Avatar billede runebadune Nybegynder
02. oktober 2007 - 16:22 Der er 9 kommentarer

disk partition?

Jeg har lige fået en ny computer.. som de fleste andre af nyere dato, er styresystemet (i dette tilfælde xp) installeret i forvejen og rebootes uden disk..

Mit spørgsmål handler om disk partition. Tidligere når jeg har installeret win xp, har jeg altid delt min harddisk i c-drev (programmer) og d-drev (dokumenter)..

Hvordan laver jeg et d-drev, når windows er for-installeret med kun c-drev?

-Og er det overhovedet nødvendigt? Tidligere har jeg gjort det primært for sikkerhed: hvis c-drevet gik i stykker, ville jeg have d-drevet intakt. Nu har jeg backup på ekstern harddisk og computeren er IBM, som låser harddisken, hvis man fx taber den..

Er der nogle gode argumenter tilbage for, at man skulle lave disk partition?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2007 - 19:21 #1
"Er der nogle gode argumenter tilbage for, at man skulle lave disk partition?" Jeg mener ja, men det er naturligvis op til dig - vedr. extra partition http://www.helgec.dk/livecd.html#Sådan%20bruger%20du%20gparted
03. oktober 2007 - 07:44 #2
Sammenligning:
Når du har en bil så er motor+styring+teknik+... typisk FORREST.
DIN egen bagage er typisk BAGERST.
Avatar billede runebadune Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:06 #3
dr1_larry: ja ellers ville der komme olie og andet snavs på bagagen. Det gør der ikke på en computer.. men ellers er det da en meget interessant sammenligning...

helgec: kiggede lidt på dit link, er det ikke en walkthru til at fjerne en virus?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2007 - 17:17 #4
Jeg er bange for at jeg ikke forstår hvad du mener
Avatar billede runebadune Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:56 #5
ok jeg misforstod linket, men nu har jeg vist forstået den..

"du starter programmet ved at højreklikke på det blå skrivebord  -> Terminal Session -> Aterm Super User og i terminalen skriver du gparted  -> klik enter"

Hvad menes der med "det blå skrivebord"? Når jeg højreklikker på mit [sorte] skrivebord, kommer menuet frem, men der er ikke nogen "terminal session"..
Avatar billede nva Praktikant
05. oktober 2007 - 11:06 #6
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2007 - 11:12 #7
Jeg har godt nok fået en karma hvor man mener at jeg er en "sur og vrissen gammel mand," Dette til trods må jeg fastholde at INSERT kommer med et blåt skrivebord og at man får den menu jeg tidligere skrev.
Ps. Hvad mente du med "kiggede lidt på dit link, er det ikke en walkthru til at fjerne en virus" ??
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2007 - 18:42 #8
halloooooo
Avatar billede runebadune Nybegynder
14. november 2007 - 00:27 #9
jeg har aldrig helt forstået hvordan det er ment, man skal enten godkende eller acceptere et svar i eksperten.dk.. synes ikke det er særligt brugervenligt