Avatar billede niels. Nybegynder
03. oktober 2007 - 09:52 Der er 16 kommentarer

Problem med printer

Hej Eksperten!

Jeg har lige købt mig en brugt HP Color Laserjet på qxl. Jeg har sluttet den til, og den bliver også installeret og kommer frem som en enhed inde i enhedshåndtering.

Men den bliver ikke umiddelbart installeret inde i printere. Jeg prøvede så at installere den driver, man kan hente fra HP's hjemmeside, og der kom så en printer frem inde i Printere, der hedder "HP Universal Printing PCL 6". Men når jeg prøver at udskrive på den, siger den bare fejl, og der sker intet.

Jeg har også prøvet at tilføje den manuelt. Der kom printeren så til at hedde det den skal hedde, men det virkede stadig ikke.

WHAT TO DO??

Printeren er tilsluttet USB, og jeg kører med Windows Vista 32-bit.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:01 #1
Ja - har haft samme bøvl med flere HP printere på Vista. Det er noget med måden, den snakker med VISTA's USB hub på. Fjern USB stikket, fjern de nuværende drivere ( slet dem i printer oversigten). Installer så denne her universal HP/Vista driver: http://h20338.www2.hp.com/Hpsub/cache/344305-0-0-225-121.html
Genstart og sæt så printerens usb stik og lad Vista finde den med ovenstående driver.

/Peter Brøsted Jensen
Avatar billede niels. Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:17 #2
Skal jeg vælge PCL5 eller PCL6 ?
Og når jeg er i gang med installationen, skal jeg så vælge traditionel eller dynamisk tilstand?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
04. oktober 2007 - 06:16 #3
PCL5 sender data direkte til printeren, PCL6 kompiler via driveren først og sender så til printeren. PCL5 vil jeg mene, så skal PC'ene ikke bruge kræfter på at kompile og den er mest kompatibel ( ascii baseret). Tag traditionel installation.
Avatar billede niels. Nybegynder
04. oktober 2007 - 07:28 #4
Det virker stadig ikke...

Jeg gjorde sådan her:
Ud med stikket
Fjern printer fra Printermappen
Kør installation PCL5 og vælg traditionel
Genstart computeren
Sæt stikket i

Der sker ikke noget når jeg sætter stikket i. Printeren står stadig som offline. Men det er ikke fordi kablet ikke virker, for inde i enhedshåndtering kan jeg se den kommer frem når jeg sætter stikket i.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
04. oktober 2007 - 08:31 #5
Har googlet det lidt - HOLD da op - vi to er vidst ikke de eneste, der bøvler med det her. Og det er heller ikke en decideret HP fejl, det sker også med andre printere. Det synes at være relateret til, at MS har ændret i måden SNMP protokollen vedligeholder printer listen på. Før kørte den en simpel Round Robin, nu prioritere den kaldene – og det går så åbenbart galt?
Der er ikke nogle gode løsninger, blot nogle work arounds, indtil et MS update kan løse det. MS har anerkendt problemet. De foreslår, man stopper SNMP protokollen på printer porten og dermed tvinger porten til at være konstant åben.

1) Gå ind i Printer og fax enheder.
2) Højre klik din printer og vælg Egenskaber
3) Vælg "Porte", klik på den aktive port ( den med flueben )
4) Klik " konfigurer port"
5) I bunden, fjern flue benet i "SNMP status aktiveret"
- klik OK og genstart.

Ulempen er, at nu kan du ikke længere lave en Windows printer share på den, så håber ikke du bruger det?

Hvis det virker, har vi begge to lært noget i dag ;-) Meld venligst tilbage.
Avatar billede niels. Nybegynder
04. oktober 2007 - 18:30 #6
Jeg må sige det er virkelig fedt at du gør så god en indsats for at hjælpe. Det er virkelig værdsat!!
Når jeg prøver at klikke på "konfigurer port" så kommer den op med en fejl hvor der står "Der opstod en fejl under portkonfigurationen. Denne handling understøttes ikke.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
05. oktober 2007 - 05:26 #7
OK - prøv at afinstallere den universale printer driver Check også, via kontrolpanel->programstyring, at der ikke ligger andet HP printer software og vend tilbage til den, du først have i. Den seneste fra HP's hjemmeside side til din model.  Prøv så det med porten beskrevet ovenfor?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
06. oktober 2007 - 09:48 #8
Apropos - har lige tjekket den nye opdatering til Vista. Ser ud til at vores problem også løses der, uden det dog er direkte beskrevet. Men der er kraftige ændringer i Vista's USB håndtering, så mon ikke denne er med også :-D
se denne: http://www.computerworld.dk/art/41850
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
06. oktober 2007 - 09:53 #9
Den kan hentes fra tirsdag ;-)
Avatar billede niels. Nybegynder
06. oktober 2007 - 10:03 #10
Hvordan afinstallerert jeg den universale driver fuldstændigt? Selvom jeg fjerner enheden inde i enhedshåndtering er driveren jo stadig installeret, for ligeså snart man sætter stikket i er den jo installeret med det samme næsten.

Lyder nice med den opdatering!
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
06. oktober 2007 - 10:18 #11
Det er heller ikke helt nemt :( - for ikke at fylde hele denne side, er det vidst nemmer du henter unistall.doc herfra: http://download.microsoft.com/download/9/c/5/9c5b2167-8017-4bae-9fde-d599bac8184a/Uninstall.doc
Avatar billede niels. Nybegynder
15. oktober 2007 - 06:49 #12
Jeg har prøvet at føle det dokument der så godt jeg kunne, men jeg har ikke rigtig kunnet finde ud af at fremskaffe de der Difx-tools der omtales.
Noget helt andet er dog at jeg i mellemtiden har prøvet printeren på en pc med windows 2000, og der er nøjagtigt samme problem!
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
15. oktober 2007 - 07:15 #13
Huuuu ? - er det så simpelt, som at skifte dit USB kabel? :-O
Avatar billede niels. Nybegynder
16. oktober 2007 - 11:58 #14
Jeg tvivler... kablet virkede fint med min gamle printer. Men det er da et forsøg værd. Mener jeg har et andet kabel at prøve med...
Avatar billede niels. Nybegynder
07. november 2007 - 17:49 #15
Har langt om længe fået prøvet med et andet kabel, og det gjorde ingen forskel. Noget jeg er kommet i tanker om i mellemtiden er at den gule toner er løbet tør. Kan det være at den simpelthen nægter at samarbejde fuldstændig før den får noget toner?

Umiddelbart ville jeg jo tro at den enten bare ville printe ud uden gul, eller også komme op med en meddelelse om at "Hey kammerat, jeg har altså ikke mere gul!"
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
11. november 2007 - 20:57 #16
( sorry, har været på ferie ) Eftersom du skriver, at på andre maskiner ( win2000) er problemet nok hardware. Kan være porten i din  printer, der er defekt eller software i den der ikke kører korrekt?. Check HP, for evt. firmware updates til den eller kontakt dem med problemet.