anden skærm,det var det samme.

Pc hardware:
mb:Asus A8N32-SLI/Deluxe
cpu:AMD Opteron 185
gpu:Geforce 7900GT
ram: 2GB Samsung 512mb.DDR400 Pc3200
Avatar billede peet-49 Novice
07. oktober 2007 - 10:58 #1
Jeg ville teste rammene først, tag dem alle ud, sæt een i af gangen, når den ikke booter mere, har du fundet den defekte blok.Du skal have power af systemet, når du tager ram ud/i
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2007 - 11:57 #2
Jeg ville downloade en live-cd f.eks. INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso du kan se på http://www.helgec.dk/livecd.html hvordan du brænder den.
Boot op på cd-en og arbejd på den et stykke tid, hvis det virker er det dit nuværende operativsystem der er problemet, hvis du ikke kan arbejde på din live-cd er det et hardware problem
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
07. oktober 2007 - 19:35 #3
Jeg har haft alle ramblokke ude og kørt en ad gangen,der er stadigt sort skærm på begge skærme.Jeg har været ude og låne et grafikkort og prøve det ,men der er stadig sort skærm.Har lavet cd-en som helgec foreslog,kan se at dvd-drevet boot op,men sort skærm.På et tidspunkt synes jeg at harddiske kom med knikke-lyde,kan det være den der laver ballade,hvad pokker kan det være?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2007 - 19:37 #4
Prøv at fjerne kablet fra harddisken og prøv så igen
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
07. oktober 2007 - 21:35 #5
jeg har fjernet kablene,den stod lige og blinket lidt DVD-drevet og så skete der ikke mere.Så stadig sort skærm!
Avatar billede gadgetfreak Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:01 #6
Hej

Min erfaring siger mig at det er din powersupply, der fejler. Den leverer højstsandsynligt ikke nok strøm til dit grafikkort. Prøv at sætte en anden PSU til.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:55 #7
Hvis det er PSU,hvordan kan det så være at maskinen har kørt i ca.2 mdr. godt nok har der været problemet med at startede den op.Og jeg ved ikke lige hvor jeg kan låne en PSU.Hans PSU er en chili 400W.Og nu du er inde på det så har PSU være istykker og blevet lavet ude på mit arbejdet.Men tror du at lige pludseligt så får den ikke strøm nok?(en PSU er også billiger end et grafikkort)Men jeg vil jo helst være sikker på hvad der er galt inden jeg køber noget nyt.
Avatar billede gadgetfreak Nybegynder
08. oktober 2007 - 12:26 #8
Jeg har ofte set og selv prøvet at en psu kan være periodisk defekt. Det kan sagtens være den ikke leverer spænding nok til bundkort / grafikkort. Har du kigget i bios på bundkortet og set om de specificerede strømværdier overholdes?
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. oktober 2007 - 17:04 #9
Efter jeg har læst din kommentar,gadgetfreak,så begyndte jeg at tænkte på at den jo har været i stykker før,en eller anden eletroet der var røget tror jeg nok.Og da jeg læser en hel del her på sideren,så gik jeg 5-10 sider baglæns fordi jeg kunne husker at andre havde problemer med PSU eller genstart og sort skærm.Så du har nok ret med at det er PSU der gået sig en tur.
Når jeg læser at 12volt skal give minst 30a det forstår jeg ikke rigtigt,for at det er en god PSU.Kan du anbefale en god en,max.800kr.+ og - 100kr.
Har fundet en Corsair HX 520W til 693kr.den bliver anbefalet på EDB-Priser.Og nej jeg har ikke kikkede i bios.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 17:40 #10
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:02 #11
Det var godt nok billigt,hvad så med det stik på 12volt er det med 30-35a,som de siger her inden at man skal tage hensyn til? Lige det med strøm er jeg ikke så stærk i.Fordi så køber jeg den,det skal bare været noget der kan holde længde og en god kvalitet,at det så ikke koster en bondegård er kun godt!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2007 - 21:09 #12
Det er skam en helt "up to date" endda med extra stor kølecapacitet, men ring da til manden inden du bestiller det, han er professinel PC reparatør
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:15 #13
Kvalitet et ekstremt vigtigt, når vi taler PSU'er. Og der ER altså en sammenhæng mellem pris/kvalitet.

Den Corsair du nævner, er en rigtig god kvalitets-PSU.

