Avatar billede thmi99 Nybegynder
08. juni 2001 - 19:06 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Runde billeder

Hejsa!

Hvordan laver jeg runde billeder eller billeder med afrundet hjørner.....det er til min website

Jeg bruger programmet \"Photoshop 6.0\"
Avatar billede Beach Mester
08. juni 2001 - 19:09 #1
Bruger dit selection tool (rund) afgrænser billedet som det skal være og smider det derefter ind i et nyt billede. Derefter bruger du save for web og vælger gif med transperent baggrund.

//Beach
Avatar billede liquidass Nybegynder
08. juni 2001 - 19:11 #2
er det grafikken der skal være rund eller selve billedet??
Avatar billede Beach Mester
08. juni 2001 - 19:18 #3
Du går ind og vælger (m) dit marquee tool (sorry forviringen) og holder din musseknap nede et øjeblik. Derefter få du mulighed for at vælge elipse og ikke firkant. Sp kan du markere det af billedet der skal være med i det runde udsnit.
Så bruger du control+insert for at smide din selection i klipbordet. Så opretter du et nyt billede med transperent baggrund og bruger Shift+insert. Så har du dit runde billede med en transperent baggrund. Så er det tid til at gå til save for web....

Jeg smutter til mad nu, så hvis der er ??? så går der en lille times tid:-(

//Beach
Avatar billede sting Nybegynder
08. juni 2001 - 19:38 #4
Hvis du har Photoshop 6.0 har du også imageready
og der kan du vælge dit dit marquee tool og vælge
det tool der har afrundede hjørner.

Sting
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 19:49 #5
For at lave afrundede hjørner i en firkant, er det nemmeste hvis du har et vektorbaseret program som flash, og der lave en firkant med runde hjørner. Eksportere i gif-format, åbne i Photoshop og lave selections.
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2001 - 20:10 #6
Hvis dine billeder skal have en rund kant omkring sig, så er følgende nemmest.

Åbn dit billed, og dobbeltklik på layeret så det kommer til at hedde Layer1.
Opret derefter et nyt layer, og fyld det med en passende baggrundsfarve. Alt+Backspace fylder det med den nuværende baggrundsfave.

Gå derefter tilbage til dig første layer, og Vælg Select->All eller CTRL+A. Vælg derefter Select->Modify->Smooth og indtast det antal pixels som billedet skal rundes med.
Vælg derefter Select->Inverse og tryk på delete.

Nu har du en rund kant omkring dit billed, hvor baggrundsfarven kan ses i kanterne.

Så mangler du bare at resize dit billed til en passende størrelse.

Var det svar nok på de afrundede hjørner?
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2001 - 20:12 #7
Sukos->Det mener du ikke seriøst vel? Photoshop 6.0 indeholder vektor-elementer, der kan gøre det for dig uden brug af ekstra programmer.
Avatar billede prodic Mester
08. juni 2001 - 20:14 #8
I Photoshop 6.0 er der desuden et ekstra element som ikke er nævnt endnu - nemlig under Marquee-delen hvor der er mulighed for at vælge, udover Firkanten og Cirkel, en firkant med runde hjørner.
Den findes som nævnt i ImageReady og i selve Photoshop.
Avatar billede Beach Mester
08. juni 2001 - 21:14 #9
>>>prodic
Hvor finder du marquee med runde hjørner i PS?
Jeg har altid kun kunne bruge den i ImageReady!

//Beach
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2001 - 23:37 #10
Kender ikke 6\'eren! Har 5\'eren

Men arbejder også med flash, derfor.
Avatar billede prodic Mester
09. juni 2001 - 18:24 #11
beach->Under den normale Marquee gemmer den sig....

sukos->Stadigvæk lidt besværligt, at arbejde med 2 programmer for at lave det...
Avatar billede Beach Mester
09. juni 2001 - 21:23 #12
>>>Prodic
Kan jeg ikke lige få dig til at forklare mig noget her:
http://home3.inet.tele.dk/ajensen/eksperten/marquee.htm

//Beach
Avatar billede zhark Nybegynder
09. juni 2001 - 23:40 #13
Prodic> Jeg kan sku\' heller ikke finde andre i 5.5!
Avatar billede prodic Mester
10. juni 2001 - 11:15 #14
hmm så husker jeg forkert. Den ligger under \"hvad er det nu den hedder\"-punktet hvor man kan tegne de kære vektor-figurer.
Manner - at jeg ikke kan huske det. ;-)
Skal vidst have fyret op under PS igen snart - 3 dage væk derfra og ALT hvad man kan huske er piiissssttt væk.
Avatar billede prodic Mester
10. juni 2001 - 11:15 #15
zhark->øhh hvilke andre??
Avatar billede sting Nybegynder
10. juni 2001 - 13:58 #16
Du kan også bruge Illustrator eller Indesign
Avatar billede zhark Nybegynder
11. juni 2001 - 11:18 #17
I 5,5 kan man lave en firkant og vælg/modificer/udglat f. eks 4, så udfylde og man har de afrundede hjørner. Synes bare det er en mærkelig \"betegnelse\" og skal åbenbart udglatte inden udfyldnig!?
Avatar billede zhark Nybegynder
11. juni 2001 - 11:19 #18
Jeg prøver med et svar... svis det kan bruges :-)
Avatar billede nordclc Nybegynder
14. juni 2001 - 00:11 #19
Se det på denne side, med billeder og hele svineriet:

http://www.builder.dk/artikler/article.asp?AID=89

/Claus
Avatar billede prodic Mester
14. juni 2001 - 00:27 #20
Den Builder tutorial henvender sig ikke primært til billeder, men derimod mest til runde figurer og hvordan du opnår det.
Tro mig...har lavet den. :-)
Avatar billede claus_jac Nybegynder
15. juni 2001 - 10:36 #21
til Prodic!
Det kan også anvendes på billeder. En god blanding af ovenstående metoder + den fra builder. Da du kan anvende b-metoden til at lave en maske og klippe det du ikke vil have med væk. (husk at invertere valget!)
Avatar billede prodic Mester
15. juni 2001 - 16:01 #22
Så helt korrekt, men det er langt fra den nemmeste metode, hvis det er et billed.
At bruge Smooth er nok det nemmeste, hvis det skal have runde kanter.
Og den selection, kan du altid gemme som en channel...til senere.
Avatar billede illi Nybegynder
21. juni 2001 - 22:09 #23
Avatar billede prodic Mester
22. juni 2001 - 13:16 #24
illi->Det link har været der 1 gang før.
\"Svar fra nordclc
14/06 2001 00:11:40\"
Avatar billede thmi99 Nybegynder
26. juni 2001 - 11:58 #25
Takker for alle svarene!

Mvh Thomas
Avatar billede prodic Mester
26. juni 2001 - 12:01 #26
Kunne du bruge Beach\'s svar?
Avatar billede Beach Mester
26. juni 2001 - 12:15 #27
Det ser i hvert tilfælde sådan ud:-)
Det har været lidt svært at komme med flere hints da thmi99 ikke rigtigt har uddybet om det skal være et ovalt bill. med afrundede hjørner eller.....
Ikke fordi der har været så hulens meget responce fra Thomas, men jeg takker nu alligevel for alle de point...
//Beach