Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. juni 2001 - 20:59 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

BIOS !!!

Jeg har et problem .. jeg har en ven som har em bærbar computer og han har ikke brugt den i et år .. MEN da han i sin tid .. brugte den meget havde han også sat HDD Password på men han kan ikke huske det nu .. !!

Hvad skal han gøre for at få det fjernet det med at fjerne batteriet er gjort, ingenting mere og der er ikke garanti på den mere .. den er faktisk lige udløbet ..

Så man kan ikke få noget hjælp der ud over det går på egen regning .. Please hjælp mig
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 21:02 #1
På min stationære skulle jeg løfte en jumper, for at fjerne password. Men ellers kan en opgradering af bios\'en måske gøre det?
Avatar billede frock Nybegynder
08. juni 2001 - 21:02 #2
Det kommer an på hvad model det er.
Avatar billede foldager Novice
08. juni 2001 - 21:06 #3
SVJV er der på de fleste bundkort en jumper til at nulstille bios. Jumperen er normalt ikke aktiv, men aktiverer man den i 30 sek. og derefter deaktiverer den igen, er bios nulstillet...så er det bare at finde jumperen (hvis den er der). Søg på bundkortets navn på nettet (F.eks. www.google.com) hvis du ikke har en manual til det. Du vil hurtigt kunne se på oversigten over kortet om der findes en sådan jumper.
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. juni 2001 - 21:08 #4
Hehe !! Nu har jeg glemt at sige hvad det er for en det er en Thinkpad . kom nu drenge . i ved det godt .. jeg smækker 10 point oven i hatten så i får 70
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 21:16 #5
Hvilken version?
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. juni 2001 - 21:20 #6
Der står noget med TYPE 2621 jeg ved ikke om det er det ..!!
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 21:21 #7
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2001 - 21:21 #8
Husk at få afsluttet alle dine spørgsmål ;o)
Avatar billede kinguru Nybegynder
08. juni 2001 - 21:24 #9
Prøv at tage CMOS´en ud i et stykke tid, og så sætte det ind igen, så skulle Bios´en være nulstillet, også kodeordet, men så skal du bare lige huske at opsætte BIOS´en igen når du starter den op lige efter udtagelsen af CMOS´en... CMOS´en er det lille batteri der sidder på bundkortet, jeg ved ikke om du kan finde det, det kan også side under det batteri der sidder på den bærbare, eller skal du til at åbne den bærbare!!! MVH KinGuru :o)
Avatar billede frock Nybegynder
08. juni 2001 - 21:26 #10
Så vidt jeg husker kan man ikke selv fjerne power-on password fra en Thinkpad.

Men hvis du ikke har noget imod at skille den ad til atomer, så skal du kigge efter et lille batteri, der bruges til at holde tiden og bios-settings.

Der sidder altså ikke \'kun\' det store batteri i pc\'en.

I nogle sidder der faktisk 3 i alt.

Tag alle batterier ud i 20 minutter, saml maskinen igen og håb på det bedste :-)

/Frock
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. juni 2001 - 21:27 #11
Sukos !! Problemet ligger i den vil ikke starte op fra A: drevet .. den ber nemlig om password til HDD .. og jeg har sat den til at opstarte med Diskette drev .. Please
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2001 - 21:27 #12
kinguru> CMOS er en integreret kreds, det du mener er, at batteriet skal tages fra, så mister CMOS alle sine informationer.
Avatar billede frock Nybegynder
08. juni 2001 - 21:28 #13
Kinguru:

CMOS er ikke et batteri, men den bliver clearet hvis man fjerner det lille batteri.

STOR forskel!
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 21:28 #14
Prøv at søge på \"Type 2621 + bios\" på ovenstående link. Så finder du bios-updates!
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 21:31 #15
Hvis du løfter alle jumpere en ad gangen! og sætter på plads igen, (tjekker alt som kan løftes) så burde der være et eller andet som funker.
Avatar billede frock Nybegynder
08. juni 2001 - 21:35 #16
sukos:

Det med jumpere kan du glemme, det virker sjældent på en bærbar.

Hvis noget virker, så er det at pille batterierne ud (husk de små inden i maskinen!)
Avatar billede frock Nybegynder
08. juni 2001 - 21:35 #17
Og hvad hjælper det med bios-update og andet godt, hvis han ikke kan starte maskinen op ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2001 - 21:39 #18
CMOS er en forkortelse for:

Complementary Metal Oxide Semiconductor
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. juni 2001 - 21:44 #19
Er der ikke et sted man kan finde \"Universals\" koder ...

Avatar billede p_b Nybegynder
28. august 2001 - 17:03 #20
Find en IBM forhandler , han kan hjælpe dig ..om ikke andet så kan de fortælle dig hvad du skal gøre . du kunne jo evt ta maskinen med der ned ..
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
28. oktober 2001 - 21:36 #21
Hmm! Ingenting hjalp her !