Avatar billede boligkode Nybegynder
30. september 2007 - 14:40 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Knap til at åbne bruger-valgt fil, gemme som pdf (2007), luk -VBA

Har lavet en tilsvarende knap i Excel. Burde kunne lave tilsvarende i Word. Ved bare ikke hvordan.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. september 2007 - 20:55 #1
Måske skulle du starte med at give tilbagemelding på http://www.eksperten.dk/spm/798534
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. september 2007 - 20:58 #2
Og derefter lidt flere oplysninger:

- er det en bestemt fil eller skal brugeren udvælge den
- skal pdf'en gemmes samme sted som den oprindelige fil og med samme navn og så blot .pdf som "efternavn"
- hvordan ønsker du at lave knappen til Word? Vil du kode en knap (som kommer til at ligge på add-ins/tilføjelsesprogram-fanen eller vil du lave din egen "rigtige" knap i Ribbon?)
Avatar billede boligkode Nybegynder
01. oktober 2007 - 06:18 #3
Tak for svar og interesse. For at svare på spørgsmålene:

1)
Det var meningen at brugeren skulle udvælge filen (eller biblioteket - hvis man kunne tage et helt bibliotek af gangen)

2)
Der var oprindeligt ment, at pdf-en skulle gemmes i et specifik bibliotek afhængig af oplysninger, som nuværende sti og filnavn, herunder indhold i filen. (Således at makroen valgte - og det dermed ikke blev brugervalgt - med de 'ulemper' det har)

Men har fundet ud af, at der ikke er nogen bogmærker at kunne anvende. Har dermed kun sti (det første bibliotek (101) i fx: c:\101\Relevant navn\Osv\) og filnavn (og i fil-navn er det de sidste 4 karakterer, hvor det foranstående antal karaktere er et variabelt antal). Det kan bruges til fornuftig placering og navngivning.

Hvis man kan bruge dette (som fx i Excel) vil det være supert.

3)
Jeg er usikker på begrebet ribbon. Havde blot forstillet mig en hurtigvalgsknap via et tilføjelsesprogram.
01. oktober 2007 - 16:09 #4
Jeg har lavet en FreeWare version, som kommer online senere i aften.
Avatar billede boligkode Nybegynder
01. oktober 2007 - 21:14 #5
Det lyder rigtig godt. Checker senere eller i morgen. På forhånd tak
01. oktober 2007 - 23:11 #6
FreeWare - Word to PDF - kan findes her http://www.smartoffice.dk/Tips/Eksperten/Index.asp
02. oktober 2007 - 08:14 #7
Der var en lille sniger... det første dokument i en mappe ville altid blive tilføjet uanset filtype. Det er nu rettet i den nye version.
http://www.smartoffice.dk/Tips/FreeWare/index.asp
Avatar billede boligkode Nybegynder
02. oktober 2007 - 11:21 #8
Tusind tak - det ser virkelig flot ud.

Kan p.t. ikke teste den pga autorisationsbegrænsninger på virksomhedsmaskinen. Men derhjemme virkede den første udgave faktisk rigtig godt.

Den gemmer i samme bibliotek som som de oprindelige filer. Det er ok.

Den kan ikke håndtere punktum (.) i fil-navne. (den dropper alt efter punktum).
Det er ok. Det skal man blot være opmærksom på.

Men ellers tog den alle filer i det givne bibliotek. Tester den anden version i løbet af dagen - forhåbentlig.
Avatar billede boligkode Nybegynder
02. oktober 2007 - 11:22 #9
Ærgerligt at man ikke selv kan kode dette/holde det ved lige. (Altså at det fungere lidt som VBA i Excel). Eller er det mig der ikke kan gennemskue det?
02. oktober 2007 - 11:52 #10
Software og FreeWare har det jo med at have lidt beskyttelse af kildekoden, hvilket også er gældende i dette tilfælde. FreeWare laves altid i håb om at timerne en dag kan tjenes hjem igen. Det er selvfølgelig tilladt at komme med ønsker direkte til producenten.
02. oktober 2007 - 11:57 #11
Punktum problematikken er håndteret i seneste version.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
02. oktober 2007 - 21:41 #12
Hvis du vil have noget, som du selv kan rette i, kan nedenstående måske bruges.

