Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 22:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Formatering af PC

Hvis jeg smider min XP cd i, booter op på den og starter XP installationen, hvorefter den selv indikerer at den vil slette den gamle XP installation, kan jeg så forvente at ALLE de filer fra den gamle XP installation bliver slettet - altså også diverse billeder, spil og musik?
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 22:48 #1
Ja, det kan du godt forvente ved formatering
Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 22:53 #2
Men det er jo netop ikke en decideret formatering, nærmere en 'ny' intallation af styresystemet.
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 23:01 #3
Ja, men under den nye installation bliver du vel informeret om, at den vil formatere? Sådan plejer min XP CD i hvert fald at opfører sig.
Avatar billede vejmand Juniormester
30. september 2007 - 23:05 #4
Hvis du vil lave en installation uden formatering, skal du lave en repair.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 23:09 #5
Vil ikke have en installation uden formatering, vil have en installation MED formatering:)

Men er det i virkeligheden bare en almindelig XP installation, der bare 'rydder' op efter sig selv, så at sige?
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 23:11 #6
Tænker du på om alt er væk så du ikke kan genfinde det eller generelt væk, så ingen aldrig kan finde det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. september 2007 - 23:13 #7
1) Put dine egne filer på et eller flere backupsteder, og læg dem tilbage efter formattering og reinstallering.

2) På den nye installation kan du lave to partitioner, C: til Windows, og D: til dine data. Så kan du formattere C: så meget du vil, og stadig have dine data på D: (men pas nu på, ik'å', for du må selvfølgelig ikke slette D: under reinstallering og formattering).
Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 23:14 #8
@ bacardil - så det helt basalt bare er væk!
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 23:16 #9
Ved en formatering er det hele væk, så du ikke kan se det mere, men lad os sige at politiet eller andre med høj teknologi fik den i hænderne for at finde gamle filer, så ville en stor del om ikke det hele kunne findes. Måske ikke i hel udgave, men indikationer
Avatar billede hcma Novice
30. september 2007 - 23:21 #10
hvis du vil have det hele væk, er det nok bedre at benytte Killdisk, som overskriver det hele flere gange og nulstiller hele harddisken, hvilket vil gøre det meget vanskeligere at finde data frem igen (det kræver i hvert fald dyre specialværktøjer)
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.  exe-fil ligger her: http://download2.lsoft.net/killdiskfloppysetup.exe

Helgec har lavet en udmærket vejledning i brugen af Killdisk:  http://helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 23:22 #11
Okay prøver at skære det ud i pap nu:)

Lad os sige at al min musik, mine spil og dokumenter fra skolen ligger på computeren.
Jeg har imidlertid taget backup af alt dette på min IPOD.
Nu smider jeg så XP installations disken i, og installerer XP på ny.

Mit spørgsmål er så, vil føromtalte musik, spil og dokumenter være slettet fra computeren efter endt installation af XP?
Avatar billede vejmand Juniormester
30. september 2007 - 23:23 #12
Yes, hvis du vælger at installere med formatering.
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 23:24 #13
Ja, det vil være væk fra computeren. Dog ikke slettet 110%. Altså det vil kunne genskabes med den rette teknologi/personer.
Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 23:25 #14
Okay super. Så kan jeg installere XP på ny med ro i sindet:)

Dem med svar deler point.
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 23:26 #15
Ingen point til mig tak :)
Avatar billede jacob111 Nybegynder
30. september 2007 - 23:30 #16
Synes ellers du har været rigtig flink til at besvare mine spørgsmål:)
Avatar billede hcma Novice
30. september 2007 - 23:35 #17
kig på det link vejmand lagde 30/09-2007 23:05:51  (der står det du spørger om + vejledning)
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. september 2007 - 23:50 #18
Tak :)