Jeg ville dog nok vælge en fra deres nye VX-serie, da denne kører med én 12V linje:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395078
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:43 #14
Hvad er det med 12V linje? er det ikke det stik som sidder tæt ved cpuen, og hvofor er det så vigtigt at det kan levere 30-35 amp. For resten bruger man det ikke også til grafikkortet?
Jeg vil sige at det er måske bedre at give noget mere for så at få en god PSU,selvom det var/er et godt tilbud.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:11 #15
12V linjen er den, der bliver brugt af flest enheder i din PC inkl. cpu og grafikkort.

Så derfor skal den også kunne levere rimelig mange ampere samt en klippestabil spænding.

Det er især grafikkortet, der er krævende og i perioder ved hård belastning i spil peaker med mange ampere, hvorfor din psu skal kunne levere dette.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:22 #16
ok så fik jeg det på plads.Og det vil sige den corsair VX 550 Watt den kan klare det du siger,så vil jeg vælge den, for knægten sidder mange timer foran pcer hverdag,er på arbejdet nu,så i morgen formiddag vil jeg bestille en.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. oktober 2007 - 22:26 #17
Den leverer 41A på 12V:

http://www.corsairmemory.com/products/vx.aspx

Det burde række til de fleste opsætninger :)
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:37 #18
På fredag formiddag eller eftermiddag vil jeg komme med en tilbage melding,der skulle jeg gerne have fået søn`s nye PSU og sat den i maskinen,så vi kan afslutte og i kan sende et svar.Men forløbe tak for god/hurtigt support!
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
12. oktober 2007 - 16:28 #19
Nå så fik vi vores nye PSU,stor var spændingen da jeg skulle starte maskinen,starter fint op ,men ingen skærm-billedet.Har lige prøve at pille strøm og sata ud af harddisk,ingen virkning,så hvad pokker gør jeg nu?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
12. oktober 2007 - 17:19 #20
Tja der er jo ikke så meget tilbage at kontrollere end cpu/bundkort.

Prøv at demontere bundkortet og læg det på et bord på et isolerende underlag og se om det vil starte op uden for kabinettet.
Avatar billede peet-49 Novice
14. oktober 2007 - 09:05 #21
Sjovt nok er det 3.3volts kredsen, der bliver belastet med de store grafikkort, det er også den, der dykker, når der er fejl.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 09:54 #22
->peet-49: Hvad mener du?
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
16. oktober 2007 - 08:25 #23
jeg har ikke haft så meget tid,men hvad mener du med at tage bundkortet ud på bordet,skal der så ikke være ram og grafikkort i? og hvad skal jeg kikkede efter.kan det ikke være harddisken der er i stykker.
Eller skal jeg prøve igen med et styk ram-klods.jeg er godt nok lige før at jeg opgiver og vil sende den på værksted,men hvor er der et godt sted?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2007 - 09:14 #24
Hvor bor du henne??
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
16. oktober 2007 - 09:18 #25
Jeg bor lige ved siden af Kastrup lufthavn
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. oktober 2007 - 10:07 #26
Jeg mener, at du skal tage kort MED cpu, ram osv. ud af kabinettet for at kontrollere, om der er en fejlstrøm i forbindelse med selve kabinettet.

Starter det op, mens det ligger isoleret på bordet, er der kortslutning i kabinettet et eller andet sted.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:02 #27
Ja det har været lidt små med tiden,(har ordne lejlighed)men nu har jeg fundet ud af det,Det er bundkortet der er stået af.Jeg gjorde som du sagde thesheriff,lagde bundkortet ved siden af og der skete ikke en prut.Så nu har jeg købt nyt mb. og hans maskine køre igen.
Så mange tak for hjælpen,kan i ikke sende nogle svar ,så i kan få jeres point.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:03 #28
Dejligt, at du har fået det op at køre igen :)
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:22 #29
Ja det var en svær nød,det jeg havde gjort,var da jeg skiftede mb da lod jeg nogle afstandstykker sidde i kabinet sevlom de ikke passe til nogle skuerhuller,jeg tænkte dengang at de kunne være med til at støtte mb,men det var hvis en dårlig ide`,det koste lige 1800kr.Dyre-lærer penge.nå men så blev jeg det klogere.
Jeg tænkte lige at vi skal have et svar fra helgec så kan i dele poin.ok!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:36 #30
Det er meget fornemt :)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2007 - 21:37 #31
:o)
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:06 #32
jeg tror lige der gik noget galt med jeres point,jeg havde mærkedet jeres navne og så trykker jeg på accepteret,så ser jeg samtidigt at det er kun helgec navn der er blåt.Så hvad gør jeg nu?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:30 #33
Den fixer helgec, så det skal du ikke tænke på :)
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
22. oktober 2007 - 19:37 #34
Ok,så siger jeg tak for hjælpen for denne gang!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:16 #35
Helgec?