**************
Public Sub GemAlleDocsSomPDF()
    Dim objDialog As FileDialog
    Dim objFS As Object
    Dim strFolder As String
    Dim objFolder As Object
    Dim objFile As Object
    Dim strFileName As String
    Dim strNewFileName As String
    Dim objDocument As Document

    Set objDialog = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
    Set objFS = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

    With objDialog
        If .Show = -1 Then
            strFolder = .SelectedItems(1)
            Set objFolder = objFS.GetFolder(strFolder)
            For Each objFile In objFolder.Files
                If objFile.Type = "Microsoft Office Word 97 - 2003 Document" Or objFile.Type = "Microsoft Office Word Document" Then
                    strFileName = objFile.Path
                    strNewFileName = objFS.BuildPath(strFolder, objFS.GetBaseName(strFileName) & ".pdf")
                    Set objDocument = Documents.Open(strFileName)
                    If Not objDocument Is Nothing Then
                        ActiveDocument.ExportAsFixedFormat OutputFileName:=strNewFileName, ExportFormat:=wdExportFormatPDF, _
                            OpenAfterExport:=False
                        objDocument.Close False
                    End If
            Next objFile
        End If
    End With

    Set objDialog = Nothing
    Set objFS = Nothing
    Set objFolder = Nothing
    Set objDocument = Nothing
End Sub
**************
Avatar billede boligkode Nybegynder
03. oktober 2007 - 19:23 #13
FlemmingDahl>
Det virker bare ;-). Efter at have sikret, at add-in var placeret på:
C:\Documents and Settings\Bruger\Application Data\Microsoft\Word\START. Så fungerer det perfekt, også hver gang man åbner Word.

Wordhajen>
Forsøgt med din løsning - fordi det absolut tricker at kunne lære noget mere om word (som i excel). Jeg skal nok bruge det noget mere for at forstå det fuldt ud. Men ud fra koden kan jeg jo godt se at det ligner Excel-koden - men alligevel er der jo en verden til forskel. Har installeret den i word (Normal.dot - NewMacros) - tilføjet den som en hurtig adgangs knap. Kan starte op. Men når man vælger et bibliotek med '.doc'-filer så kan man ikke se nogen - og dermed ikke vælge nogen. Kan ikke helt gennemskue det. Er det denne linie der skal være anderledes:

If objFile.Type = "Microsoft Office Word 97 - 2003 Document" Or objFile.Type = "Microsoft Office Word Document" Then

Endnu engang for begge: Tusind tak. Dette har været særdeles lærerigt. Og vil gerne lære endnu mere om dette, herunder færdiggøre den kode som Wordhajen har forslået.

Omkring point bliver det jo sværere - når jeg pludselig har 2 gode brugbare løsninger.
03. oktober 2007 - 19:42 #14
så del point
Avatar billede word-hajen Nybegynder
03. oktober 2007 - 21:17 #15
Jeg var ikke ude på at snuppe point fra flemmingdahl, som lavede en løsning til dig først; synes bare, at det var sjovt at lave koden. Så ingen point til mig.

Min kode vælger alle Word-dokumenter i den folder, som du vælger. Du skal derfor ikke udpege en fil, men alene en folder. Jeg forstod på din kommentar 01/10-2007 06:18:12, at det bedste var, hvis den tog alle dokumenter i en folder.
03. oktober 2007 - 21:28 #16
( jeg er ligeglad med de der point - jeg har 50.000+ )
Avatar billede boligkode Nybegynder
03. oktober 2007 - 22:50 #17
Til begge: Jeg havde en klar fornemmelse at ingen af jer hjalp pga point, men fordi I havde en positiv interesse. Tusind tak for det. Min pointe var blot - at jeg havde fået meget stor hjælp på 2 gode måder.

Til word-hajen: Så kan jeg ikke få koden til at virke - jeg stopper ved dialogboks åben - der sker ikke noget. Tester/prøver igen i morgen - nu skal det lykkes.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
04. oktober 2007 - 07:36 #18
Stopper ved dialogboksen? Klikker du ok, når du har valgt den folder, hvor filerne ligger i?
Avatar billede boligkode Nybegynder
09. oktober 2007 - 13:37 #19
Word-hajen>
Undskyld den sene bevarelse. Det virker. Tak for det.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:24 #20
Velbekomme.

Hvad var der i øvrigt galt, siden du ikke kunne få det til at virke tidligere? Ved du det?
Avatar billede boligkode Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:33 #21
Jeg ved det ikke. Jeg slettede det - forsøgte igen - og udenfor server/fælles fildrev mm. Så virkede det.

Efterfølgede testet det på server/fælles fildrev - hvor der ikke var problemer. Jeg havde nok fået blandet for meget sammen. Det sker jo i kampens hede.......
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. oktober 2007 - 19:41 #22
Ha-ha... ja, det har du ret i. Men hovedsagen er, at det fungerer :-)