Avatar billede xavis Nybegynder
03. oktober 2007 - 00:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Skærm tænder ikke

Hejsa

Jeg har for nylig opgraderet min comp med nogle forskellige dele. Men efter at ha' rodet lidt rundt med det, vil min skærm ikke tænde, når jeg starter comp'en. Jeg har prøvet at hive alt ud af den, og så sætte det i et stykke ad gangen, hvor jeg har tændt i mellem, men intet held.

Er der en derude, der kan hjælpe mig?!

Xavis
Avatar billede bobske Nybegynder
03. oktober 2007 - 01:41 #1
Det kunne godt tyde på det er dit grafikkort.
Hvilken skærm og grafikkort har du?

Jeg spørg bare dumt her, men..
Er du sikker på, at kortet bliver monteret 100% korrekt i porten og har du sat seperat strømstik til kortet?
Avatar billede xavis Nybegynder
03. oktober 2007 - 03:09 #2
Hmm, det lader ikke til at være grafikkortet. Jeg har for nylig skfitet det ud, skærmen tænder nu heller ikke, selvom jeg sætter det gamle  grafikkort i. Skærmen er en ca 4 år gammel fladskærm, og grafikkortet er VISTNOK et EVGA e-GeForce 8500 GT. Det er i hvert fald rimelig nyt, så der burde ikke være noget dér!

Det er helt okay, du spørger.
Men ja, jeg er sikker på, at kortet er monteret 100% korrekt, og nej, der er ikke separat strømstik til kortet.
03. oktober 2007 - 03:29 #3
Hvis du har adgang til en anden computer kunne du prøve at checke om det er skærmen der er noget i vejen med, ved at slutte den til den anden computer.

Skud i tågen men det kan vel ikke skade at udelukke den mulighed.

Hvis du har rodet rundt med hardware kan der være kommet en løs forbindelse i skærmens ledning. Det skete engang for mig, og alle billeder på skærmen blev vist med en lyserød farve. Hvis det er virkeligt slemt vil skærmen slet ikke vise noget.
Avatar billede xavis Nybegynder
03. oktober 2007 - 04:09 #4
Nå ja, selvfølgelig - og det har jeg faktisk også prøvet. Har både haft sluttet min bærbare til samt en anden stationær, og der var ingen problemer med skærmen.

Jeg mener faktisk, problemerne startede, da jeg satte et PCI SATA-kort i maskinen. Jeg rodede så lidt rundt (vistnok især med ram'ene), og fik den så til at virke lidt igen, men der gik ikke lang tid, før den så skabte sig igen.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2007 - 07:36 #5
Prøv at fjerne ramblokkene og sæt dem i igen, tryk ordentlig til - sørg for at det brede stik fra strømforsyningen er trykket ordentlig på plads
Avatar billede nva Praktikant
03. oktober 2007 - 07:58 #6
Starter skærmen heller ikke i fejlsikker tilstand?
03. oktober 2007 - 10:50 #7
Dvs. heller ikke BIOS besked/tekst under POST opstart ?
Avatar billede gadgetfreak Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:18 #8
Du har muligvis en defekt strømforsyning eller den leverer simpelthen ikke nok power til gfxkortet.
Avatar billede xavis Nybegynder
10. oktober 2007 - 14:02 #9
Jeg har prøvet at tage ram'ene ud og sætte dem i igen - med et godt tryk. Ligeledes har jeg også haft det store strømstik til bundkortet ude og sat i igen med et ordentligt tryk. Og nej, skærmen når slet ikke at vise BIOS-besked eller noget som helst - der kommer på intet tidspunkt noget billede på den.

Strømforsyningen er en: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309825, så jeg skulle ikke mene, den ikke skulle kunne levere strøm til systemet. Så skulle den være defekt, hvilket måske er en mulighed, men skærmen starter jo heller ikke op på mit gamle grafikkort, som har siddet i gu've' hvor lang tid.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2007 - 14:28 #10
Træk det brede stik af byndkortet - Prøv så at kortslutte GRØN + SORT ledning i det brede stik fra strømforsyningen så skal strømforsyningen starte, du skal lade ledningerne sidde på de andre enheder
Avatar billede xavis Nybegynder
10. oktober 2007 - 14:57 #11
Hmm, okay - og det er bare så'n lige til at gøre?

Men det er jo ikke fordi, strømforsyningen ikke begynder at køre - det er bare skærmen, der ikke kommer billede på...
Avatar billede gadgetfreak Nybegynder
10. oktober 2007 - 15:28 #12
Selvom PSU kører, jeg går ud fra at du mener blæseren kører rundt, kan der sagtens være en fejl. Jeg har sågar prøvet at det store kabel fra PSu der går til bundkort, fik pc'en til at genstarte når kablet kom tæt på de powerledninger der går til harddisk osv.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2007 - 16:33 #13
Prøv evt at fjerne din CPU og sæt den så tilbage igen, måske er der problemer med forbindelsen i soklen - pas på ikke at bøje benene og husk køleren inden du forsøger at starte
Avatar billede xavis Nybegynder
11. oktober 2007 - 16:43 #14
Gadgetfreak -> Jeg forstod ikke helt pointen med din kommentar? At jeg skal prøve at gøre, som helgec foreslår, eller havde du noget andet i tankerne?

Helgec -> Hmm, det der med at fjerne min cpu og sætte den i igen ville jeg meget gerne undgå. Kan det virkelig ha' noget med det at gøre? Som sagt, så er det jo efter jeg har foretaget en del opgradering og specielt efter jeg satte et PCI SATA-kort i maskinen.
Avatar billede gadgetfreak Nybegynder
12. oktober 2007 - 08:39 #15
Hvis du har muligheden, ville det være nemt at skifte din PSU. Det er noget nemmere end at rode med cpu'en. Jeg vil dog ikke udelukke din cpu eller ram, men prøv lige at skifte PSU først.
Avatar billede xavis Nybegynder
05. november 2007 - 21:15 #16
NÅ, endelig fik jeg min skærm op at køre igen. Har stort set ikke været hjemme, det sidste lange stykke tid, så fik først tid til at kigge på det i dag.

Jeg rodede lidt med ram'ene (har fire blokke, så satte én i ad gangen, og ved nummer to blok tændte skærmen igen).

Så blev heldigvis ikke nødt til at rode med hverken PSU eller CPU!

Havde bare prøvet dette før, men hva' - nu virker det! :-D
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2007 - 21:25 #17
Avatar billede xavis Nybegynder
05. november 2007 - 21:32 #18
Tjae, det må vist være Helges denne gang.

Men tak for hjælpen, alle sammen - det har rodet alt for længe derhjemme pga dette. ;-)

Men hvis du smider et svar, Helge, så overfører jeg nogle point! :-)
Avatar billede xavis Nybegynder
15. november 2007 - 11:48 #19
Kommer der et svar?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2007 - 21:16 #20
:o)